tilbage

Land Rover Forum  

Index
103123: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 00:29:56)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Min 1985 V8 RR har en forkælet vane. Den vil meget nødig starte når den er kold.Faktisk nægter den hvis ikke jeg har haft en eller to varmeblæsere på i et godt stykke tid.
Retfærdigvis skal det siges at jeg ikke har den startet særlig ofte.
Jeg har lige skiftet tændrør og synes egentlig at det hjalp; men det var en kort fornøjelse. Er det kablerne jeg skal skifte næste gang?

VH Børge R.
Index
103126: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 02:23:35) (svar på 103123)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.95)
Hej Børge

Du skal tjekke hele tændingssystemet. Nu kan jeg ikke huske om en årgang 85 har platiner eller elektronisk tænding. Men hvis den har platiner, må der ikke være "aflejringer" på fladerne, og de må ikke være blå. Det betyder at kondensatoren er defekt.De skal selvfølgelig også stå med den rigtige afstand.Dernæst tjekker du strømfordelerdækslet. Om der er fugt eller revner i dækslet, kontaktfladerne skal også se sunde ud. Se efter sorte streger på indersiden af dækslet, som kan være fra strøm som ikke følger den naturlige vej, som følge af defekt dæksel. Tændspolen skal være ren og ledningerne skal have god forbindelse. Tjek alle tændkablerne for revner. Prøv evt at få en til at starte bilen imens det er mørkt, så kan du se om gnisterne springer de forkerte steder hen. Til sidst skal du se om fortændingen står som den skal. Derefter skal bilen gerne starte uden problemer. Det kan meget nemt være strømfordelerdækslet som kan være årsagen.
Starter bilen ikke efter ovenstående må det være på benzin siden den er galt.

God fornøjelse.

Mvh Anders
Index
103134: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 11:29:23) (svar på 103126)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Tak skal du have Anders, så er det jo bare at lave en tjekliste, og så starte fra en ende af.
Index
103142: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 15:48:40) (svar på 103134)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Børge,
jeg holder mest på dine tændingskabler. Jeg havde på et tidspunkt startproblemer i fugtigt/koldt vejr, nye tændkabler gjorde absolut forskellen. Og jeg kunne ikke se det "gnistre" i mørke - men alligevel...
Mange mener at de eneste, der du´r er de "genuine Land Rover". De er billige hos bl.a. paddocks.
RRC hilsen
Bo Helsted

PS: Du kan prøve at give den startgas i indsugningen og se om det gør en forskel. Hvis ikke: Tændingen er problemet. Hvis den starter med et VROOOM: Benzin-systemet er sandsynligvis synderen.
Index
103152: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 18:05:14) (svar på 103142)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Har prøvet med gas, uden nogen mærkbar effekt. Så focus må jo så stadig være på tændingen.

VH Børge R.
Index
103154: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 19:54:06) (svar på 103152)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Paddocks har tre forskellige sæt til hhv 9,90 , 13,50 og 25,oo £ + vat. Det mellemste er Lucas, som jo har et lidt blakket ry, de dyre er Paddocks eget "Performance lead set".
Normalt er der jo ingen tvivl, pris og kvalite følges ad. Men har jeg brug for "Perfomance" til min almindelige brug?

VH Børge R.
Index
103155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 20:37:07) (svar på 103154)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.95)
Hej Børge

Er du sikkker på det er tændkablerne det er galt med? se om de har revner og prøv at måle modstanden i dem med et ohm meter. Den koster ca 50-70 kr i et byggemarked. Der er jo ingen grund til at skifte noget som dur, og bruge penge på noget som ikke hjælper.

Mvh Anders
Index
103157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 20:56:27) (svar på 103155)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Nej det kan jeg godt nok ikke vide endnu; men jeg mener at tændrørskabler er sliddele og der er ikke noget forgjort ved at skifte dem. De er ikke blevet skiftet mens jeg har haft bilen, og så kan man vel udelukke dem som fejlkilde.
Men jeg tror da, at jeg vil prøve at måle på dem. Jeg går ud fra, at modstanden skal være nær nul?

VH Børge R.
Index
103156: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 20:47:12) (svar på 103154)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Børge,
hvis det er en 3,5 l. EFI du har, så er de originale ledninger dem her:
http://www.paddockspares.com/pp/RANGE_ROVER_1986-1994/Engine_Service_Items/Ignition_Lead_Set_-_Genuine_-_3.5_V8_EFI.html
...og så er det 29,50 £ du skal af med.
Jeg skal ikke gøre mig klog på forskellen på de enkelte mærker, men på de engelske sites bliver de originale altid nævnt som det eneste der du´r. Og de er bestemt ikke de dyreste.
Hilsen Bo.
Index
103158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 21:03:00) (svar på 103156)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Nej den er godt nok med karburator; men gør det nogen forskel?

VH Børge R.
Index
103160: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 22:49:29) (svar på 103158)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.177.166)
Hvordan står din tænding?
hvis den ikke står korrekt, kan den godt have svært ved at starte når den er kold og give samme symptom som for meget brændstof.
Hvad med din choker, er den ok?

Havde indtil fornylig lidt start problemer selv med min V8 3,5l grundet forkert tænding. Nu står den spot on og starter som en mis!!!
Index
103161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (27-10-2010 23:02:55) (svar på 103160)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Ja der vi så ude ved grænsen for min formåen, endnu da. Skal sgu osse til at have sat mig ind i det der el system. Men jeg syne mine øjenlåg blir så tunge, når jeg prøver at læse om det.

VH Børge R.
Index
103237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Jeg har også startproblemer (28-10-2010 09:57:04) (svar på 103158)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Børge,
hmmm, godt spørgsmål, men siden paddocks mener at der er forskel, ville jeg nok tage Lucas. (Kender godt "Master of Sudden Darkness-historierne", men Lucas er et reg. varemærke, der er solgt til forskellige firmaer, der intet har med det nu lukkede Lucas Electrics at gøre). Men som andre siger, det kan jo også have med de øvrige tændingsdele at gøre. Har du forsøgt med siliconespray omkring fordeleren? Og når den starter, starter den så rigtigt på alle cylindre fra starten, eller kommer det sådan efterhånden, efter 10-20-30 sekunder ? Den motor jeg havde, der havde svært ved at starte, var også lidt loren med toppakningen, så fugt kom ind i cylindrene når den stod et stykke tid...hvad jeg mener er, at en svær-startet motor jo kan kan være et sammenfald af flere småfejl.
/Bo