105485:
sv: sv: Brug af bjærningsgrej (29-11-2010 20:46:59) (svar på
105446)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 188.114.168.176)
Jeg synes nu mest klippet viser faren ved ikke at have en hjerne!!! Den manøvre var da gået galt uanset hvilket reb, strop eller wire der blev brugt.
Jeg vil nu mene at skaderne ved at bruge løftestropper til et "løst træk" er uoverskuelige, sammenlignet med brugen af reb med 50% strækkeevne.
Jeg kan godt tilslutte mig at det pågældende afsnit er taget ud af hæftet, da det henvender sig til alle medlemmer uanset baggrund. Dog vil man med en ret simpel udregning kunne regne sig frem til hvornår/ved hvilken hastighed man nærmer sig rebets brudstyrke - og derved kunne udnytte vognens inerti uden at splitte begge biler ad.
Brugen af stålsjækler godkendt til 10T eller mere, er også al ære værd. Man bør i den forbindelse måske skele lidt til, hvilken del af havaristen man fastgør i. Regner man lidt på sagen, tror jeg kun de færreste elementer på biler holder til et momentalt træk på 10T, men det er selvfølgeligt bedre at få et tvivlsomt træktøj i nakken
Det er helt op til den enkelte, hvordan man foretager sine bjærgninger, men jeg vil til enhver tid foretrække mit reb fremfor løftestropper. Under hensyntagen til at jeg henslæber min hverdag med beregning af kraftpåvirkninger.
Undskyld mit måske lidt filosofiske indspark. Det er ikke ment som kritik, nærmere en opfordring til omtanke. Jeg undres til tider over meget store krav til grej, når jeg så til arrangementer og lign. ser anvendelse af udstyret, som ikke lever op til de høje krav.
Mvh Thomas