tilbage

Land Rover Forum  

Index
104273: Nord/vestafrika, vintertur (03-11-2010 11:20:26)
Jakob Mikkelmann #7935, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.136.234)
Jeg tager med familien (kone og 3 sønner) på en tur, medio december (fredag d. 10. om formiddagen). Ned gennem europa - marokko - mauritanien - senegal - gambia... og tilbage igen medio april.

Mit spørgsmål er: om der er nogle der har en ''ligth'' liste over reservedele/stumper samt værktøj, som ville være fin at have med?. Jeg er IKKE uddannet mekanikker, men kan godt skifte olie osv. (Vi kører i en Defender 110' TD5 fra 2004, km. stand 85.000).

Bilen er næsten blevet rejseklar. Mangler kun lige det sidste ;-).

Hilsen Jakob

Index
104275: sv: Nord/vestafrika, vintertur (03-11-2010 13:15:42) (svar på 104273)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jakob.

Du skal have et fornuftigt topnøglesæt med, og derud over skal du sørge for at have det mest almindelige håndværktøj med. Hammer, tang, låseringstang, skævbider, skruetrækkere (stor/lille flad, stjerne pozidrive nr. 1+2 evt. også phillips). En nedstryger er ogsågod at have. Kig også lige på bilen hvilke torx skruer den har og sørg for at have bits/toppe med til dem. Det er også en fordel at have et fornuftigt jernrør med til forlænger når de rigtig stramme bolte skal løsnes. Man kan evt. bruge håndtaget fra en Hi-lift, som du nok har med alligevel.
Hvis du tager dele med, så er du sikker på, at det ikke er de dele du får brug for:-) Det er vigtigere at bilen er sund inden du tager afsted. Du skal ikke tage afsted med et eller andet, der "nok skal holde" - for det gør det ikke.
Derimod kan du med fordel medbringe alt muligt til nødreparationer: Strips, ståltråd, gummi, flydende pakning, olier, ledning, samlemuffer, skruer og møtrikker, kabelsko, snor, ja kreativitet har ikke grænser. Hvis man har disse ting, kan man ofte halte hen til et værksted, og det har de trods alt også i Afrika.