tilbage

Land Rover Forum  

Index
102407: manglende olietryk (13-10-2010 21:25:38)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.199.2.61)
Hej Alle!

idag fik jeg den advarsel vi alle frygter - en lysene olietrykslampe :(

Jeg nåede lige at køre ud til enden af min indkørsel, og så tændte lampen... jeg valgte at bakke tilbage og ind i haven, og tage konens bil istedet.

Da jeg kommer hjem bruger jeg noget tid på at fejlfinde, og her kan man da snakke kombinationsfejl!

Første viste det sig at ledningen lige nede ved olietrykskontakten havde en løs forbindelse - den blev lavet, men fejlen var der stadig. Olielampen flimrede, og jeg frygtede mere og mere en rep. af oliepumpen.

Jeg besluttede mig for at teste min olietrykskontakt uden en gående motor, så jeg pillede kontakten ud, og trak en xtra lang ledning fra motorrummet og satte på kontakten således at jeg kunne holde den til stel inde i kabinen, og se mit advarselslys samtidigt. Derefter blæste jeg forsigtigt trykluft ind i kontakten, og nogle gange slukkede den, andre gange ikke?

Ved et tilfælde lagde jeg mærke til at lampen virkårligt slukkede og tændte selv om jeg ikke påvirkede nogle ting, og konstaterede at der ligeledes var en løs forbindelse inde bag ved selve instrumentet¤%&"#¤!!!§ !!!

Efter at have rep. de to løse forbindelser og dobbelttjekket olie, startede jeg bilen, og vupti - lampen slukker :)

Jeg har konstateret, at jeg nu ønsker mig en hydraulisk olietryksmåler som backup :)

Mvh Jakob - S3 med 200DI
Index
102420: sv: manglende olietryk (14-10-2010 00:07:18) (svar på 102407)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Nu er det jo His Lordship the Prince off Darkness Mr. Lucas der hænger som en burre på ryggen af os, man kan nogenlunde gå ud fra nedenstående retningslinjer omkring fejlretning i et Lucasanlæg:

60% af fejlene skyldes løse stelforbindelser.
40% af fejlene skyldes løse plusforbindelser.
35% af fejlene skyldes knækkede ledninger.
25% af fejlene skyldes næsten knækkede ledninger.
20% af fejlene skyldes dårlige ledningesamlere.
18% af fejlene skyldes fejl/dårlige kontakter.
15% af fejlene akyldes dårlige sikringsdåser.
13% af fejlene skyldes indgreb fra tidligere ejere.
11% af fejlene skyldes dårlig konstruktion af ledningsnettet
10% af fejlene kan hverken forklares eller fjernes.

Der ses ofte en kombination af de nævnte kategorier.

Godt du fandt fejlen - men hvis du ikke kan finde fejlen hvem skulle så? :)

Mvh
Kenneth Poulsen - der har flere glas ny røg på hylden, hvis der nu skulle slippe noget ud af ledningerne.





Index
102421: sv: sv: manglende olietryk (14-10-2010 00:20:06) (svar på 102420)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Kenneth er det virkelig original Lucas lednings røg du har på lager, altså PartNr: 530433?

http://sjpdesigns.com/poa/lucas.html
Index
102423: sv: sv: manglende olietryk (14-10-2010 00:32:22) (svar på 102420)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Kenneth

Du skriver ganske vist, at der ofte ses en kombination af årsager til el-fejl i His Lordship's elektriske univers. Hvis man lægger dine forskellige kategorier sammen, kan man vel med et vist statistisk belæg hævde, at risikoen/chancen for elektriske fejl som følge af The Prince of Darkness er ca. 247%. Og det passer vel meget godt ....

Mvh
Mikael

PS: Tal er jo taknemmelige. Som Sir Winston Churchill en gang sagde: "Never trust a statistic you didn't fake yourself."