tilbage

Land Rover Forum  

Index
103916: motorers holdbarhed (31-10-2010 13:22:49)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Der er mange legender om motorersholdbarhed. Tænk bare på historier om mercedesmotorer der runder en milion kilometer uden at være renoveret. Ligesom japanske dieselmotorer har ry for langtidsholdbarhed. Hvad med landrovermotorer. Jeg kunne godt tænke mig nogle historier om langtidsholdbare land roverkværne. Hvem har kørt over 500000 km med en landrovermotor uden at den skulle splittes ad i atomer. Jeg skal ikke lægge skjul på at trods min store kærlighed til landrover, synes jeg ikke at det mylrer med historier om seje landrovermotorer.

Der er ikke tale om en provokation i søndagskedsomhedens navn, blot en opfordring til en række eksempler

vh

peter jespersen
før med 300 tdi nu med daihatsu 2,8na
Index
103917: sv: motorers holdbarhed (31-10-2010 13:54:23) (svar på 103916)
John Frandsen #0869, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.10.192)
Hej Peter
Et godt spørsmål. Husker den gamle motor med
3 Hovdelejer. Det var cirka 100.000 mellem Hovedrepering. Idag er det da noget bedre. Ser frem til at læse Gutternes erfaring.
Index
103918: sv: sv: motorers holdbarhed (31-10-2010 14:11:31) (svar på 103917)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Det kommer helt an på vedligeholdelsen og personen der betjener den.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
103920: sv: motorers holdbarhed (31-10-2010 14:30:36) (svar på 103916)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Kørte midt i 90'erne med en europæisk kenyaner i en overmåde veltjent seriebil på kryds og tværs i Masai Mara.
Da jeg på et tidspunkt udspurgte ham om maskineriet, var svaret at det var en 2.0-liter benzinmotor.
På spørgsmålet om, hvorfor bilens speedometer og km-tæller ikke virkede var svaret, at det var holdt op med at virke efter at bilen havde cruiset 1 mio. km i Kenya, Tanzania og Zimbabwe, og at han ikke gad at få det lavet, for bilen havde jo bevist dens værdi som driftsikkert transportmiddel.
Til historien hører, at han hjemme på gårdspladsen havde både en splintern y Mitsubishi Pajero og en næsten ny Toyota Landcruiser, men når han skulle på tværs af den afrikanske savanne, var det altid med Landyen.
Om de mange kilometer var kørt med den samme motor uden renovering, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men det var umiddelbart det indtryk, samtalen efterlod, hvilket også blev bestyrket af en eksemplarisk og optimeret kørestil, der udnyttede bilens potentiale 100 pct. uden at plage den.
God søndag
Morten
Index
104119: sv: motorers holdbarhed (01-11-2010 10:04:17) (svar på 103916)
John Frandsen #0869, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.10.192)
ja ja Kenneth alle er nok klarover at vedligeholdelsen og kørsel mønster har indflydelse på motorens levetid.
Nu var det vist ikke ligd det var spørgsmålet
mvh John
Index
104158: sv: sv: motorers holdbarhed (01-11-2010 14:26:16) (svar på 104119)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 125.24.140.115)
Kører pt rundt i Thailand i en 300tdi der netop har rundet 430000km, hvorvidt motoren er blevet renoveret ved jeg ikke, men den kører fandme godt:-)

Rune
Index
104169: sv: sv: sv: motorers holdbarhed (01-11-2010 16:47:21) (svar på 104158)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
godt med nogle eksempler - lad mig få nogle flere, således at vi kan udfordre mercedesmyten. Samtidig få udfordret myten om at de fleste lr kværne er færdige efter 300000 kilometer eller før.

Og det er klart at holdbarhed kommer an på hvorledes man bruger og passer mekanikken, så mit spørgsmål er ud fra vilkåret optimale betingelser.

Jeg havde en gammel mercedes 240 d, som brændte sammen efter 700000 km fordi den nye ejer glemte at checke olie

vh

peter
Index
104171: sv: sv: sv: sv: motorers holdbarhed (01-11-2010 17:10:12) (svar på 104169)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.248)
Hej, jeg har p.t. en Defender 110 V8 som har rundet de 340000 der er kun lavet service ellers intet skiftet, vi har også en 130ér Td5 som nærmer sig de 180000 uden problemer den kom som erstatning for en 90ér 300 Tdi som havde rundet de 240000 med en defekt generator som eneste fejl.

Jørgen
Index
104229: sv: sv: sv: sv: sv: motorers holdbarhed (02-11-2010 15:38:47) (svar på 104171)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.43.236)
Hej

Jeg har en land rover 110 med original v8 motor, den rundede idag 400000, det eneste der er blevet skiftet på den siden ny er: generator en gang, starter en gang olie og filtre mange gange og så div. pakninger. men land rovers gearkasser er jeg ikke imponeret over nu kører jeg på anden gearkasse og skal snart have nr. tre.

hilsen Leif

Index
104263: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorers holdbarhed (02-11-2010 23:50:07) (svar på 104229)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.103.36.74)
flot -kan vi få historier om lr kværne som har rundet den halve milion

vh

peter
Index
104295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: motorers holdbarhed (03-11-2010 21:07:54) (svar på 104263)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.79.182)
Hej derude

Ja det er så første gang jeg er på forum - da jeg er nyt medlem. Jeg har erhvervet mig en Defender 90" fra 86. Vel at mærke i rigtigt mange stumper. Det er en 2.25 benzin med 207.000 på klokken. Så erfaring kan jeg ikke dele med jer - men forhåbninger om at nogle af disse historier om holdbarhed kan overføres til min vogn!
Ja og så glæder jeg mig rigtigt meget til mit projekt kommer noget længere frem.

MVH

Carsten