tilbage

Land Rover Forum  

Index
105503: Værktøj til at sippe dæk (30-11-2010 07:51:20)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.135)
Hej,

Der har her på forummet været skrevet om at man kan købe et håndværktøj så man selv kan sippe sine dæk.
Jeg har ikke umiddelbart kunne google sådan et værktøj.

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan et stykke værktøj?

- og et tilhørende spørgsmål: Er der nogen der har erfaringer med hvordan man skal sippe:
* Hvor lang afstand mellem sprækkerne?
* Skal man sippe præcist 90 grader i forhold til dæksiden, eller skal det være lidt på skrå?
* Skal alle sprækker være i samme retning?

Mvh
Anders Northeved
Index
105504: sv: Værktøj til at sippe dæk (30-11-2010 08:09:37) (svar på 105503)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.184.110.230)
Hej

Se fx.:

http://www.summitracing.com/search/?keyword=tire%20siper&dds=1

http://www.summitracing.com/search/Part-Type/Tire-Groovers/

Der er ligeledes flere typer på Ebay - søg på "Tire siper", "tire siping" eller "tire grooving". Flere af værktøjerne til at skære riller i dækkene kan også bruges til at "sipe" (hvor der ikke fjerne materiale).

Jeg har ikke prøvet et sådant værktøj.

Hvis du vælger et værktøj med varmelegeme, skal du huske at få en type som anvender 220 Volt.

Med venlig hilsen
Søren
Index
105505: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (30-11-2010 08:36:00) (svar på 105504)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

Jeg har den holdning at sådanne specialopgaver skal man lade den professionelle dækmand løse, han har erfaringen og viden om dæk.

Det er bare min holdning.
Mvh
Kenneth Poulsen

Index
105509: sv: Værktøj til at sippe dæk (30-11-2010 10:23:04) (svar på 105503)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Princippet er, at man laver mange flere flader i sit hjul, således det griber med mange flere "fingre". På gode vinterdæk er der kun få millimeter mellem hver spor i dækket. Jeg har selv kørt på sipede BFG A/T, og det virker utroligt godt (vi sammenlignede i Norge for ca 4 år siden to ens Discovery med samme alder dæk, hvor det ene sæt var sipet og det andet var normale dæk). Mine sipede dæk har 10-15 mm mellem sporene fra siping. De vender alle på tværs af kørselsretningen, som jeg også ville forvente for at opnå bedst mulig traction. Jeg har ingen anelse om hvordan det gøres i garagen. Det kost 350/dæk at få det gjort.
Index
105513: sv: Værktøj til at sippe dæk (30-11-2010 15:26:35) (svar på 105503)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.54.88.12)
Hej Anders

Jeg har "værktøj til at skære dæk op med"
Du er velkommen til at låne det.

tlf 30547168

mvh
Niels
Index
105537: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (01-12-2010 07:02:26) (svar på 105513)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.133)
Tak for de mange gode råd, henvisniger og tilbud om at låne værktøj.

Efter at have været gennem en mssse websider er jeg nu blevet meget klogere.
Jeg fandt desværre ikke nogen steder i Europa, der solgte knive (det kan være lidt bøvlet at bestille hjem fra USA), men så fandt jeg en fin blog (http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks/TireSiping.shtml), der fortalte at man bare kan bruge en hobbykniv.
Jeg drønede ud og satte kniven i mit BFG MT dæk - og det virker fint.
Her er nogle gode råd jeg fandt undervejs:
* skæredybde: mellem 3 og 6 mm
* skæredybde: ikke mere end halvdelen af højden på slidbanen
* skær 90 grader på køreretningen og følg evt. dækmønsteret lidt (se foto).
* skær ca. 3 sipes per blok

og så lige lidt historie om hvorfor det hedder at sipe et dæk:
"Siping History - Siping was first discovered during the 1920's by John Sipe who worked in a slaughterhouse plagued with slippery floors.
John came up with the idea to make tiny cuts in the smooth soles of his shoes to give better traction on the slippery floor.

His idea worked so well that he applied for and received a patent for the siping process we are discussing today"


Mvh Anders
Index
105539: sv: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (01-12-2010 08:54:29) (svar på 105537)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.248.62)
Jeg har en ren isstrækning, hvis du skal teste!!
mvh
Knud
Index
105608: sv: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (02-12-2010 11:20:34) (svar på 105537)
Per Olsen #8660, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.162.109.27)
Hej Anders

Kan du ikke skrive en kommentar om udfaldet af snitteriet? Jeg overvejer nemlig samme kur - og ville gerne vide om det har nogen positiv effekt i det vejrlig vi har nu.
Jeg har fundet denne blog hvor de er meget positive over samme opsætning med sipe i sneen (erfaringerne kan vel godt bruges selvom det er amerikanerne og en amerikansk bil - så er i advaret...)
http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=483590

Vh.
Per
Index
105622: sv: sv: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (02-12-2010 22:22:56) (svar på 105608)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.133)
Jeg kommer nok ikke ud at køre før i weekenden, men så kan jeg lige skrive om jeg kan mærke forskel.
Efter hvad der står på forskellige blogs er det muligt man skal have kørt et par hundrede km førend sprækkerne begynder at åbne sig og begynder at virke - men nu må vi se.

Lidt erfaringer med selve arbejdet:
Al begyndelse er svær, så det første dæk tog lidt tid, men med de tre andre tog det 25 min. per dæk, så det var ikke galt.
På billedet kan I se hvordan jeg valgte at skære - der er sikkert mange meninger om det perfekte snit :-)
(jeg har retoucheret billedet, da det er umuligt at se snittene med det blotte øje).

Her er lidt erfaringer fra mit arbejde:
* Tag hjulet af og læg det flat på et bord
* Anvend en hobbykniv med en skrue som fastlåsning, på den måde kan man regulere snittedybden ret præcist (på efterfølgende post vedlægger jeg et billede af den kniv jeg brugte).
* Sørg for at have et system når I skærer ellers kommer man til at skære det samme sted to gange.
* Brug en permanent tusch til at markere når I har lavet "en række", ellers er det krop-umuligt at se hvor man er nået til.
* Det jeg havde flest problemer med var ikke at komme til at skære videre i den næste knop, når man var igennem. Men efter det første par dæk går det fint.
* Hvis man kunne købe et rigtigt stykke værktøj til dette i Europa ville jeg nok gøre det, men ca. 2 timer for 4 dæk er nu ikke galt.
* Jeg vil bestemt anbefale at bruge en kniv med kun et skær. Det går selvfølgelig hurtige med flere skær, men med et skær kan man selv præcist bestemme hvor i hver knop man vil skære.

Fortsættelse følger når jeg har været ude at køre.

mvh Anders

Index
105623: sv: sv: sv: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (02-12-2010 22:24:37) (svar på 105622)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.133)
Billed af den brugte kniv.
Index
105624: sv: sv: sv: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (02-12-2010 22:35:50) (svar på 105622)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Glæder mig til at høre om dine erfaringer!! overvejer om det er arbejdet værd at sipe mine 9.00x16 BarGrip´s på ambulancen..Som det er nu skal de ihvertfald ikke ud på vejen!
Index
105817: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Værktøj til at sippe dæk (07-12-2010 18:09:00) (svar på 105624)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.133)
Nu er dækkene prøvet på "sne i frostvejr" og våd asfalt.

Sne: Jeg kunne tydeligt mærke forskel. Dækkene stod væsentligt bedre fast. Helt uvidenskabeligt ville jeg hæfte en 25% forbedring på dette.

Våd asfalt: Her blev jeg overrasket. Dækket stod hverken værre eller bedre fast end før, men dækkene blev væsentligt "blødere" og stille at køre på.
Mavefornemmelsen siger at det er flyttet ca. 50% mod et AT dæk fra det MT dæk det nu engang er født som.

Dette er erfaringerne fra et ret slidt BFG MT dæk, det er jo ikke sikkert at det samme gælder for andre dæk. Mit gæt er at jo større blokkene er jo større er forbedringen.
Så Simex'er får også en tur på de midterste blokke og kones BFG AT dæk skal under luppen for at se om det kan betale sig på dem, måske er blokkene for små til at det giver mening?

MVH Anders