tilbage

Land Rover Forum  

Index
10239: Import af UK 88' eller 109' (30-07-2003 00:48:54)
M.Bundgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.100.80)
Hej - jeg håber, at nogle her kan hjælpe mig med at finde svar på et par spørgsmål.

Jeg vil købe en Serie 2 eller 3 fra UK. Men er i tvivl om jeg skal vælge diesel eller benzin, da jeg har hørt, at dieselmotorene er en død sild, når de er fra tresserne og fren til midten af firsene - holder den påstand vand?

Serie2 har usynkroniseret gearkasse og dårligere bremser end Serie3 - men ophæves de ulemper af den besparelse man har på en Serie2 kontra Serie3, når man skal indregistrerer den i DK (veteranafgift kontra almindelig afgift?)?

Endelig - jeg overvejer at købe en restaureret bil fra enten Liveridge 4X4 eller Land Rover Center... kender nogen de steder? Er der ros eller ris i luften til den plan?

Endelig - en benzino serie3, 109' med 5 døre fra 1979 til 70.000 kroner - er det dumt (den er flot)?

PÅ forhånd tak for eventuelle indspark. Mads
Index
10240: sv: Import af UK 88´ eller 109´ (30-07-2003 01:10:35) (svar på 10239)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.81)
Skal det være en veteranbil, så skal den være over 35 år gammel. Dvs, at du må kigge på en Serie 2 eller 2a. En usyncroniseret gearkasse er bare ren vanesag og siden du fortrinsvis kommer til at bruge 2. + 3. + 4. gear ved almindelig kørsel, kommer du nok hurtigt over dette uvæsentlige problem. Den usync. gearbox skulle efter sigende være mere holdbar. Skal bilen være din daglige transport, bør du købe en diesel, kører du under 7.000 km/årligt, vil en en benziner være lige så økonomisk. En benziner bør have et topstykke, som kan klare blyfri (unleaded) benzin.Både Liveridge og LRC leverer gode produkter og 70.000 DKK for en tiptop STW er ikke urealistisk. Men fornylig var der en tilsvarende til salg i DLRK for 35.000 DKK - en ex-beredskabsbil. Køber du i UK, så har du følgende modificeringsmuligheder: den oprindelige 2,25 l diesel kan udskiftes med en 2,5 l og akslerne bør være af Salisbury-typen. Bremsesystemet bør være opdateret til to-kreds med servoforstærker. Der er utrolig megen køreglæde i Serie-bilerne: fuld britisk stil.Køb en venstrestyret ! Du kan også købe en dansk LR og fragte den til enten LRC eller Liveridge for renovering. Så slipper du for afgiftscirkus etc i DK. Prisen bliver det samme. Har du et 'stort' kørekort fra før juli 1996, kan du med fordel søge en 10 eller 12 pers. STW herhjemme... Flere spørgsmål besvares gerne... og så lige dit sidste spørgsmål: nej det er ikke dumt, hvis du er indstillet på, at beholde bilen i rigtig mange år og Serie III er den flotteste af dem allesammen !