tilbage

Land Rover Forum  

Index
104996: Bremseprøvestand (18-11-2010 18:28:55)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.160.3)
Jeg har lige købt en 90 tommer defender fra 1985, og nu vil mekanikeren, prøve bremser på den, inden den skal til syn, men er der noget med, at den har permanent 4x4 og derfor IKKE må komme på bremseprøvestand???, nogen der kan/vil svarer på det??
Index
104998: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 18:42:16) (svar på 104996)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.120)
Hej Jesper,

Der skelnes mellem bremseprøvestand og rullefelt. På en
bremseprøvestand kører hjulene ikke meget mere rundt end
en 4-6 kmt, her kan diff. hjulene godt følge med uden
overbelastning. Rullefelt er ikke egnet til biler med 4x4 !
Ved tvivl så lad din mekaniker teste bremserne på tør vej.

Læs evt. tidligere indlæg om emnet.

LR hilsen
Ole SIII, 88"
Index
105001: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 19:07:16) (svar på 104996)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jeg ved ikke hvad forskellen er på bremseprøvestand og rullefelt..(er det ikke det samme??), men i din manual står der noget om at den IKKE må testes på ruller/stand..
Hvis de ødelægger noget, så er det bare ærgeligt og du må selv have mulvarpen op af lommen!
Index
105002: sv: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 19:14:34) (svar på 105001)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.160.3)
Jeg kender heller ikke forskellen, men det var mest ude hos synshallen jeg tænkte på, altså det de bruger der, og jeg har desvære ikke nogen manual til den, jeg skal have fundet en.
Index
105006: sv: sv: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 20:03:57) (svar på 105002)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Hej Jesper.
Normalt, på en 90" der står denne oplysning på dækslet til sikringerne, lige foran gearstængerne.
Denne oplysning kan synsstedet jo tydeligt se, er originalt og fra fabrikanten. Så kan de jo på stedet tage stilling til, om de vil prøve, med den risiko, der kan medfølge.

Jimmi
Index
105008: sv: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 20:05:58) (svar på 105001)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.120)
Jeg var ikke helt tydeligt i mit første svar. Bilen burde
i teorien holde til en test i en bremseprøvestand, såfremt
hast. ikke overstiger disse ca. 5 km/t, her kan diff. hjulene følge med og der er ingen sønderlig belastning af
gearkassen, men jeg er enig med dig Ole, en LR med permanent 4x4 skal ikke i en bremseprøvestand !
mht et rullefelt, så var det vidst i gamle dage man skelnede mellem et rullefelt/bremseprøvestand, og hvor man
primært målte effekt på et rullefelt.

LR hilsen
Ole
Index
105007: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 20:04:06) (svar på 104996)
Kristian Ljørring #8450, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.63.165)
Da jeg fik synet min 90" kørte han ikke i bremsefelt.
Index
105009: sv: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 20:17:23) (svar på 105007)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.78.53)
Hej Jesper

Hvis du har mulighed for det, så kom ud til Glostrup Bilsyn.
( Se opslagstavlen eller Nsj. hjemmeside )

på onsdag den 24 og få svaret fra A-inspektion.

Hilsen
Peter
Index
105010: sv: Bremseprøvestand (18-11-2010 20:22:05) (svar på 104996)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Jep den har vi haft før

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=100952#100952

Detailforeskrifter for køretøjer; regler for syn se 5.03.020 Bil

Ved syn af bil med firehjulstræk afprøves bremserne på bremseprøvestand efter følgende
retningslinier:
- Hvis firehjulstrækket på simpel måde kan slås fra, slås det fra, og bremseprøve
foretages på normal måde på bremseprøvestanden.
- Hvis firehjulstrækket ikke på simpel måde kan slås fra, foretages ingen afprøvning
på bremseprøvestanden, men bremsesystemet efterses visuelt på normal
måde, og bremserne afprøves under kørsel på vej.

Ergo Har bilen *permanent* firehjulstræk; INGEN bremsestand/rullefelt.

Mvh Niels
Index
105078: sv: Bremseprøvestand (20-11-2010 22:46:42) (svar på 104996)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
På en moderne bremseprøvetand kan der testes 4x4. Det gøres med reversibel test, hvilket vil sige at man tester et hjul ad gangen, og måler bremsekraften ved et bestemt tryk. Jeg har dog hørt at synshallerne har en forholdsordre om IKKE at gøre det, da det tidligere har givet problemer med nogle erstatningssager.
Men det kan altså sagtens lade sig gøre.

De biler der giver problemer på en bremsestand er dem med permanent 4x4, hvor baghjulene vil forsøge at køre med når forhjulene tvinges rundt af bremsestanden.
Index
105079: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 02:34:42) (svar på 105078)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Biler med Haldex og andre typer viscosekoblinger i 4x4 trækket skal absolut ikke på bremsestand.
Nogle Range Rover, Freelander, Disco osv.

90"/110" Defender kan i princippet godt, da de har centerdifferentiale der kan køres uden spær og bremsestanden ikke kører mere end 5-7 km/t.

Men for en sikkerhedskyld: permanent 4x4 = ingen bremsestand.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
105092: sv: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 14:48:40) (svar på 105079)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Vrøvl
Index
105080: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 07:09:59) (svar på 105078)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Hej Stefan.
Nu skriver du test af 1 hjul af gangen...Det er okay, bortset fra, at der findes folk, der kører med Dtroit spær, hvilket helt sikert vil gøre, at den hopper af standen, hvis der kun køres test på et hjul af gangen.
Så derfor, som Kenneth skriver:
Permanent 4x4 = Nej!
Index
105083: sv: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 10:31:58) (svar på 105080)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
Jeg har lige været til syn med min seriebil, til trodt for at der ikke er permanent 4 hjultræk på den ville synsfætter ikke køre den på bremsestand/rullefeldt, gearkassen kunne gå tage skade mente han

han kørte en tur i gården og prøvet bremserene og så vad de godkendt

steen
sIIa 1962 109"
Index
105091: sv: sv: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 14:47:30) (svar på 105083)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Mange undlader pga uvidenhed.
Kan nogen komme med teknisk argumentation for hvorfor man IKKE skulle kunne teste et hjul af gangen på en bremsestand ?
Hvis bilen var så følsom, så ville den jo heller ikke kunne køre i terræn, fordi tænk hvis der var et hjul der spandt !

Index
105090: sv: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 14:43:52) (svar på 105080)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Der er selvfølgelig undtagelser når biler er ombygget - det er jo klart.
Men hvor mange har permanent 4x4 og detroit ?
Index
105082: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 10:30:20) (svar på 104996)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.178.234)
Og i Jesper Larsen's tilfælde gælder det jo selvfølgelig også at mekanikkeren ikke må!

Det må jo være samme retningslinier som for synsmanden!

bare lige for at skære det ud i pap.

mvh
Eddie
Index
105084: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 11:38:26) (svar på 105082)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Som et tillæg til det med syn af bremser på vores Land Rovere, så er det også klog politik lige at gøre opmærksom på at bilen har kardanhåndbremse, så håndbremsen ikke bliver trukket ude på pladsen med 50 km/t - det er set før og lyder grimt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
105085: sv: sv: sv: Bremseprøvestand (21-11-2010 12:09:40) (svar på 105084)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.94)
Håndbremsetest med 50 km/h ude på pladsen ?
Det hører vel hjem i fortiden, i al fald bliver
den slags ikke brugt hos LB Bilsyn.