tilbage

Land Rover Forum  

Index
103384: Fartskrivere i BUS (28-10-2010 20:32:58)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.178)
Gode LR kolleger
Endnu engang er der tvivl om hvorvidt der skal være fartskrivere i LR busser til privat persontransport ved kørsel i udlandet.
Checker man i dette forums arkiv kan man læse flere indlæg der mener man skal,men lige så mange der mener at der ikke skal. D. 11 maj skrives der følgende: "..... ifølge tyske "Verhkersportal" skal ikke erhvervs /ren privat kørsel ikke have fartskriver op til 17 pers." Poul Sehsted som normalt er specialisten på sådanne spørgsmål skriver at der skal være fartskriver i. desværre har jeg ikke selv lykkes at finde et svar der holder, så hvis nogen sidder med viden om hvor jeg kan hente et skudsikkert svar vil jeg være glad for det.
Mener i øvrigt at Buskørsel var et rigtig godt emne til en artikel i Oasen, hvis der er nogen der kan alle regler.
Med venlig hilsen
Verner
4586
Index
103402: sv: Fartskrivere i BUS (28-10-2010 21:12:35) (svar på 103384)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.52)
Gode Verner...

Reglen om, at der ikke skal være fartskriver i busser op til 17 personer, er en national regel for hvert EU-land internt, men kommer man fra et andet EU-land eller 3.land, skal der være og bruges fartskriver.

Reglen er nøgternt set dyb god nat og holder næppe foran EU-domstolen, men der findes altså.

Jeg har prøvet, at få HB med på en henvendelse til myndighederne, så reglen gælder alle EU-busser, men det var HB ikke interesseret i.

Læser du Verkehrsportal nøje, vil du opdage, at reglen kun gælder tyske biler.

Jeg har selv overvejet en bus, men hver gang jeg krydser grænsen, skal fartskriveren bruges og den køretid skal fratrækkes min erhvervsmæssige køretid - plus alle mulige forvirringer deromkring. Derfor har jeg ingen bus, selvom det kørekortsmæssig ikke er noget problem og ville give en mindre klækkelig besparelse ift en varebil.
Index
103425: sv: sv: Fartskrivere i BUS (28-10-2010 21:57:48) (svar på 103402)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.245.104)
Det har, ihvertfald tidligere, været sådan at tysk politi havde en ret pragmatisk tilgang til mindre busser uden fartskrivere, når de ikke blev brugt erhvervsmæssig. Kunne man på anden vis godtgøre at køre/hviletid var overholdt,
eks. med kvit. fra restaurant ell. grænseovergang/passtempel, så havde man det helt fint med det.
Index
103453: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (28-10-2010 22:59:14) (svar på 103425)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

Det ville nu være rart at få det på tryk på et officielt stykke papir (evt. elektronisk).

Jeg har googlet emnet og kan ikke finde noget officielt præcist udsagn om, hvilke regler der gælder for privat busser under 17 personer ved kørsel uden for Danmarks grænser med eller uden fartskriver/Tacograf.

Jeg sender en mail til trafikstryrelsen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
103549: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 14:47:58) (svar på 103453)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.52)
De regler, som du efterlyser, står i Vejledning om syn af køretøjer, udgivet af Justitsministeriet. Indretning og kontrolapparater.

Kan også findes på Trafikstyrelsens website.

Det er ikke længe siden, jeg har skrevet vidt og bredt om emnet her på Forum, hvor der blev gjort opmærksom på, hvad der er gældende nationalt og internationalt.

Hovedreglen er, at fartskriver skal bruges i udlandet, mens man er fritaget i hjemlandet.

Hvad de enkelte nationale politietater måtte skønne, vi jeg ikke komme ind på, men jeg har gennemlæst forskellige EU-landes regler på området og teksten er bortset fra sproget eenslydende. Det er faktisk en EU-lov/bekendtgørelse.

At man er så tåbelig, ikke at ville anerkende andre EU-borgers rettigheder i samme sag, kan kun udløse hovedrysten.
Index
103552: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 15:20:35) (svar på 103549)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.215.96)
NEJ-NEJ-NEJ....hold nu op med at vildlede folk kære Paul

Ikke-erhvervsmæssig kørsel i udlandet med busser til under 17 personer skal IKKE have fartskriver hvis kørslen foregår i et EØS land (de gamle EF lande). EØS forordning nr. 50 giver mulighed for at nationale regler også gælder i udlandet, og denne mulighed benytter alle EØS landene sig af. Det betyder at hvis køretøjet opfylder de danske krav, så gælder de også i f.eks. Tyskland.
Med hensyn til dokumentation for ovennævnte så prøv at Google "privat buskørsel i udlandet" og klik på Færdselsstyrelsens link.
Der står også beskrevet hvornår føreren skal have rødt kvalifikationsbevis og alderskrav ved udlandskørsel.

Med bushilsen
Claus

P.S. Samme regler anvendes i den nordiske trafik konvention som dækker alle de nordiske lande uanset EU medlemsskab
Index
103553: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 15:36:38) (svar på 103552)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.52)
Nu går tråden faktisk på privat buskørsel, men den regel, du omtaler, gælder ikke længere.
Jeg har læst de tyske, hollandske og britiske tekster, som er enslydende med de danske. Der findes ingen henvisning til omtalt forordning 50.

Nye EU-regler burde overgå gamle EØS forordninger. Det var faktisk mening med det nye regelsæt, at få ryddet op i al de underlige undtagelser....

Hvis du har ret - er det glædeligt for alle busbrugere - faktisk håber jeg, du har ret, men østrigerne forlanger endda EU-førerkort af chauffører i privatbusser!!!

Nu har jeg fået en weekendbeskæftigelse!


Index
103554: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 15:40:34) (svar på 103553)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.215.96)
Hvis du nærlæser den nye tekst, står der at nationale regler følger køretøjet.Til gengæld har man skærpet hvem der må køre bussen, f.eks. med det røde kvalifikationsbevis.

mvh Claus
Index
103557: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 16:27:24) (svar på 103554)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.178)
Til de herrer debatører.
Jeg har efterhånden samlet alt jeg kan finde om regler for kørsel i bus til privat personbefordring, og når jeg har de sidste detaljer er det min tanke at skrive et indlæg til Oasen. Det problem som end ikke hr Kjøller og Hr. Sehsted kan blive enige om, kan jeg ikke finde et endeligt svar på. Derfor har jeg skrevet til Trafistyrelsen og har foreløbigt fået følgende svar: "Henvendelsen er videresendt til Rigspolitiets Færdsels- og Beredskabsafdeling til videre foranstaltning."

I will be back!

Verner
4586

Index
103584: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 18:34:13) (svar på 103557)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Som jeg skrev 6 indlæg længere oppe så har jeg også skrevet til Trafikstyrelsen og fået samme svar.

Så nu er det jo dobbelt så godt. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
103594: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 19:16:06) (svar på 103584)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.43)
Vældig fornuftig tankevirksomhed af de herrer Verner og Kenneth - fakta søges og søges bekræftet :)

mvh

Lars, buschauffør i spænding (ikke at jeg gider køre udenlands i den, men så kender man rammerne)
Index
103664: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (29-10-2010 23:49:54) (svar på 103554)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.52)
Claus,

inden vi fortsætter her, send mig lige det link, som du mener fritager privatbusser også i international kørsel for fartskriver.

Samtidig kig venligst på www.fstyr.dk under syn , Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 10 , 10.04.002 side 47 og 48...

Ud af denne tekst læser jeg nemlig, at der er krav om fartskriver ved international kørsel og jeg kan ikke se, at der findes en undtagelse begrundet i EØS forordning nr. 50.
Index
103676: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (30-10-2010 00:24:55) (svar på 103664)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.52)
Glemte at vedhæfte hele ordlyden...



10.04.002 Hastighedsmåler
(1) Hastighedsmåler (speedometer) skal kunne aflæses under kørslen og skal vise hastigheden i km/h eller m.p.h.
(2) Fartskriver, der opfylder bestemmelserne i pkt. 10.04.001 og 10.04.002 (1), an- ses som hastighedsmåler. Biler til godstransport, hvis tilladte totalvægt – inkl. eventuelt påhængskøretøj – overstiger 3.500 kg, samt biler, som er indrettet til befordring af flere end 9 per- soner, føreren iberegnet, skal være forsynet med fartskriver.
Følgende køretøjer er INTERNATIONALT undtaget fra krav om fartskriver: a) Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde
ikke overstiger 50 km. b) Køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km i timen. c) Køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styrker, civilforsva-
ret, brandvæsenet og ordensmagten, såfremt transporten sker som led i
disse tjenesters funktioner og er under deres kontrol. d) Køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af
nødhjælp, i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer. e) Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver. f) Specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km fra deres hjem-
sted. g) Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, repara-
tion eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu
ikke er taget i brug. h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt
på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport. i) Erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-erhvervs-
mæssig personbefordring eller godstransport.

Derudover er følgende køretøjer undtaget fra krav om fartskriver ved kørsel i Danmark: a) Køretøjer, som offentlige myndigheder ejer eller lejer uden fører for at
udføre vejtransporttjenester, som ikke konkurrerer med tjenester, der udfø- res af private transportvirksomheder.
April 2010
AFSNIT 10
Vejledning om syn af køretøjer
10.04 Indre indretning, udsyn, særligt udstyr
Side 48 Instrumenter
b)
c) d)
e) f)
g) h)
i)
j) k)
l) m)
Køretøjer, som landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts- og fiskerivirk- somheder anvender eller lejer uden fører til som led i deres egen erhvervs- mæssige virksomhed at udføre godstransport inden for en radius af 100 km fra virksomhedens hjemsted.
Landbrugs- og skovbrugstrækkere, der benyttes til landbrugs- og skov- brugsaktiviteter, indenfor en radius af 100 km fra hjemstedet for den virk- somhed, som ejer, lejer eller leaser køretøjet. Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, som benyttes
– af befordringspligtige virksomheder, jf. definitionen i artikel 2, nr. 13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for udvikling af Fællesskabets indre marked for posttjenester og forbedring af disse tjenesters kvalitet, til at omdele for- sendelser som led i befordringspligten, eller som anvendes
– til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter under udøvelsen af sit erhverv.
Disse køretøjer må kun benyttes inden for en radius af 50 km fra virksomhe- dens hjemsted og på den betingelse, at kørslen af køretøjerne ikke er føre- rens hovedaktivitet. Køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på højst 2.300 km2, som ikke er forbundet med resten af landet med en bro, et vadested eller en tunnel med adgang for motorkøretøjer.
Køretøjer, som anvendes til godstransport inden for en radius af 50 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives ved hjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvis største tilladte totalvægt inklusive en påhængs- vogn eller sættevogn ikke overstiger 7,5 tons.
Køretøjer, der anvendes til køreundervisning og køreprøve med henblik på erhvervelse af et kørekort eller et kvalifikationsbevis, forudsat at de ikke anvendes til erhvervsmæssig godstransport eller personbefordring. Køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyttelse mod over- svømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas- og elforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstandsindsamling af husholdningsaffald og bortskaf- felse heraf, telegraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmission samt pejling af radio- eller tv-sendere eller -modtagere.
Køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser (registreret som stor person- bil), der udelukkende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring (ikke-erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel). Specialkøretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivoliudstyr. Specialindrettede mobile projektkøretøjer, hvis hovedformål er anvendelse som undervisningslokale, når de holder stille.
Køretøjer, der anvendes til indsamling af mælk fra gårde og transport til- bage til gårde af mælkebeholdere eller mælkeprodukter til foderbrug. Specialkøretøjer, der transporterer penge og/eller værdigenstande.
April 2010
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 10
Indre indretning, udsyn, særligt udstyr 10.04
Instrumenter Side 49
n) Køretøjer, der anvendes til transport af slagteaffald eller dyrekroppe, som ikke er bestemt til konsum.
o) Køretøjer, der udelukkende anvendes på veje inden for trafikknudepunkter som f.eks. havne, intermodale havne og jernbaneterminaler.
p) Køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårde til lokale mar- keder og omvendt eller fra markeder til lokale slagterier inden for en radius på op til 50 km.
Reglerne om hvilke køretøjer, der skal være forsynet med fartskriver, admini- streres af Rigspolitiet – Nationalt Færdselscenter, tlf. 33 14 88 88.
Hvis et køretøj, der fremstilles til syn, er forsynet med fartskriver kontrolleres, - om fartskriveren er forsynet med installationsplade, der normalt sidder inde i fartskriveren i form af en mærkat (ved syn af nyt køretøj, forsynet med digi- tal fartskriver, skal der dog ikke forefindes installationsplade, idet registre-
ringsnummer, som skal anføres på pladen, ikke foreligger), - om fartskriveren er efterset inden for de sidste to år, hvilket fremgår af
datoen på installationspladen, og - om fartskriversystemet er plomberet (eltilslutning, kabeltilslutning (til adap-
ter/gearkasse), kilometertæller og mellemplade på fartskriveren, kabeltilslut- ning på begge sider af adapteren og kabeltilslutning på gearkassen).
På følgende køretøjer kan kontrol af en eventuelt monteret fartskriver udelades: - stor personbil (bus), der udelukkende er godkendt til rutekørsel, - køretøjer, som efter deres indretning utvivlsomt er undtaget fra krav om fart-
skriver, for eksempel lastbil med renovationsaggregat, specialkøretøjer til vejhjælp, tv-/radiotransmissionsvogn, brandslukningskøretøjer m.v.
For øvrige køretøjer kan kontrol af fartskriver udelades, hvis fremstilleren forevi- ser skriftlig erklæring fra køretøjets ejer (bruger) om, at køretøjet kun benyttes til kørsel, som ikke er omfattet af fartskriverpligt. Erklæringen, som ikke må være over én måned gammel, skal være underskrevet af køretøjets ejer (bruger), og skal medbringes ved syn og eventuelt omsyn.
Ved prøvekørsel i forbindelse med syn behøver fartskriveren ikke være forsynet med diagramark eller førerkort.
Index
103768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fartskrivere i BUS (30-10-2010 11:26:25) (svar på 103676)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.52)
Jeg har forsket i sagen hele formiddagen, men kan ikke finde den omtalte forordning EØS nr. 50.

På EUs website har den enten noget med Osama bin Laden eller kødkvalitet at gøre.

Til gengæld står der altså ret meget i forordningen 3821/85, som jeg har gennemlæst.

Ud fra dette, kan jeg kun konkludere, at medlemslandene skal iværksætte lovgivning om installation af kontrolapparater (fartskriver).

Der findes mulighed for nationale undtagelser, men internationalt set, skal der være en fartskriver i en LR-bus.

På Trafikstyrelsens website kan Vejledning om syn af køretøjer samt krav til ikke-erhvervsmæssig buskørsel incl. krav til føreren læses.

Det bliver spændende at læse, hvad Verner og Kenneth får for nogle svar på deres henvendelser.