tilbage

Land Rover Forum  

Index
102268: kobling 2a (06-10-2010 18:33:55)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Har lige skiftet hovedcylinderen og har nu et koblingspunkt
1mm over dørken, og nogle gange under. Jeg satte pedalpunktet på cylinderens stødstang ca hvor den var før, dvs helt yderst.Jeg kan ikke gennemskue geometrien i om det vil hjælpe at flytte punktet længere ind, eller om jeg skal til at skifte slavecylinderen også. Den sidder godt nok bøvlet på en 2a´er.

VH Børge R.
Index
102276: sv: kobling 2a (06-10-2010 23:30:38) (svar på 102268)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.91.197.8)
Det er ganske normalt at skifte begge cylindre samtidigt!, og du har ret,- det er bøvlet. Hvis jeg husker rigtig, så skal cylindrens "stødstang", stilles på en specielle måde, jf Haynes, eller original LR Manual.
Som så meget andet på LR, så er den rigtig procedure og rækkefølge, ganske afgørende for resultatet!
Hilsen David, med S III Ex-Mil, One ton, som er lidt anderledes, men mindst lige så bøvlet.
På plus siden, Var det en anden bil, så skulle du sætte et nul efter Kr prisen, på de fleste reserve dele!
Index
102278: sv: sv: kobling 2a (07-10-2010 00:36:28) (svar på 102276)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Min søn plejer ellers kækt at sige, at brugsvejledninger er for tøsedrenge. Så jeg tror jeg "tøser" lidt med Haynes og hvad jeg ellers har. Ja det er rigtigt det med prisen men hvis det ikke var tilfældet, og hvis det ikke var så relativt enkelt at gøre selv, så kørte der nok ikke så mange seriebiler rundt.
Tak for svaret.
Index
102285: sv: kobling 2a (07-10-2010 10:20:38) (svar på 102268)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Da jeg skiftede hovedcylinder var den nye stødstang ikke samme længde som den gamle! Så jeg flyttede den gamle stødstang med over. Prøv lige at måle efter en gang.

Michael Nielsen
Index
102286: sv: sv: kobling 2a (07-10-2010 10:59:26) (svar på 102285)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Den er vist desværre væk nu; men der var noget med sørrelsen, jeg var nødt til at lave en bette bule i torpedoen for at få plads. Men kan man ikke justere sig ud af problemet?
Index
102312: sv: kobling 2a (08-10-2010 12:35:49) (svar på 102268)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.230.160)
Hej Børge

Nu skal jeg hente min tøse-manual og se efter ;-)

Først pedal højden:
6 1/4 tomme over gulvet til underkanten af pedaltrædefladens forkant hvis det er "non-hydrostatic clutch"/early (med lige "operating rod" på stødstangen).
5 1/2 tomme, hvis det er "hydrostatic clutch"/late (med buet/bukket operating rod.
Indstil stopbolten så frihøjden er korrekt.

Dernæst mastercylinder freeplay:
1,5 mm frigang ved hovedcylinderens stødstang.
(mærkes som ca. 8 mm frigang ved pedalen)

Dernæst pedal freeplay:
38 mm hvis tidlig model
Kun de 8 mm hvis den senere model

Med alle mulige forbehold

PS. Jeg forstår ikke helt hvorfor du var nød til at lave en lille bule. Hvad kunne ikke være hvor?

Michael Nielsen
Index
102315: sv: sv: kobling 2a (08-10-2010 18:54:24) (svar på 102312)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Mange tak for det udførlige svar. jeg har lige fået en ny slavecylinder med posten, så må vi se om det hjælper. Jeg synes egentlig at man ret tit får nye dele som ikke holder de samme mål som de gamle. I det her tilfælde var det knæet hvor hovedcylinderen går op i reservoiret der fyldte for meget. Jeg har også været ude for at en ny benzintank skulle overtales med mere end søde ord, for at gå på plads og så sad studsen alligevel noget højere end den egentlig skulle.
God weekend
Børge rosenberg
Index
102316: sv: sv: sv: kobling 2a (08-10-2010 19:54:00) (svar på 102315)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Når man bestiller varer så skal man altid vælge det dyreste, eller sørge for at bestille den bedste kvalitet.
De fleste delepushere har som regel 2 eller flere kvaliteter at vælge i mellem.

Der produceres desværre alt for meget kopibras med dårlig pasform og minimal levetid og det kan absolut ikke betale sig i længden.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
102317: sv: sv: sv: sv: kobling 2a (09-10-2010 11:10:37) (svar på 102316)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Jeg køber næsten alle mine reservedele hos den samme leverandør, og jeg spørger stort set aldrig til prisen. Så det ville da være mest naturligt hvis jeg fik tilsendt det dyreste(=bedste?). Der er jo en del forskellige aktører på banen: Bearmach, Britt Parts etc. Er der nogen erfaringer med hvilke der er bedst? Der er vel ingen af dem der fører det fulde reservedelsprogram. Tak til Michael du er en kammirat!

VH Børge R.
Index
102318: sv: sv: sv: sv: sv: kobling 2a (09-10-2010 13:12:07) (svar på 102317)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Uden at vide det vil jeg tro at der er større fortjeneste på kopivarer fra østen og du vil derfor få leveret den varer med den største fortjeneste - vil jeg tro.

De fleste vil jo gerne have varerne så billigt som muligt af mange forskellige årsager, finanskrise, det er til hobbybilen, for mange børn, for stort hus, ingen arbejde osv.

Med hensyn til bremse og koblings cylindere vil jeg anbefale at der står Lucas eller Girling på æsken.
Det er ikke uden grund at man kalder Britparts for Shitparts.

Jeg ved at både 4WDdanmark og Williams ofte har flere kvaliteter, også de Britiske forhandlere har 2 kvaliteter på deres program, her er et eksempel fra LRSeries:

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1242/9/5/550732-MASTER-CYLINDER-CLUTCH.html

Der kan du også se den store prisforskel - der er faktisk ligeså stor forskel i kvaliteten.
Så hvis man altid vælger genuine (originalt) så kan det ikke gå helt galt.
Jeg blev bare så træt af at delene kun virkede i 1/2 - 3/4 år og så skulle skiftes igen, det der virkelig slog sømmet i hovedet, var en koblingshovedcylinder der kun virkede i 3 måneder og så skulle skærmen og inderskærmen af igen :(
LRSeries har ikke svigtet mig på noget tidspunkt og har altid varerene til min serie III.
Der er mange forhandlere både i Danmark og i Britanien der kan det samme.

Det er mit indput, andre har sikkert også deres :)

Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW 1971