tilbage

Land Rover Forum  

Index
105693: Sidder fast i 3 gear LT77 (05-12-2010 12:43:01)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.211.254)
Hej

Jeg kan ikke få LR ud af 3 gear. Nogen som kender det problem og har en løsning?

Min 2.5NA er fra 1984 og fik skiftet gearkasse (ombytter fra England) og kobling for ca. et år siden.

Da den kørte for sidste gang i de andre gear gik det fint i 1. og 2. men så sad den fast i 3. Da jeg slukkede motoren første gang kun jeg let få den ud af 3. gear og startede op. Den gik fint i 1. og 2. så jeg sprang 3 over og kørte vidre i 4 og 5 uden problemer. Efter et lyst kryds glemte jeg dog springe 3 over og denne gang hjalp det ikke at slukke motoren og nu sidder den bare ubehjælpelig fast i 3.

Jeg kan lige få den så meget ud af 3 gear at jeg kan slippe koblingen og bilen bliver holdende, men ikke så meget at jeg kan skifte til 1,2,4 eller 5. gear.

Jeg har kontrolleret væste i koblingen og har også lige haft skifter mekanismen på gearkassen af uden at finden nogen fejl.
Index
105704: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (05-12-2010 17:45:42) (svar på 105693)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.23.204)
Lidt bonus info.
Jeg har haft olien fra gearkassen ude og jeg fant små stykker kobber i olien og den havde en underlig guld aktig glanc på overfladen.
Index
105705: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (05-12-2010 17:52:43) (svar på 105704)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.155)
Hvor megen olie tappede du af ? Sådan ca. ??
Index
105714: sv: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (05-12-2010 19:34:09) (svar på 105705)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.23.204)
Jeg tappede ikke det hele af, men ca 1-2 litter. Inden jeg gik i gang med at tappe af var der olie på til påfyldning huldet, så der ikke for lidt olie på.
Index
105745: sv: sv: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (06-12-2010 09:59:27) (svar på 105714)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Den der olie ser ikke sund ud!! Den er fyldt med små stykker "gearkasse". Hvor tit skifter du olie i kasserne??
Kører du på de rigtige kvaliteter osv. Hvor langt har bilen kørt?
Jeg vil tro at det er tiden til en renovering, MEDMINDRE du er så heldig at fejlen ligger i skiftemekanismen v. gearstangen..
Index
105747: sv: sv: sv: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (06-12-2010 10:23:49) (svar på 105745)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Gear kassen blev renoveret af Ashcroft i aug 2009 og jeg har kørt omkring 3000-4000km siden, så den er jo næste ny.
Da gear kassen er så ny har ikke kommet til at skifte olie, men havde tænkte at jeg ville skifte den efter vinteren.
Index
105821: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (07-12-2010 19:30:35) (svar på 105747)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.254.69)
Sansynligvis er syncromeshringen fræset af, den er af bronze, derfor farven på olien, måske grundet
en skiftegaffel gået løs ell. knækket, men en oplagt reklamation. Underligt nok har Ashcroft nærmest guru og orakelstatus i LRgearkasseverden og optræder i teknikbrevkasser bl. andet LROint. men jeg har efterhånden hørt om så mange om-igen`er fra Ashcroft jeg absolut ikke vil handle der.
Index
105842: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (08-12-2010 12:22:02) (svar på 105821)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Verner.

Du skulle hellere købe hos mig. Jeg har aldrig renoveret en gearkasse hvor der senere er opstået fejl på - Jeg har heller aldrig renoveret en hvor der IKKE opstod fejl på:-)

Det jeg mener er, at hvis man laver meget, er der også risiko for fejl, og man hører bare oftere om sagerne hvor der opstår fejl.
Man kan selvfølgelig altid købe nyt (hvis det findes og man har råd).

MVH Jakob E S
Index
105857: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (08-12-2010 18:10:07) (svar på 105842)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.246.70)
Nu finder jeg dit indspark lidet seriøst, men lidt mere usammenhængende Jakob, jeg håber ikke det skal læses som et forsvar for Ashcroft og det juks de leverer, det er bare for mange gange der er referet til klams modtaget derfra.
En LRgearkasse er jo ikke noget man bare skifter søndag formiddag, mens kaffen løber gennem maskinen, hertil kommer bøvl med forsendelse og betaling af depositum og standdage.
Men jo, generelt har jeg ikke meget tillid til renoverede
dele, det har jeg set formeget om-igen til. Da LT77 stadig blev nyfremstillet kostede den kun ca. 100 Pnd. mere end som renoveret, hvilket jeg ubetinget havde ofret, men desværre er produktionen stoppet. Ashcroft tilbyder, til en hamper pris, en R380gearkasse tilpasset tidlige 4cylindrede, men når man så ved at de samme klamphuggere,
som ikke kan finde ud af at samle en LT77, har har haft med denne at gøre, gør man nok klogt i at styre sig.
Index
105879: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sidder fast i 3 gear LT77 (09-12-2010 09:57:42) (svar på 105857)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Verner.

Bare rolig det første var ikke ment seriøst.
Det var anden del hvor jeg maner til besindelse overfor at smæde Ashcroft til gengæld.
Hvad er din egen erfaring med Ashcrofts gearkasser?

Jeg har eksempelvis en original gearkasse, der heller ikke er på toppen. Det er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke vil anbefale andre at køre med R380 gearkasse.

MVH Jakob E S