tilbage

Land Rover Forum  

Index
102382: Honing af cylinder - hvor meget ? (12-10-2010 21:21:29)
Poul Bjerregaard #5245, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 77.215.143.192)
Hej

Baggrundsinfo: original 2,5td (j19) i 110" fra 1988. 140.000 km. Motor ikke tidligere renoveret.

I forbindelse med udskiftning af flækket topstykke konstaterede jeg at 2 af stemplerne havde revner og besuttede derfor at montere nye standard stempler. Da "slidkanten" øverst i cylindrene var minimal indstillede jeg honingsværktøjet til lavest mulige pres og honede kun til kanten var væk (15 - 20 sekunder i hver cylinder). Efter at have monteret nye stempler kan jeg konstatere at der er lidt mere modstand når jeg bevæger dem i cylindrene end ved de gamle. Er dette ok? eller skulle jeg have honet dem lidt længere tid?

Jf. manualen (sektion 12, side 71) fremgår det at originale standard-størrelse land rover stempler leveres i 0,025 mm overstørrelse. Er det noget jeg skal tage højde for på en motor der har kørt 140.000 km eller er den øgede modstand blot en naturlig følge af at en honet cylinder har en lidt mere ru overflade og at ringene i de nye stempler måske er lidt strammere ?

Mvh. Poul
Index
102384: sv: Honing af cylinder - hvor meget ? (12-10-2010 22:17:15) (svar på 102382)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.109)
Hej Poul.

Jeg har selv honet mine cylindre og monteret stempler efterfølgende. Også i 0,025mm overstørrelse. Honingen betyder kun at oliefilmen hænger fast på cylindervæggen, og ikke så meget for størrelsen på stemplet - så vidt jeg er orienteret. En 19J-motor er ikke det mest højteknologiske der findes, så jeg vil tage det med ophøjet ro hvis der er lidt frie tolerancer i renoveringen. Altså indenfor rimelighedens grænser. Her må andre så komme med hjælp til med hvad det så måtte være... ;-) Motoren er efter sigende fra fabrikken født med underkompression, så det kan næsten ikke blive værre...

Mvh.Jens
Index
102390: sv: Honing af cylinder - hvor meget ? (13-10-2010 11:22:51) (svar på 102382)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Har du målt og tilpasset de nye stempelringene efter værkstedshåndbogens forskrifter?

Altså sat hver stempelring ned i cylinderen og med et føleblad målt mellemrummet der hvor enderne af ringen lige netop ikke rør hinanden og så slebet den ene ende til der netop er det foreskrevne mellemrum?


Har i øvrit selv en 2,5 TD. Den har rundet 400.000 km og kører fint.