tilbage

Land Rover Forum  

Index
10477: Terrænkørsel og ABS med ETC (15-08-2003 21:47:02)
Gertrud Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.253.242)
Min kommende LR skal bruges hver dag til transport til og fra arbejde (ca. 350 km om ugen, bykørsel og landevej/motorvej), men jeg vil også køre terræn med den for fornøjelsens skyld.
Kan ABS med ETC overhovedet overleve kørsel i terræn eller løber man bare ind i skyhøje værkstedsregninger med ABS installeret?
Hvis nogen har erfaringer med dette hører jeg MEGET gerne om det!
Med venlig hilsen Gertrud Jensen, 5346
Index
10484: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (16-08-2003 08:14:26) (svar på 10477)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.61)
Kære Gertrud

Uanset hvilken LR du har, kan du roligt gå ud fra, at LR næppe ville udstyre en af selskabets modeller med ABS og/eller for den sags skyld ETC, hvis der var nogensomhelst tvivl om, at det kan tåle at køre i terræn.LR er meget bevidst om selskabets image for at lave biler, som først og fremmest kan tage ethvert duelighedstegn i off-roading.
Kør du blot off-piste.

God tur og med venlig hilsen fra
Morten #6034
Index
10487: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (16-08-2003 08:32:38) (svar på 10484)
Gertrud Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.253.242)
Kære Morten
Tak for dit svar - jeg blev usikker på ABS, da flere, heriblandt en forhandler, sagde: "keep it simple" ellers bliver det alt for dyrt i reparationer.
Det er en Defender 90 jeg skal have.
Med venlig hilsen Gertrud
Index
10495: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (16-08-2003 21:41:43) (svar på 10487)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.62.164.45)
Kære Gerturd,
min ganske udmærkede kollega Morten Dam har principielt ret i, at en producent ikke kan sende en vare på gaden, som ikke kan leve op til de forventninger, kunden stiller til produktet. Men devisen, Keep It Simple er heller ikke til at sidde overhørig. ABS er den interantionale forkortelse af den sønderjydske sætning ' A bremser sgu ' og inden dette elektroniske system kom frem, fik biler også bremset. Inden for Scania findes der nogle interne udtryk, bl.a. de såkaldte '10.000 kroners lamper' - hvis de lyser, koster rep. bare en bondegård - heriblandt ABS. Men - indrømmet - ABS kan nogle ting, som de fleste bilførere ikke kan lige så hurtigt...
Index
10498: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (17-08-2003 11:43:10) (svar på 10495)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
En standsning på en grusvej sker hurtigere unden ABS "ved ded at" en blokering på grusvej i væsenlig grad hjælper køretøjet til standsning. Gruset hober sig op foran dækket.
Mvh. Michael
Index
10501: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 00:18:21) (svar på 10487)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.61)
Gertrud!
Måske misforstod jeg dit spørgsmål en anelse, fordi jeg gik ud fra, at du havde en LR med ABS og ETC, men da du åbenbart først skal til at anskaffe en LR, så vil jeg nok lige tilføje følgende:
Paul Sehstedt og S. Vels og for den sags skyld den forhandler, du har talt med, har hver især fat i noget essentielt.
Keep it simple! Det betyder ganske enkelt, at driften af bilen forenkles. Der er ikke så mange sofistikerede systemer, som kan volde kvaler.
Jeg har selv en 90" uden ABS og ETC og foretrækker den sådan, fordi den giver mig klar besked om bilens dynamiske opførsel. Jeg vil ikke være passager, men rorgænger i mit fartøj. Det handler om temperament og fornemmelse for dynamikken i bilen.
Det drejer sig om, hvordan du vil have det med din bil, hvordan du vil bruge den og hvor meget du vil sætte ind på at nå det optimale med den.

Hilsener som tilforn fra Morten
Index
10502: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 07:56:42) (svar på 10501)
fjot (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.141.243)
sorry forstår ikke denne tale om ABS bremsere, idet landrover allerede i serie bilerne indførte ABS da disse biler aldrig har haft bremsekraft til at blokere hjulene på almindelig landevej

Landy hilen
Fjot
Index
10504: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 09:24:10) (svar på 10502)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.61)
Serie-biler og ABS?
Jeg har to seriebiler, og ingen af dem har noget, som bare ligner ABS. Tværtimod!
Hvis det er bremseforstærkere, du tænker på, er det en anden sag, men det er ikke det samme som ABS, der først vandt indpas længe efter
Så vidt jeg erindrer begyndte LR først omkring 1990 at udstyre bilerne med ABS, først i Range Rover og siden i det øvrige modelprogram og endnu senere som standardudstyr.
Mvh. Morten #6034
Index
10511: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 13:16:38) (svar på 10504)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære Morten og Michael

Fjot har jo ganske ret i sine betragtninger om ABS og seriebiler.....

Desværre prellede hans humoristiske indslag af på d´herrer...

ABS betyder vel AntiBlokeringsSsystem,
og DET har Land-Rover haft siden 1948, det véd enhver der har prøvet at justere bremser aftenen før periodesyn ;-)

Det er ikke det eneste punkt hvor brødrene Wilks (opfinderne af LR) har været fremsynet:
Jeg har faktisk været ejer af en Serie I fra 1951 hvor der både var blokeringsfrie bremser OG indbygget airbag på førerpladsen. Efter at bilen har skiftet ejer, er airbagen ikke længere monteret.

med LR glimt i øjet ;-)

Claus /1105
Index
10512: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 13:49:53) (svar på 10511)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
OK - ja jeg skal være den første til at beklage at jeg ikke fattede joken (min LR er fra 95) - touchè.
Mvh. Michael
Index
10513: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 15:42:57) (svar på 10511)
Fjot (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.141.243)
Dauwzz igen

& jeg der troede at ABS stod for
A Bremser Sgu selv om ingen bemærker at min Rover seriebil taber taber fart med pedalen (der midterste) helt i bund.

God dag til Roverfolket
med og uden humor

FJOT
Index
10520: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 18:13:29) (svar på 10511)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.61)
Det øsregner, arbejdsbyrden er megasupertankertung og ferien i år er forduftet i den blå luft, men det er en dejlig dag alligevel, for humoren florerer. Jeg skulle bare have Store Claus til at hjælpe med at få øje på den, og det er ikke Fjot's skyld, fordi jeg tog den med ABS ret så bogstaveligt. Sorry friends.
Nå, men bare Gertrud har fået svar på sine spørgsmål, er alt godt.
Vi ses derude.
Mvh'er fra Morten ;·)
Index
10534: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (19-08-2003 14:36:07) (svar på 10520)
Gertrud Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.253.242)
...og det har jeg! Tak for hjælpen allesammen.
Mange venlige hilsener fra Gertrud
Index
10510: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 12:37:08) (svar på 10502)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
ABS på en Seriebil!!!!!!!!!!!! Der er vist nogen der har drukket af natpotten!
Mvh. Michael
Index
10521: sv: sv: sv: sv: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (18-08-2003 18:39:00) (svar på 10502)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.117)
Fjot har fuldstændig ret: Land Rover indførte ABS ( A Bremser Sgu ) allerede i 1948... Hvoffe bremsse do it ? A bremsse sgu ! --- CRASH ---
Index
10499: sv: Terrænkørsel og ABS med ETC (17-08-2003 13:17:41) (svar på 10477)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
ABS er bestemt ikke en nødvendighed for at bringe et køretøj til standsning. Hvis man vænner sig til at holde hovedet koldt under nedbremsning, selv de kritiske, og kobler ud samtidig, kan moderne bremser doseres ret præcist. Desuden kan føreren se føret foran bilen og tage sine forholdsregler. Det kan ABS ikke.

Kører man på f.eks. pakket sne eller is, vil ABS næsten ikke give nogen nedbremsning overhovedet. Her kan man vænne sig til at motorbremse ned gennem gearene i god tid. Det er bare lidt ekstra køreteknik der skal læres.

Det eneste tidspunkt jeg ville foretrække ABS, er på motorvej i tæt trafik. Her kan man få et par meter forærende under kraftig nedbremsning.

Med venlig hilsen
S. Vels