tilbage

Land Rover Forum  

Index
10466: Hjul leje sveder + Pava eller Dinitrol? (14-08-2003 21:40:28)
Anita Hald (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.115)
Mit ca. 4 mdr. gamle ejerskab af en 90" LR fra 1985 er ganske lykkeligt, men jeg ved jo nærmest ingenting om disse veldrejede skabninger! Hjæææælp!
Mit højre baghjul leje sveder lidt, - kan man selv lave det (skal der speciel værktøj til) ? Jeg har ladet mig fortælle, at det kunne være det er pakdåsen, da lejet ikke larmer.
Er der nogen der ved noget om dette?

Og; kan nogen dele ud af gode/dårlige erfaringer/råd vedr. rustbeskyttelse? Skal man vælge Pava eller Dinitrol?? (Jeg kører ikke terræn...) Kan jeg drage nytte af klubmedlemsskabet i den forbindelse?

Tak på forhånd,

:-) Anita
32 55 14 97, ahald@post10.tele.dk
Index
10467: sv: Hjul leje sveder + Pava eller Dinitrol? (14-08-2003 22:26:16) (svar på 10466)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.127)
Hej Anita!

Med hensyn til undervognsbehandlingen synes jeg du skulle søge på ordene `rustbeskyttelse`, `undervognsbehandling`, `dinitrol` eller `koldpresset linolie`i dette forum - mange har spurgt til hvad og hvorfor vedrørende rustbeskyttelse - og lige så mange gode forslag er der fremkommet - jeg har valgt at jeg skal have min ramme malet udvendigt da det ikke klistrer som textyl og andet gør og indvendigt dinitrolbehandling.
Nu skriver du at du ikke bruger den i terræn (du går glip af noget nyttigt lærdom med hensyn til hvad sådan en traktor kan klare og samtidig nogle sjove oplevelser - så jeg vil da foreslå dig at prøve det engang med en instruktør ved din side)Klubmedlemskabet giver dig rig lejlighed til at blive dus med bilen og bilens rette brug i terrænnet samt i det heletaget muligheden for at køre lovligt offroad rundt om i landets mange terrænarrangementer som klubben afholder hele året rundt - samt at du møder mange ligesindede der er lige så forgabte/fortabte i LR-verdenen.

For noget siden skiftede jeg mine lejer i forhjulene samtidig med olietætningsringene - det blødte fra det ene men jeg kunne ikke høre noget synderligt fra det ene af lejesættene - men skiftede det alligevel, da det nu var af. Sættene koster ikke en bondegård og er ligetil at skifte uden brug af specialværktøj (dog foreskrives det i manualen at man kan bruge et specialværktøg til justeringen af spillerummet/sluppet mellem lejer og låsemøtriksarrangementet - men det kan på slump justeres uden) - hvis du har en god kraftig skruestik til hjullejehuset og alm. håndværktøj til at drive de gamle lejer ud med (vær forsigtig og helst en anelse tøvende under udførelsen - det er paskram) -- Jeg går ikke ud fra at du har en presse, men når du skal montere de nye kan du bruge yderskålen fra de gamle som anslagsafbødning når der klappes jævnt og støt derudad hele vejen rundt med en hammer for at presse dem på plads - forsigtig og gelinde går den på plads - husk at smøre kanten/siderne med lidt olie så går det meget lettere.
Sørg også for at det hele er rent og fri for skidtkorn og andet der intet har at gøre i nærheden af lejer - fyld lejerne halvt op med fedt som bogen foreskriver.
LR sIII hilsen Stefan - Skanderborg
Index
10470: sv: sv: Hjul leje sveder + Pava eller Dinitrol? (15-08-2003 08:34:25) (svar på 10467)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Anita

Som de andre skriver, er det nok papirpakningen der skal skiftes. Samtidig skal man finde ud af hvorfor den er gået. Søren skriver en laang forklaring ( som vel at mærke er korrekt), men har man ikke haft fat i en Land-Rover aksel før, kan det være sort tale....

Hvis du har mod på at skifte pakningen og tjekke lejer og akselhusudluftning selv, under vejledning og kvalitetssikring, er du velkommen til at komme forbi hos mig i Helsingør ( jeg kan se på dit telefonnummer at du bor i hovedstadsregionen).

Med LR hilsen
Claus/1105
26715060
Index
10469: sv: Hjul leje sveder + Pava eller Dinitrol? (15-08-2003 08:11:27) (svar på 10466)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.220.90)
Hejsa!!

Det er nok papirpakningen der er i stykker. nye fås hos midtjysk og ved montering så giv pakningen lidt pakningssilikone, samt vær omhyggelig med at det gamle pakning er helt væk.

God week-end Peter 4742
Index
10472: sv: Hjul leje sveder + Pava eller Dinitrol? (15-08-2003 11:49:09) (svar på 10466)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 158.43.81.42)
Hej Anita

Det behøver ikke at være et så stort problem. Jeg har haft samme symptomer på min 90'er og her var problemet at den såkaldte "breather" (en lille slange som slipper overtryk ud af aksel-kassen når olien bliver varm) var stoppet til. Den sidder oven på akslen ca. midt på. Køv en ny eller pil den gamle af og blæs igennem med trykluft. Hvis den er stoppet bliver overtrykket sluppet ud ved pakkedåserne.

/Morten
Index
10475: sv: Hjul leje sveder + Pava eller Dinitrol? (15-08-2003 14:33:53) (svar på 10466)
Henrik Matthiesen #6343, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.228.74)
Hej Anita

Jeg har en model magen til din (90" fra 85). Jeg har præcis samme problem. Jeg har skiftet min papirpakning og det hjalp ikke. Det er højst sandsynligt udluftningsventilen der skal renses. Gør det og skift derefter pakningen. Så burde du være godt kørende igen.

Mvh

Henrik
Index
10476: sv: Hjul leje sveder + Pava eller Dinitrol? (15-08-2003 14:36:58) (svar på 10466)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.171)
Hej Anita.

Det er godt at høre at den stadig triller. Mht. Tectyl og lignende mærker; min erfaring er at man udvendigt på chassisrammen bruger god alkydoliemaling, så kan man altid se om der kommer rust. Hvis der kommer rust, så sliber man, grunder og maler igen. Maling er også lettere at vaske hvis man nu alligevel skulle få lyst til terrænkørsel. (Og så kan det poleres :-)
Indvendigt i rammen bruges det "tynde" vandfortrængende rustbeskyttelse, (og rigeligt af det).
Om det er Pava eller noget andet, tror jeg er ligegyldigt..
Kig nu ud til et arrangement en dag, så vi kan se "dyret".

Mvh.
Verner / 451.