tilbage

Land Rover Forum  

102056: Discovery 3 dæk (28-09-2010 20:27:11)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.232.138)
Min disco 3 fra 2005 slider voldsomt på de inderste ca. 5 centimeter af bagdækkene, slidt så man kan se lærredet, mens der er ca. 7mm mønster tilbage på resten af dækket.
Jeg kører ikke med tung last, og dæktryk som foreskrevet.
Bemærk kun på baghjul.
Nogen som har en forklaring?
102057: sv: Discovery 3 dæk (28-09-2010 20:38:34) (svar på 102056)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.22.231)
kan man stille toe-in/toe-out på baghjulene på sådan en? kører den ikke med uafhængige ophæng? kan ikke huske det, men det kunne være en mulighed hvis sporingen er justeret helt forkert, har prøvet på en vw at man ikke ku mærke noget på kørslen men den sled et sæt dæk op i løbet af 1000km.

ellers cambervinkel? skræver hjulene udad forneden? set i forhold til center og top.

bare lige et par løse skud. håber du kan bruge det.
102058: sv: Discovery 3 dæk (28-09-2010 20:38:53) (svar på 102056)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.214)
Er ikke Discovery specialist, men det kunne tyde på, at baghjulslejerne skal strammes til.
102060: sv: sv: Discovery 3 dæk (28-09-2010 21:15:49) (svar på 102058)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.222.155)
Måske snarere defekt viscosekobling, samme problem som på
Freelanderne.
102061: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (28-09-2010 21:32:24) (svar på 102060)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.22.231)
plejer en defekt viskose ikke at gi et krydset slidmønster? kan ikke lige se hvordan viskosen skulle kunne slide dækket udelukkende på indersiden. jeg tror nu mest på at dækkende står skævt enten i højde eller længde aksen, og det kan også være lejer som paul skriver.
102062: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (28-09-2010 21:44:40) (svar på 102060)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.214)
Har en D3 en viscosekobling ?
102063: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (28-09-2010 21:47:58) (svar på 102062)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.22.231)
hæhæ msåke vi alle sku læse lidt op på hvordan en d3 er skruet sammen før vi kloger os ;) (ment kærligt) men hvis det var min bil, så ville jeg nok ligesom paul, starte med at kigge på om hjulene står lige og om lejerne er ok.
102067: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (28-09-2010 23:38:16) (svar på 102063)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Jeg ved heller ikke noget om D3!
Men kunne man forestille sig at der er gået et par bøsninger i baghjulophænget.

Det kan man formentlig ses ved kontrol af "sporing" på baghjulene.

5 år gammel, så den kan godt have rundet 150- 200.000km.

Mvh
Kenneth Poulsen - der er modtagelig for høvl :)
102069: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (29-09-2010 08:34:54) (svar på 102060)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

Der er ikke viscosekobling på en Discovery 3

mvh
Ib 0219
102079: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (29-09-2010 17:45:07) (svar på 102069)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.139.75)
Tak Ib, Terrain-Response, med gammeldaws centerspær+ alt det løse. Men der er noget der siger mig der ikke bliver
givet los når der skal køres på fast flad vej, men noget stadig er i indgreb. Bilen stilles på plan fast grund med
forhjul i ligeud og vidunderknappen i fastvejposition. Evt.
klods for og bag et forhjul, men sluppet håndbremse, er det sådan at håndbremse kun kan slippes hvis motor er gang, må det være sådan.
Ned på knæ og flugt fra baghjul mod front om hjul flugter,
forhjul kan skræve lidt. Med en gulvdonkraft, gerne med gummi/træklods på bæreflade, under baghjulsophæng så tæt på hjul som muligt, hæves dette lidt. Tag godt fat oven og neden og rok for kontrol af lejeslør. Kan hjul drejes? Tag derefter fat "kl. 3/kl. 9" og rok kraftigt for kontrol af def. hjulophæng. Afmonter hjul og kontroller hjulophæng/gummibøsninger på triangelarm.
Hælder dog stadig til et "insiderjob"



102080: sv: Discovery 3 dæk (29-09-2010 18:17:14) (svar på 102056)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Jens,

Jeg har ingen forklaring på det - det er det samme på min, dog ikke helt så slemt - men der er tydeligt mere slid på det inderste stykke.

Hvis man skal tro på indlæggene i diverse engelske fora, er det åbenbart ikke et ukendt problem med Disco 3'erne.

/Ib
102082: sv: sv: Discovery 3 dæk (29-09-2010 20:18:43) (svar på 102080)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.232.138)
Mange tak for indput, jeg prøver at se nærmere på hjulenes stilling.

Man kan ikke stramme op på lejerne.
102092: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (30-09-2010 10:05:34) (svar på 102082)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.30.38)
Hvad der undrer er dækkene slides skævt. Men skurken er
sansynligvis del/behovsspær i bagtøj, der tager sin pligt
bogstaveligt. Sjovt nok er problemet ikke omtalt i LandRoverOvner Int. hidtil.
102191: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 14:46:46) (svar på 102092)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Måske fordi der som oftest ikke er spær på baghjulene, da denne funktion er en option (tilvalg) når man køber/bestiller bilen. Langt hovedparten af de Discovery 3 der er solgt er uden denne option.

Yderligere er det ikke sådan at spærret låser/er aktiveret ret længe ad gangen, det fungerer faktisk rigtigt godt når der er behov for det. Når der ikke er behov, slår det fra igen. På de modeller der har 4x4 info-skærmen kan man følge med og se hvor ofte eller rettere sagt sjældent spærret slåt til, og det sker typisk ikke ved kørsel på landevej.

Et lille hjertesuk - hvor ville det være befordrende for kvaliteten af Forum, hvis man svarede når man havde noget konstruktivt at sige og undlod at komme med indlæg når man ikke ved noget om bilen/modellen og/eller dens specifikationer.

mvh
Ib 0219
102192: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 15:07:51) (svar på 102191)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Hvad tror du det kan skyldes, at der slides sådan på dækkene?

MVH Jakob E S
102193: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 15:17:01) (svar på 102191)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.218.187)
Javelja, men de Disco3 jeg har set specificationer på
har alle sagt der er delspær på bagaksel og har ikke nævnt modelmæssig til ell. fravalg. Snakkede just i weekenden med
en Disco3 ejer, der var på 3. sæt bagdæk, uden det kørte kilometerantal og belastning berettigede til det. En anden Disco3ejer medgav det var et generelt problem. Men måske kunne Hr. Ib Hammer kaste lys over problemet og ikke mindst hvordan det kunne afhjælpes, de frekventerede værksteder har nemlig ikke hidtil kunnet.
102197: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 16:27:10) (svar på 102193)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Vil du venligst vise/dokumentere hvad det er du læser når du ref. til specifikationer. Det fremgår nemlig ikke af fabrikkens informationer, undtaget som et tilvalg.

Det med at du altid skal gøre alt hvad der måtte være på nye modeller til et generelt problem - du har hørt om en !!! og om det så var 10 vil det stadig ikke være et generelt problem når man tager i betragtning hvor mange der kører rundt - også her i landet.

Har selv en Discovery 3 - faktisk den 3. af slagsen. De to første skiftede jeg ikke dæk på selvom de havde trillet nogle km. Den tredie som nu har rundet tæt på 60.000 km fik skiftet dæk ved ca. 40.000 - ikke fordi de var slidt skæve men fordi de var slidt bl.a. grundet en del terrænkørsel. Og dækskift ved ca. 40.000 er ikke usædvanligt for den type dæk - og nej de holder ikke til så mange km som et sæt Bridgestone A/T på en Defender, ganske enkelt fordi det er en anden type.

mvh
Ib 0219

102195: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 15:28:38) (svar på 102191)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.248.245)
Citat:
Et lille hjertesuk - hvor ville det være befordrende for kvaliteten af Forum, hvis man svarede når man havde noget konstruktivt at sige og undlod at komme med indlæg når man ikke ved noget om bilen/modellen og/eller dens specifikationer.
Citat slut!

:-))

Med de allerhøfligste hilsener
Knud
102202: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 17:24:20) (svar på 102191)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.144)
Ib,

jeg er ikke helt enig med dig vedr. hjertesukket.

Min opfattelse er, at råd gives for at hjælpe og ikke for at gøre sig interessant!

Forum fungerer faktisk kun, fordi der bliver gættet, da vi ikke har bilen foran os.

Og ofte er spørgsmålene formuleret på en måde, at der hverken er hoved eller hale i dem.

Jeg læser af og til i andre tekniske fora og de er heller ikke ret meget anderledes.
102210: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 19:44:00) (svar på 102202)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Paul

Nu var det ikke mig der sagde noget om at gøre sig interessant :-)

Men tit ser vi desværre at der er nogle der udtaler sig selvom de ikke kender den pågældende model og ved hvad den indeholder. Og det er ikke befordrende for den der stillede spørgsmålet.

mvh
Ib 0219
102213: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 21:27:53) (svar på 102210)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.249.18)
Min viden bygger ikke mindst på beskrivelse i LRO. Ny model/bil/teknik eller ej, så mener jeg det er lidet flatterende problem dæk slides skæve og skal skiftes påfaldende ofte og man ikke får den fulde udnyttelse af dækkets trædeflade. Det ville næppe accepteres i anden sammenhænge. At det er et generelt problem understøttes af de to Disco3ere der er til et arrangement samstemmende bekræfter problemet på hhv. begge bilen, hertil bemærkes det også er set på andre Disco3ere. Dermed ikke sagt det forekommer på alle. Men jeg må konstatere sådan er der bare og IB Hammer ikke ønsker at bidrage til afklaring. Myte ell. teori, wich ever comes first. Hårdede gummibøsninger i baghjulsophæng kunne måske mildne skævvridning/kantstilning og dermed mindre skævslid af dæk.
102220: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (04-10-2010 23:10:38) (svar på 102213)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.35.175)
Hej Verner

Prøv lige at tage "Nej-hatten" af engang imellem, i min verden er der ikke noget unormalt i at en bil med uafhængig ophæng kan komme ud af justering og slider sine dæk skæve enten for eller bag.
Det kræver en 4-hjulsudmåling/justering som kan foretages på de fleste velassorterede værksteder til ganske rimelige penge.
Det kan også foretages på en Disc 3, 4 og RRS og hvis du følger lidt med på diverse fora om nyere biler, vil du se at det også er noget der også tales om der - men ikke som et generelt problem med bil/konstruktion, men derimod som en del af den kontrol/vedligehold der bør laves hvis der er mistanke om begyndende skævt slid på dæk.

Så på med "Ja-hatten", de nye LR biler er hverken værre eller bedre end de fleste andre biler.
Jeg er sikker på at du ikke selv behøver opfinde diverse konspirationsteorier omkring LR, dem findes der mange af på nettet i forvejen.

LR-hilsen
#2711 Benny
(med kendskab til mange nye LR uden problemer)
102226: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (05-10-2010 08:18:48) (svar på 102213)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

At det kan være nævnt i et magasin, fra et land hvor der kører måske 100.000 Discovery 3, at der er 20 der har et problem gør det ikke til et generelt problem. Bortset måske fra din verden, men hvor meget brugerkendskab har du reelt til de nye modeller. Som jeg kan se er det mest noget du har hørt på anden eller tredie hånd eller læst et eller andet sted hvor en journalist skal have en historie ud af det.

Nej jeg er ikke tekniker og derfor ikke i stand til at løse problemet via dette forum, der står jo heller ikke noget om hvor mange km de to biler har kørt og hvordan det er foregået.

Læs Bennys indlæg - det er nok mere oplysende end dine indspark med delspær, viscosekobling og hvad du eller kan underholde med men som ikke sidder på bilen.

mvh
Ib 0219
102231: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (05-10-2010 09:45:13) (svar på 102226)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.30.38)
Jo Ib, jeg har læst BJs indlæg, som jeg ikke kan bruge til ret meget, jeg er hverken i besiddelse af ja-hatte, nej-hatte eller klap-hatte for den sags skyld og betjener mig hverken af jubelidioti eller besidder kummerfryd.
Derimod er der en del der tyder på Ib Hammer ikke har læst mit einwurf. Ikke mindst på grund af Ib Hammers sidste svar, som jeg vil betegne som usammenhængende vrøvl.

102232: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (05-10-2010 10:34:24) (svar på 102231)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

Vil du venligst forklare, hvad det er der er jubelidioti ??

Mener du dit einwuft om at Discovery 3 har delspær og viscosekobling som du fremfører ??

Hvad er det i mit indlæg du ikke forstår ??

Jeg fremfører blot at du tilsyneladende ikke besidder reel bruger-viden om de nye modeller, men udtaler dig på trediehånd og ud fra noget du har læst. Du har tilsyneladende en stor tiltro til at det der skrives i en avis eller magasin er den skinbarlige sandhed, og glemmer at skribenten som oftest gerne vil gøre artiklen interessant ved tviste historien en anelse bl.a. ved at undlade at gøre opmærksom på at der som i dette eksempel sikkert kun er tale om et mindre antal biler.

Havde der så været 100 Discovery 3 i England der har det omtalte problem er det ikke en generel fejl, da det blot udgør omkring 0,1% af den kørende bestand.

Men igen hvorfor holde sig til reelle tal og viden, det er åbenbart sjovere at nedgøre de nye modeller og deres kvalitet.

Ved du hvordan de to Discovery 3 ejere, du hævder at have talt med, har kørt og brugt deres biler ? eller tager du bare det der siges for pålydende ?

Jeg har været med så længe at jeg ved at der altid er mere end een forklaring på en eventuel fejl, når man begynder at bore lidt i fejlen og dens mulige årsag.

mvh
Ib 0219

107919: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 3 dæk (26-01-2011 06:59:31) (svar på 102232)
Per Schneidereit #8084, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.39.34.41)
Hej.
Jeg kører en Disko 3 HSE fra 2007, som efter hånden har 105.000 km på bagen.
Den kører på 2 sæt dæk, sommer og vinter.
Ud fra ovenstående diskusion, har jeg tjekket op på mit dæk slid. Som jeg ser det, så er der ingen forskel. De er selvfølgelig slidte, men ikke mere end jeg havde regnet med. Begge sæt vil kunne køre en sæsong mere, ca 35.000 km. Dermed kommer begge sæt til at have kørt ca 70.000 km.

Af de 105.000 km har de 60.000 været med en 2,5 tons tung camping vogn.

www.skysite.dk/schneidereit/?side=199527

mvh
Per Schneidereit