tilbage

Land Rover Forum  

Index
104645: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 20:09:58)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
God aften forum.

Jeg har et genstridigt problem med røgudvikling fra min 2.25 diesel. Har tidligere skrevet følgende indlæg.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=101315#101315

Siden sidst har jeg haft bilen på boch dieselværksted i odense hvor de desværre ikke kunne finde nogle fejl. Pumpen har været ude og monteret i prøvestand, dysserne er blevet testet og der har været prøvet med nogle andre. Taktkæden er blevet efterset og sidst men ikke mindst er indsprøjtningstidspunktet blevet ændret for at se hvor røg udviklingen var mindst.

Indtet har rigtig givet noget mærkbart udslag på røgudviklingen. Jeg har ugså prøvet at køre uden luft filter for at se om den fik for lidt luft. forskellen her var også minimal.

Jeg er efterhånden ved at løbe tør for idéer til hvad det kan være. Det eneste der efterhånden ikke er blevet set efter er olieskraberingene, men olie forbruget ligger på under 1 liter pr. 1000 km hvilket jeg ikke syntes er så galt.

Ellers er der vist kun diesel filteret og sediment udskilleren tilbage, men jeg ved ikke helt hvordan de kan medvirke til røgudvikling.

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe med at kaste noget lys over denne sag inden jeg bliver nød til at købe en ny motor...

LR SIII Hilsen REO
Index
104646: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 20:14:18) (svar på 104645)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.69)
Hvad er din definition af 'unødig røgudvikling'?
Index
104649: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 20:48:06) (svar på 104646)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Blå / grå røg i en grad hvor bilen ikke kan blive synet.

Røgen er der med det samme uanset om motoren har stået stille eller lige er blevet startet igen. Og den ændres heller ikke over temperatur.
Index
104651: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 21:26:00) (svar på 104649)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.69)
Så står den ikke korrekt i tænding!
Den tænder for tidlig - det er den eneste mulighed - selvom du har gjort alt det, der skal gøres - har læst begge tråde.
Index
104653: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 21:45:43) (svar på 104651)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Jeg er da glad for at du lyder så sikker. Men hvordan justere jeg tændingen på en diesel? Der er jo ikke nogen strømfordeler jeg kan skruge på. for ummidelbart er der jo blevet drejet på pumpen.

/REO
Index
104657: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 22:26:46) (svar på 104653)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.62.242.118)
Man kan dreje diesel pumpen lidt. Den er spændt op med bolte som man kan løsne og dreje pumpen lidt til en af siderne. Man skal huske at løsne alle røerne også på dysserne så de ikke kommer til at sidde i spænd.

Har du en værkstedsbog?

måske den her kan hjælpe dig. Den er godt nok på engelsk men han døjer cirka med det samme.

http://www.landyzone.co.uk/lz/f6/smoking-series-3-diesel-44486.html

Mvh. Jacques
Index
104658: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 22:34:40) (svar på 104657)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Jeg er helt med på at jeg kan justere indsprøjtningstidspuktet ved at dreje på pumpen. Problemet er bare at det er blevet gjort. godt nok ikke af mig selv men af et bosch værksted. og så vidt jeg kan vudere har det ikke gjort den store forskel.
Der er sågar blevet fræst lægere slidser i pumpen for at kunne justere den yderligere...

/REO
Index
104660: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 23:04:45) (svar på 104658)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det lyder bare helt forkert i mine øre at de har været ved at fræse i pumpen.
Går den jævnt? Den skal gå fuldstændigt jævnt uden nogen form for rytme, bare en "brummetone".
Jeg ved godt at det ikke lige er det anbefalede, men sæt et mærke på foden så du kan finde tilbage og prøv så at dreje pumpen tilbage fra det udfræste til den begynder at gå ujævnt og nøk den frem igen til den lige nøjagtigt går jævnt.
Hvor ender du så?

For mig lyder det som om Boschfolkene har flyttet en tand et forkert sted.

Mvh
Jens
Index
104662: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (08-11-2010 23:49:25) (svar på 104660)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.22.231)
hej Reo

nu skriver du i din anden tråd at røgen er grå/hvid.
jeg ved ikke om det er det samme her, men på min RangeRover oplevede jeg at hvis bilen havde stået stille, i fugtigt vejr så udviklede den en meget kraftig grå/hvid røg ved acceleration, simpelthen på grund af fugt i cylindrene, til tider var det så slemt at jeg nærmest lagde røgslør over vejen hvis bilen havde stået stille en uges tid.
for mig forsvandt det så efter ca 500m, men det jeg tænker er at hvis der nu er en ganske svag læk i kølesystemet således at den æder vand?

har du tjekket tryk i kølesystemet eller vandforbrug?
hvis det sku være skraberingene s ville det efter min overbevisning være blålig røg med tilhørende blowby og tryk i ventildækslet.

ved ikke om det giver mening, men det koster jo ikke noget at tjekke det ;)

Vh Geltzer
Index
104663: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (09-11-2010 00:25:48) (svar på 104662)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.95)
Hej Rasmus

Der er et mærke på svinghjulet som hedder EP og en pil de skal stå ud for hinanden. derefter skal kæden tages af og knastakslen skal justeres med måleur. derefter skal kæden monteres igen. Det skal stå meget nøjagtig. Operationen er beskrevet i Land-rover reparations manual. som jeg også skrev til dig i den første tråd. Jeg har oplevet det samme som dig, med en 88" som røg udnødig. Jeg prøvede de samme ting som du har gjort nu uden resultat. Det sidste jeg prøvede var at ud justere efter EP mærket, og problemet var løst.

Med venlig hilsen

Anders
Index
104664: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (09-11-2010 02:39:03) (svar på 104663)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hvis det er en motor der har stået på lager hos krigsmagten eller i det hele taget stået længe i bilen uden at køre, så kan gummidelene godt blive stive og miste sin funktion, her tænker jeg specielt på badehætterne/paraplyerne på toppen af ventilerne.

Har den haft det hele tiden eller er det noget der er kommet inden for relativ kort tid?

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
104673: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (09-11-2010 16:28:13) (svar på 104663)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.162.70.134)
Hej Rasmus,
Jeg holder med Anders - havde selv samme problem efter renovering. Det viste sig at kæden ikke havde været helt stram mellem knast og krumtap da jeg samlede - så den stod et par grader forkert. Jeg pillede pumpen af, satte svinghjulet ud for markeringen og kunne herefter se at drevet til pumpen stod forkert iforhold til hvad den skulle. Hefter var det rimeligt nemt at sætte det hele sammen igen korrekt - og røgen stoppede (eller rettere, den blev normal og er synet et par gange siden...)

Ud over røg var der heller ikke så meget kraft på motoren som der skulle være.

mvh
Klaus
Index
104677: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (09-11-2010 19:19:42) (svar på 104673)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Hej Alle

Tak for indputne. Lyder til at jeg var for hurtig til at tage mekanikerens ord for gode vare og at jeg selv skal have gang i en justering.

Men når så jeg skal igang med det, hvordan har i så klaret det stykke specielværktøj man bruger til at sætte pilen ved pumpen efter?

Mekanikeren fortalte mig at der var en smule slør mellem pumpedrev og knasten. umiddelbart burde det jo ikke have så meget at sige da det kun skal dreje en vej rundt, men jeg ved ikke om det kan sætes ordenligt op med det slør.

Uanset hvad kommer jeg jo nok til at mangle ovenstående værktøj eller en erstatning herfor.

/REO
Index
104682: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (09-11-2010 20:50:14) (svar på 104677)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Prøv at efterlyse et medlem med sådan en måleskive, jeg ved at der er flere der har det liggende.

Det er blot en aksel med et T i bunden, der går ned i drevet og så en plast skala med en viser foroven, ikke noget raketvidenskab, men den koster ca. 1.600,- dkr i Britanien hos delepusherne.

Den er faktisk meget brugbar da den kompenserer for slidtagen i motoren, når man bruger den til grundindstillingen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
104684: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (09-11-2010 21:23:20) (svar på 104682)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.229)
Nu sad jeg lige og læste i værkstedsmanualen. Og jeg kom til at tænke på om ikke man kan kontrolere timingen inden jeg skiller det hele ad. Hvis man montere et måleur på udblæsningsventilen til første cylinder, så kan man vel kontrolere at den er helt lukket ved EP mærket.
Hvis der er nogle der har erfaringer med noget sådan vil jeg meget gerne høre om det.
Jeg ville nemlig være ked af at skille motoren ad hvis det viser sig at det ikke var nødvendigt. Eller hvertfald vide hvor galt det er inden jeg går i gang.

/REO
Index
104668: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII Diesel med unødig røgudvikling (09-11-2010 09:33:19) (svar på 104658)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.62)
Nu er jeg desværre ikke så tit på Fyn, ellers ville jeg kigge ind og at lytte...

er motorgangen hård eller blød ?

Er den hård, understøtter det, at den står i for tidlig tænding.

Maskinen skal og kan gå silkeblødt.

Juster efter EP mærket som beskrevet.