102004:
sv: Alder på dæk (25-09-2010 22:46:07) (svar på
101997)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 88.83.80.201)
Hej Bo
Jeg vil sige at du skal teste dem.
Når vi montere og afbalancere dæk på værkstedet, er det standart procedure at man pumper dækket til dobbelt tryk for at afsløre fejl eller brud i karkasse, eventuelle revner vil stå frem så man kan blive helt svedig af angst for eksplosion og er der fejl i karkassen vil dækket bule ud.
Jeg kan ikke lige give dig en reference, men flg. kan måske overbevise... Der angives dæktryk for tom og fuld last af køretøjet. Det er for at kompensere for sammenpresningen af dæksiderne ved lastning. Fuld last trykket er langt under det dobbelte tom last tryk. Så hvis de kan holde formen ved dobbelt tryk kan de altså også holde til meget mere end fuld last.
Er der revner i siderne af dækket tyder det på solskader. revnerne er i sig selv ikke et problem, da de kun går meget lidt ind i dækket. Men i moderne dæk er der en god slat blødgøringsmidler, som har til formål at gøre plasten de er lavet af smidig og elastisk. Mange gange er både karkasse og dæk af plast. Er blødgøringsmidlerne fordampet pga. sol, vil karkasse og dæk være stift og glasagtigt, og vil have større tendens til at springe ved et hårdt stød.
Så den meget uvidenskabelige konklusion må være, at hvis du kan pumpe dækket til dobbelt tryk, så kan det også holde. Fremkommer der revner, skal man til at passe på...
Mvh / 73 / dyt båt
Jens