tilbage

Land Rover Forum  

Index
10368: forvarmer og startmotor (06-08-2003 20:19:56)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.10.249.90)
hej med jer

såå nu har jeg endelig fået fat i en landrover sIII 109", og er blevet LR kørende igen.
jeg købte for ca en md siden, bilen, den havde helt ny motor fra midtjydsk, og nye kadannerne, stikaksler og bræmsesko og bakker,en ny dør,Dog skal resten skiftes, og elnettet var nyligt renoveret, ingen særlig rust i topedoen, og masser af jern tilbage i rammen, alt det der skulle være godt på min næste land rover havde den her, så jeg købte den-

spørsmålet:
jeg har kørt den til, iløbet af sidste md, med ca, 70 km i timen som det maksimale, jeg har ikke belastet motoren, som jeg har været en belastning for mine med trafikanter, og den har nu kørt over 5000 km, og jeg er startet på mit nye job i holstebro. jeg har taget turen fra århus til holstrebro nu i lidt over en uge, og i sidste uge kørte jeg gennem en stor vand pyt, holdte ind lidt efter for at tanke , hvorpå bilen ikke ville starte igen, hmmm startmotoren sage et klik og et til og så ingen ting, der er masser af strøm på bateriet, og dagen efter kunne den godt starte, men forvarmeren virkede ikke.
forvarmeren virker ikke, men når bilen er kold kan startmotoren godt slå til. men når motoren er varm vil den ikke. hvad er problemt, forbindelserne er gode nok.

lige et spørsmål mere dener også begyndt at dryppe olie fra gerkasserne, jeg har fundet påfyldnings hullet i den 4-kantet gerkasse, men den runde(kan ikke huske hvad den hedder) kan jeg ikke finde et påfyldnings hul, løber olien fra den ene til den anden ?.
vis der er nogen der kunne hjælpe så er jeg den der er lykkelig, jeg skal nemlig bruge min elskede land rovere hver dag.
Index
10369: sv: forvarmer og startmotor (06-08-2003 20:38:24) (svar på 10368)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.62.164.78)
Dit startrelæ kan have en periodisk fejl. Næste gang det sker, sætter du bilen i 4.gear og skubber lidt til bilen, fordi det kan også være, at den står på to tænder i drevet. Forvarmer/gløderør er serieforbundne og er der gået et, så virker hele rækken ikke.
Husk nu, at få motorolien skiftet efter de første 5.000 km og brug kun god olie - jeg mener stadigvæk, at Duckhams er det bedste for en LR-motor.
Og tillykke med bilen og rigtig god fornøjelse.... kører selv Serie III 109 - den smukkeste af dem alle !
Index
10370: sv: sv: forvarmer og startmotor (06-08-2003 21:26:44) (svar på 10369)
David (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.249.90)
hej Paul, tak for svaret

jeg har forsøgt mig med at "tørne" startmotoren, det giver ingen GO.
det med gløde rørne havde jeg tængt på, men man ved jo aldrig med LR, de har jo personlighed.
det med olien havde jeg ikke tængt på, bliver skiftet imorgen, trode faktisk at LR var ligeglade med "billig olie", og jeg ved heller ikke helt hvilke olie der skal på. har hidtil kørt med texaco 15- 40, kan ikke finde noget tykkere, og ja serie III er den smukkeste.
Index
10371: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (06-08-2003 21:34:54) (svar på 10370)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Castrol laver en olie der hedder 5/60 (med fare for at blive hængt ved daggry) den kører jeg på!
Mvh. Michael
Index
10372: sv: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (06-08-2003 21:40:00) (svar på 10371)
david (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.249.90)
hej Michael

hmm skal olien ikke være så tyk så mulig, jeg har tit det problem at olie presset falder når jeg bræmser hårdt op, eller også har jeg byttet om på tallene.
Index
10374: sv: sv: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (06-08-2003 22:16:13) (svar på 10372)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej David - om den skal være så tyk som muligt er et temperamentspørgsmål, men en 60 olie er seriøst tyk - i frostvejr er den som sirup, men kan til gengæld tåle meget høje temp. og samtidig bevare sine smøreegenskaber. Jeg har oliefyr i min og det kører hele tiden for at holde temp. høj nok. 300 tdi´ere har en tendens til ikke at blive varme nok - det vil Krause sikkert nikke genkendende til (-:
Mvh. Michael
Index
10373: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (06-08-2003 22:08:11) (svar på 10370)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.154.49)
Hej David,

Jeg kører på anbefaling af Tohuse/Kjeld på "Duckhams Diesel 15W40" - en ganske billig olie, der oven i købet af og til er på tilbud i Bilka o.lign.

Der er ingen grund til at bruge penge på dyre fuldsyntetiske olier - vore "stenaldermotorer" har det fint med Duckhams, som der givetvis også var på motoren, da bilen forlod fabrikken i sin tid.

De syntetiske olier har også ry for at "æde" pakningerne i de ældre vogne - jeg har prøvet Delta Oil en gang med meget uheldigt resultat - det betød en ompakning af en gearkasse...

Til gengæld er det en god ide at skifte lidt oftere end for hver 10.000 km. som bogen vist anbefaler - jeg skifter motorolie og filter for hver 5-6.000 km. og har gode erfaringer med det - beskidt/slidt motorolie er ikke sund kost for en motor.

Det skulle endvidere ikke være godt at skifte fra mineralsk til syntetisk olie og omvendt - jeg kender ikke forklaringen på - måske der er andre der ved noget om det..?

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
10375: sv: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (06-08-2003 22:30:27) (svar på 10373)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hov hov Ib - en 300 tdi´er kører på fuldsyntetisk olie uanset hvad Tohuse siger og hvad Paul mener om fuldsyntetisk olie. Jeg har intet olieforbrug, INTET og kompressionen "fiser" ikke forbi hvis du sejtrækker! Jeg skifter kun olie af pligt - jeg har kun haft forhøjet motor temp. 2 gange - 1. gang da jeg havde købt min bil hos Winther de havde glemt at fylde vand på (der var ca. to liter på og den kom aldrig op i det røde) 2. gang kørte jeg omkap med min hustru hjem fra Sverige (den første i Danmark fik de sidste vingummibusser)(hun kører i en 3,5 liters Mercedes E benzin) Så LR´eren måtte arbejde..............Jeg fik forøvrigt ingen vingummibusser!!!!!!!
Mvh. Michael
Index
10380: sv: sv: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (07-08-2003 11:42:31) (svar på 10375)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Michael,

Langt hen ad vejen er det nok et temperamentsspørgsmål, men jeg vælger nu at lytte til en mand der har skruet i LR 30 år!

Min 300 tdi'er har et olieforbrug på ca. 0,25-0,5 l. pr 5.000 km med 230.000 km. på klokken - det kan jeg fint acceptere.

Det er lidt højere på fruens 2,5 td, men det skyldes en utæt pakdåse ved overgang til gearkasse og utæt T-pakning ved det bageste hovedleje/bundkarret...

Mht. temperaturen i 300 tdi-eren, er måleren et par gange på det sidste (bl.a. på Storebælt) krøbet over midten i stedet for at stå lige under som den plejer - køleren er lidt for grøn i ribberne til udetemperaturerne i disse dage, og står vist til udskiftning.

Mit tidligere tilbud om at prøve en varm bil står stadig ved magt, hvis du har lyst i disse dage - og det skal selvfølgelig foregå med lukkede vinduer, så du rigtigt kan mærke hvor godt den varmer..!

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
10442: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (12-08-2003 19:16:50) (svar på 10380)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej Ib - selvfølgelig vil jeg da gerne prøve din LR - vi kan bare ikke bytte. Jeg var i Høvelte i weekenden og mit temperament løb desværre af med mig - så nu er Defenderen på værksted - jeg har dog taget konsekvensen og idag købt en Range Rover for kr. 5.000,- (V8) til at køre løb i - det andet bliver simpelthen for dyrt.
Mvh. Michael
Index
10379: sv: sv: sv: sv: forvarmer og startmotor (07-08-2003 11:40:00) (svar på 10373)
Claus Kristensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.163.136.98)
Som tidligere mekaniker kan jeg supplere med at olie skift bør ske lidt oftere end 10000 km. En god retningslinie er at gange antallet af liter olie i bundkarret med 1000, så får man et udmærket interval. Ang. S3: Jeg giver jer ret i at det er den smukkeste, jeg kører selv i en 109" safari.
Mvh. Claus.
Index
10376: sv: forvarmer og startmotor (07-08-2003 00:49:45) (svar på 10368)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.85)
Hej David
Ang. gløderørene, så kan der godt være monteret den nye type gløderør der er parallel forbundne, du kan jo prøve at ringe til Midtjysk og spørge dem ad. Prøv at kontrollere om de skruer der holder ledningerne fast på gløderørene er skruet ordentlig fast, der skal næsten ingen ting til før de mister forbindelsen.
Ang din starter så er der også her stor sandsynlighed for at forbindelserne ikke er ordentlig strammet, så er der strøm nok til at trække relæet og drevet, men ikke til at trække startermotoren, en startermotor bruger virkelig meget strøm, og bare den mindste dårlige forbindelse vil udvikle sig til varme hvor ledningen er monteret, og det gør bare forbindelsen endnu dårligere.
Ang. olie så skal du naturligvis bruge Duckhams Q 20/50 det er lavet til bilen, og er den fabrikken (Land Rover) anbefaler. Det kan som regel købes i Bilka, og somme tider er det på tilbud, og så er det bare om at købe et par dunke. Der er også mange bilistbutikker der fører det men de vil jo som regel have lidt højere priser
Index
10377: sv: forvarmer og startmotor (07-08-2003 09:05:05) (svar på 10368)
Lars Hermansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.195.68)
Hej

Jeg synes det lyder som om din starter trænger til nye kul. Jeg har haft samme fejl for mange år siden på min 88'er, og mener at det skyldtes at kullene ikke kunne presses ind på kontaktfladen pga. slid. Det hjalp nogen gange at banke på starteren med en hammer for at løsne kullene lidt.

mvh. Lars
Index
10388: sv: forvarmer og startmotor (07-08-2003 18:51:25) (svar på 10368)
david s thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.249.90)
takker for alle de godr råd, og respons tiden, sikke et forum.
nu mangler jeg bare at få fri i morgen og så skal der skrues, dejligt.

og så var der lige den der med gearkasserne, den tideligere ejer havde skiftet kadannerne ud, og kan det passe at den aksel der går til forhjulene, kommer fra ( den runde gearkasse) transfer gearkassen ?, for der hvor den kommer ud sidder der en ring, og det er der olien kommer ud, tængte om denne aksel ikke var monteret korekt, og den de sidste 5500km har ødelagt bøsningen.
jeg kikker på det i morgen, men vis der nu var nogen der viste noget om det.

ellers god weekend til jer alle