tilbage

Land Rover Forum  

Index
105850: Tændingslås og gløderør (08-12-2010 16:37:07)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej

Pga. den tidligere kustode glemte at møde op til det der i dag hedder natur & teknik i skolen står jeg nu og har lavet følgende på min SIII af nød...

Nøglen er forbundet i serie med formodstand og gløderør (grissehaler) til stel.

Det er lykkedes for føromtalte person at forbinde tingene i motorrummet således at relæet og nye gløderør futtede af i løbet af een dag.

Det lille hurtige spørgsmål jeg har nu, er hvor travlt har jeg med at anskaffe et nyt relæ inden jeg brænder nøglen af?

Det er en vældig tyk ledning der går til og fra tændingslåsen og samme kvadrat som er brugt til gløderørene imellem.

Formodstanden lyser op og gløder efter 5-10 sekunder - er det normalt?
Bilen starter fint nu i -5 graders frost med ca. 10 sekunders forvarme.

Mvh
Jens

PS: Det defekte relæ minder om tændspolen i en plæneklipper - er der nogen der har et bud på hvor jeg får et nyt og hvad det koster? Der er 8mm terminaler til gløderør og to spadestik til spolen.
Index
105851: sv: Tændingslås og gløderør (08-12-2010 17:33:40) (svar på 105850)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.246.70)
I am sort of confused, SIII er ikke udstyret med forvarmerrelæ fra naturens/Solihulls hånd, men formodstanden vil gløde efter nogle sekunders brug, det er nemlig hele ideen med denne.
Index
105858: sv: sv: Tændingslås og gløderør (08-12-2010 18:56:25) (svar på 105851)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Aha - jeg syntes heller ikke dette relæ "fremgår" ret tydeligt af diagrammet i værkstedshåndbogen.
Hvorfor mon det er sat i?

Mvh
Jens
Index
105859: sv: sv: sv: Tændingslås og gløderør (08-12-2010 20:03:12) (svar på 105858)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.210.126)
Tanken med at indskyde et relæ mellem tændingskontakt og storforbruger af el, som eks. gløderør, er god nok; og det er sombekendt tanken der tæller, især her op til jul.
Ideen er at skåne de underdimensionerede kontaktflader i tændingskontakten, således de ikke brænder istykker. Har
selv monteret et gløderørsrelæ i min 110" med farisæermotor. For at blive i det agrikulturelle; du kan bruge et 12v starterrelæ fra en havetraktor. Eller starterrelæet fra en Seriebenziner, relæet skal bare kunne tåle 50-80amp.
Index
105860: sv: sv: sv: sv: Tændingslås og gløderør (08-12-2010 20:18:16) (svar på 105859)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
OK - Tak for staldtippene, jeg må se om jeg kan finde sådan et relæ et sted.
Rart at vide at tændingen ikke lige futter af i morgen tidlig.

Mvh
Jens