tilbage

Land Rover Forum  

Index
104675: hvor sidder forvarmer relæet ??? (09-11-2010 17:21:37)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej

hvor sidder forvarmerrelæet i en 90" fra 87 turbo diesel

mvh martin j
Index
104680: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (09-11-2010 20:48:03) (svar på 104675)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Der er ikke noget. Den forvarmer sålænge du holder nøglen i forvarmnings positionen. Der er en indikatorlampe som lyser når der forvarmes.

Ved temperaturer omkring frysepunktet, som nu, er 20-30 sekunders forvarmning passende på denne motortype når den er kold.
Index
104681: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (09-11-2010 20:48:41) (svar på 104675)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.237.29)
Det gør det heller ikke, der er ikke forvarmerrelæ på TDerne, ikke fra fabrikken ialtfald. At starteren slår fra
skyldes sansynligvis def. starterrelæ.
Index
104690: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 00:53:28) (svar på 104681)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Lige et tillægsspørgsmål.
Hvordan virker det på en SIII?
Når jeg drejer nøglen klikker der et relæ ca. hver tiende gang jeg skal starte og der kommer lys i lampen. Nu har det ikke været et problem at starte i sommer, men jeg kan da godt mærke at den er lidt mere død i det på de kolde dage.
Hvad er normal forvarmetid på sådan en to en kvart?
Skal hele nøglehustingen skiftes for at få det til at virke hver gang?
Kan man snyde og sætte en knap i ved siden af?
Find selv på flere spørgsmål :-)

Mvh
Jens
Index
104696: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 08:36:06) (svar på 104690)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
På en seriebil går strømmen bare op gennem bundstykket for enden af nøglen og ud til glødrrørene.
Den er ikke født med relæer til forvarmningen.
Men der kan meget sandsynligt godt være eftermonteret et relæ, i første omgang ville det være godt at finde det og få kontrolleret alle ledningsforbindelser omkring det, det kan være det bare er en detalje som en løs forbindelse, eller relæset skal skiftes med et magen til.
Følg ledningerne bagud, ude fra gløderørene.

Ellers er det at anbefale med kraftigt relæ til forvarmningen, så alt strømmen ikke går op gennem bundstykket i tændningslåsen.

Det kan selvfølgeligt også være bundstykket i tændingslåset der er brugt op.

Du kan sagtens lave en kontakt ved siden af, til at styre forvarmningsrelæet, som der åbenbart er eftermonteret på din bil.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
104697: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 10:08:23) (svar på 104696)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Tak for svaret.
Det vil jeg inkorporere i elsystemet så, jeg skal alligevel til at lave et helt nyt fra bunden af.

Hvor lang tid forvarmer i sædvanligvis jeres seriebiler sommer/vinter?

Mvh
Jens
Index
104698: sv: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 10:25:32) (svar på 104697)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jeg forvarmer ca 10 sek. både sommer og vinter. Det skal dertil lige siges at jeg forvarmer motoren med oliefyr i ½ time om vinteren inden hver start.
Index
104699: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 11:10:46) (svar på 104698)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Med en gamle type gløderør "Pigtail" som ligner en spiral i enden, skal der glødes i 30 sekunder.

Med den nye type gløderør "Pintype" som ligner en lille pind i enden, skal der glødes i 10-15 sekunder.

Det er anbefalinger fra instruktionsbogen.

Den nye type er standard fra 1980 på metriske motorer eller hvis der er foretaget en opgradering af systemet.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
104704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 12:53:21) (svar på 104699)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hmm, ja så.
Min bil er en 81'er, men der er skiftet motor i den til en renoveret exmilitær på et tidspunkt, efter hvad historien melder. Men de historier tror jeg efterhånden mindre og mindre på.
Da jeg skiftede badehætter i foråret havde jeg gløderørene ude og det er pigtails der sidder i.

Hvis jeg skal opgradere til pinheads, skal jeg så skifte mere end rørene?

Hvordan er holdbarheden på pigtails vs. pinheads og er det overhovedet en sliddel?

Mvh
Jens
Index
104711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 13:39:21) (svar på 104704)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hvis ellers de er iorden ser jeg ingen grund til at bruge penge på andre gløderør..Prøv lige at forvarme i 30 sek. som Kenneth skriver.
Jeg har kun een gang oplevet et defekt gløderør. Jeg har kørt LR diesel i over 20 år!!
Index
104713: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 15:07:22) (svar på 104711)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har så netop skiftet gløderør på min fordi 2 ud af 4 var stået af. Rørene havde siddet der i ca. tre år.

På min forrige LR måtte jeg også skifte gløderør.

Gløderør koster ikke alverden og er hurtige at skifte og hurtige at diagnosticere.
Index
104718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 16:39:42) (svar på 104713)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Man skal være opmærksom på at der er 2 typer pin gløderør, en med tyk genvind og en med tynd gevind.

Den med tyk gevind er til opgradering/erstatning af grisehalerne på motorer op til 1980.

Og den med tynd er standard på metriske motorer fra 1980.

Men kan uden problemer skifte til anden type gløderør, men jeg vil anbefale at få et kraftigt relæ ind over, så man ikke har alt strømmen op gennem tændingslåsen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
104719: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvor sidder forvarmer relæet ??? (10-11-2010 17:11:53) (svar på 104718)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Jo tak - det er vist en god ide overalt.
Så vidt jeg kan læse mig til er de fleste kontakter beregnet til 6 Ampere i LR'en. Et sæt standart pærer med 60W trækker så over 8 Ampere. Det er ikke så sært at den forrige ejer har sørget for at blusse hele ledningsnettet af i min bil med "opgraderinger" til f.eks. 120W's pærer i forlygterne...
Hverken ledninger, kontakter eller lygteparaboler har kunnet holde til røgtrykket og al røgen slap ud af forenden på min bil en mørk nat i Vestjylland, meget meget langt hjemmefra.
Så nu kommer der en sikringsboks med sikringer til alt og relæer mv. i næsen af hende i stedet.

Mvh
Jens