tilbage

Land Rover Forum  

Index
104350: Vurdering af rust i fodbrønd (04-11-2010 22:19:37)
Per Olsen #8660, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.163.4)
Hej

Er der nogen der tør komme med en vurdering af Amanda’s venstre fodbrønd?

Jeg her været efter den med en ondskabsfuld syl, og denne gik igennem i den side tættest mod døren som det ses på billedet. På nedenstående link er der nogle flere billeder (også indefra), og som nybegynder har jeg lidt svært ved at vurdere om det er hele fodbrønden der skal skiftes, eller jeg kan nøjes med at få svejset en lap i hullet og så slibe resten af rusten væk. Jeg tror at rusten er startet indefra pga. en utæthed, og så har vandet fået lov til at stå og hygge sig under måtten. Det kunne skyldes at bilen altid stod ude på gaden ved den tidligere ejer, eller også bliver der presset vand ind under kørsel i regnvejr. Men hun står i carport nu, så det er en undersøgelse jeg tager senere.

Går fodbrønden bare ind under alu-pladen (gulvet), eller det en ”sandwich” konstruktion med flere lag?

Jeg har læst på nogle engelske sider at det generelt foreslås at man piller hele forskærmen af inden reparationen – er det nødvendigt hvis man ikke skal skifte hele brønden?

Vh.
Per, med lidt kolde og våde fødder.

Flere billeder: http://www.pbo.dk/lr/rust/rust.html

Index
104377: sv: Vurdering af rust i fodbrønd (05-11-2010 01:20:11) (svar på 104350)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
For at starte med det sidste. Det tager ikke særligt længe at pille forskærmen af og det er meget meget nemmere at komme til at fikse fodbrønd med den aftaget. Den lodrette del af skærmen er den der giver mest gevinst for indsatsen at fjerne. Den sidder med et antal M8 bolte+møtrikker rundt i kanten og så et par store special bolte ind i torpedoen. Eneste udfordring er at komme til. Det kan være en fordel enten selv at være lille og spinkel eller at søge hjælp fra et barn til visse af boltene.

Forbrønden slutter lige et par cm inden under gulvet. Der er lige overlap nok til at de kan boltes sammen.

Det der er udfordringen i venstre side i kørselsretningen er naturligvis pedalerne.

DU kan købe færdige fodbrænde lige til at svejse i og male. Det er ofte billgiere at købe sådan en end at betale for at få pladedele tildannet, også selvom det kun er dele af fodbrønden der er tæret. Det er som bekendt arbejdstid og ikke dele der koster de store pengebeløb.
Index
104379: sv: sv: Vurdering af rust i fodbrønd (05-11-2010 01:26:48) (svar på 104377)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Nu har jeg kigget på dine fotos. Det ser ikke så slemt ud igen.

Jeg har oplevet adskillige fodkasser hvor en side manglede helt, og andre med 5x15 cm huller der hvor dine fotos viser en begyndende skade.

Prøv for en sikkerheds skyld at bruge syl+hammer på de lodrette dele og oppe omkring pedalerne. Du kan ligesågodt få udryddet det hele når du går i gang.
Index
104382: sv: sv: Vurdering af rust i fodbrønd (05-11-2010 01:34:37) (svar på 104377)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Der kan blot skæres ud til der er frisk plade og svejses en plade i, det er ikke raketvidenskab.

Men selvfølgelig hvis du vil have bilen helt tip top i orden, så skal skærmen og alt på fodbrønden afmonteres og en hel fodbrønd svejses i.

En mulighed kunne være at efterlyse et klubmedlem her på siden som kunne hjælpe med øvelsen.
Der er 2-3 timers arbejde i det hvis det blot skal repareres.

Der er også gode muligheder i Nord Sjælland for at finde et værksted der kan løse opgaven.
Ring til nogle forskellige og kør ud med bilen og få et skriftligt tilbud.

Der er rigtigt mange der har erfaring med fodbrønde da det er et meget kendt fenomen på både på seriebiler og 90"/110".

Mvh
Kenneth Poulsen - med nye fodbrønde inden for et de sidste måneder (på 109"eren forstås) :)
Index
104385: sv: Vurdering af rust i fodbrønd (05-11-2010 06:30:26) (svar på 104350)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
På den anden side, så er du også rimeligt godt hjulpet i fremtiden, hvis du skifter hele fodbrønden. Hvis du skal have professionel hjælp til det, vil jeg mene, at det næsten ikke kan gå kun at lave en lille reparation, da området ved siden af kommer senere. Men det kommer selvfølgelig også an på hvor længe du skal beholde bilen.
Index
104408: sv: sv: Vurdering af rust i fodbrønd (05-11-2010 13:42:08) (svar på 104385)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Ideen med at købe den komplette fodbrønd også ved mindre skader er at spare tid og dermed penge. De koster ikke meget mere end hvad 1-1,5 times smedearbejde bliver faktureret til. Så det kan ofte betale sig at købe en ny brønd, skære de dele ud der skal bruges og kassere reten, fremfor at stå og bukke og tildanne pladestykker.

Hvad der bedst kan betale sig afhænger meget af om du må betale en smed/mekaniker for at udføre arbejdet til værkstedstimepris+moms eller det er noget der foregår til nabo/venne/familie pris.
Index
104563: sv: Vurdering af rust i fodbrønd (06-11-2010 17:16:47) (svar på 104350)
Per Olsen #8660, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.163.4)
Hej

Tak for svarene. Jeg har i dag afmonteret al beklædningen i området, og opdagede et rustangreb på den lodrette del af brønden også. Lidt skraben med en skruetrækker gav et hul på størrelse med en 5-krone. Nå, så er det vist ingen tvivl om at jeg skal købe en ny brønd - og finde en kapabel mand med en CO2 svejser, da det ikke lige er min stærke side - 1 måned i smedeafdelingen på efg for snart 20 år siden er nok ikke de bedste forudsætninger...

Vh.
Per