tilbage

Land Rover Forum  

Index
105642: Vinterdækk (03-12-2010 18:42:17)
Jens Jørgen Hansen #7180, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.166.47.94)
Min Defender 90 tommer med brede dæk klarer sneen udmærket men det går ikke for godt med de isglatte veje.
Jeg troede ikke det var nødvendigt med vinterdæk når har brede dæk og kun kører langsomt på landet men nu er jeg begyndt at tvivle.
Bør man købe vinterdæk til en 90 tommer defender med brede dæk
Hilsen
Jens Jørgen Hansen
Index
105644: sv: Vinterdækk (03-12-2010 18:52:13) (svar på 105642)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.186)
Der har lige været en religionstilkendegivelse lidt længere nede.

Jeg brugte sidste vinter et M & S dæk, Light Truck fra Sava i 7.50 x 16, altså den klassiske Serie/Defender montering.

Det gik ganske udmærket. Købte 4 stk for 3.600 DKK monteret.

Pt. kører jeg på General Grabber 235/85R16 uden *mærkning. Det går indtil nu fint.

Men læs lige tråden og prøv på, at blive klogere.
Index
105645: sv: sv: Vinterdækk (03-12-2010 19:24:00) (svar på 105644)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Prøv at ringe til Nicolai på PointS i Vordingborg, han ved hvad du skal bruge.

Tlf: 55 37 40 05

Husk at fortælle at du er fra Land Rover Klubben.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
105649: sv: sv: sv: Vinterdækk (03-12-2010 20:40:38) (svar på 105645)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.91.196.195)
Min egne erfaringer fra Norge, hvor jeg bor. Breden på dækkene er næsten ligegyldigt i forhold til dækets egenskaber. Et velegnet vinterdæk må gerne være brede, så man ikke "går på maven/køber jord", i forhold til at køre ovenpå!
Dog med mindre egnet dæk, så kan det være en fordel at kunne presse igennem til fast underlag. Jeg vil da pointere, at i sidste nævnte tilfald, at vi snakker om en sne dybde, som er latterlig i forhold til en hvilken som helst Land-Rovers potentiale.
Index
105690: sv: sv: sv: sv: Vinterdækk (05-12-2010 11:53:10) (svar på 105649)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej David.

Det er meget spændende det du skriver og jeg kan tilslutte mig din første pasus, men jeg forstår ikke helt hvad du skriver her:

"Dog med mindre egnet dæk, så kan det være en fordel at kunne presse igennem til fast underlag. Jeg vil da pointere, at i sidste nævnte tilfald, at vi snakker om en sne dybde, som er latterlig i forhold til en hvilken som helst Land-Rovers potentiale."

Kunne du ikke uddybe din forklaring lidt og fortælle mere om dine erfaringer med smalle dæk.

Mvh
Jens
Index
105692: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdækk (05-12-2010 12:12:27) (svar på 105690)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)

God søndag Jens
Han mener nok, at et smallere dæk har lettere ved at skære sig igennem snelaget og nå fast grund end et bredt dæk, som vil tendere til at ”flyde“ oven på.
Det er et alment fif i rallysporten, at skifte fra brede til smalle dæk med pigge, når føret skifter til sne og is.
Da Land Rovere almindeligvis ikke føres frem med hastigheder, som når det gælder sejren i det svenske vinterrally eller Rallye Monte Carlo, vil et relativt smalt dæk være bedre på snedækket vej end et lavprofilet ballondæk.
Fortsat god dag
Morten
Index
105728: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdækk (05-12-2010 21:40:26) (svar på 105692)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
aha - takker