tilbage

Land Rover Forum  

Index
102096: Lade ensretter (30-09-2010 13:54:13)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.215)
Hej alle i kloge hoveder....
Hvem har noget forstand på lade ensretterrelæer ????
I den gamle 2A er det originale relæ gået og det nye er ikke helt magen til....
Ladelampen vil ikke slukke....
Dynamoen er forholdsvis ny
Håber på hjælp !!!!!
Med rover hilsen
Kristian
Index
102098: sv: Lade ensretter (30-09-2010 15:11:47) (svar på 102096)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.144)
Der er væsentlig forskel på laderelæ på hhv. til jævnstrømsdynamo og vekselstrømsgenerator.
Til jævnstrømsdynamoen skal der blandt andet være et reguleringselement i relæet, modsat vil spændingen gå op på
20-30volt. Prøv evt at kontakte Axel Ketner i Glostrup.
Eller en veteranmand i klubben.
Index
102099: sv: sv: Lade ensretter (30-09-2010 16:09:25) (svar på 102098)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.215)
Hej Verner !!!
Hvor mange 2a´ere kører originalt med ensretterrelæ og generator ????
Et ensretterrelæ er til en dynamo....
Der er forskel på termineringen af de 2 ensretterrelæer..
Jeg er ikke sikker på at jeg kommer til Glostrup uden hjælp eller et par ekstra batterier...
Med rover hilsen
Kristian
Index
102100: sv: sv: sv: Lade ensretter (30-09-2010 16:46:29) (svar på 102099)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.144)
Et laderelæ til jævnstrømsdynamo kan man ikke kalde en ensretter, her er strømmen allerede ensrettet, altså jævnstrøm. Velvidende også mht. jævnstrømsrelæer har dioder
holdt deres indtog, varioderelæer, dog mest Bosch. Nu ved jeg ikke hvad du har skruet på, men de oprindelige Lucasrelæer hed RB 340 ell. RB 310. Prøv evt. at ringe til Axel K. og hør, det er trods alt billigst. Måske kan du være heldig en landsbysmed ell. "museums-autoelektrikker"
stadig ligger inde med et som nævnt relæ, de var meget udbredt i engelske biler og traktorer også Fordtraktorer, indtil omkring 1970.
Index
102123: sv: Lade ensretter (02-10-2010 00:01:33) (svar på 102096)
Lars Olsen #8544, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.207.2)
Hej
Har selv en IIa og har monteret en 65A generator og lust relæet over.
Den koster kun 850kr plus fragt fra england.
Så er der power til både langt lys og blæser.
Hilsen Lars
Index
102126: sv: sv: Lade ensretter (02-10-2010 08:33:49) (svar på 102123)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.247.215)
Hej Lars !!!
Det har jeg også selv gjort - men jeg har en kammerat der gerne vil bibeholde bilen i helt original stand - og det nye relæ er ikke termineret på samme måde som originalen....
Med rover hilsen
Kristian
Index
102130: sv: sv: sv: Lade ensretter (02-10-2010 09:03:26) (svar på 102126)
Orla Vad #1565, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.136.118)
Hej !

Det ville hjælpe meget hvis du skrev hvilken relæmodel og hvilken terminering det har.
Imorgen søndag er der swapmeet på Nyvang ved Holbæk. Der vil jeg næsten garantere at du kan finde et relæ magen til det gamle.

Hilsen
Orla
Index
102139: sv: sv: sv: sv: Lade ensretter (02-10-2010 21:38:26) (svar på 102130)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.173)
Laderelæet skal jo passe til formålet, men tilslutningsterminalerne forbindes som følger- E= stel, D
til dynamoens isolerede pol- WL= ladelampe, F= feltledning
til dynamo, B= batteri og strømbrugere.
Purister vil selvfølgelig gerne holde deres LR i så original stand som muligt. Det vil jo være flovt at ved mønstring i veteranregisterregi, der lukkes op og en vekselstrømsgenerator kommer til syne, med øjeblikkelig sletning af veteranregistret til følge.
Dog sælger Brits`n`Pieces snydegeneratorer der er udformede som gammeldaws Lucasdynamoer- C39 ell. C40 til den nette sum af 550Euros, den yder 40Amp. mod C`ernes 22Amp.