tilbage

Land Rover Forum  

Index
105666: SIII Diesel mortorgang (grå røg) (04-12-2010 16:28:00)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.226)
For lige at få historiken på plads. Så er denne tråd opfølgning på følgende.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=105385#105385
og
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104852#104852

Siden det sidste videoklip har jeg skiftet de gummihætter der sidder på ventilstammerne. Jeg kunne så konstatere at ventilhætterne var monteret forkert. de fire indsugningshætter var monteret på de fire første ventiler efterfulgt af de fire hætter til udstødning. Det bevirkede så at to af hætterne havde løsnet sig fra topstykket.
Udskiftningen af hætterne havde dog ikke nogen synderlig effekt. :(

efterfølgende drejede jeg så pumpen er par grader mod uret. (ca. 5mm ved mærket)

Det hjalp gevaldigt på røgen, men desværre kostede det også temmelig meget effekt. Op af en 5-6% stigning vil den ikke accelrere i 2. gear.

På følgende link kan man se røgudviklingen og forhåbentlig høre hvordan motoren går.

http://www.youtube.com/watch?v=nm4TehOfGIQ

Mit spørgsmål er så om der er nogle der kan høre om den tænder for tidligt eller for sent, og hvilken retning jeg så skal justere pumpen.

LR SIII Hilsen REO
Index
106095: sv: SIII Diesel mortorgang (grå røg) (15-12-2010 22:14:23) (svar på 105666)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Hej, For mig at se på videoen, er det dine dysespidser der er slidt op/trænger til justering. Dette er meget vigtigt, da dyserne ellers "vasker" oliefilmen af cylindervæggene med motorhavari til følge. Prøv at skrue dem ud og tag dem med til et værksted hvor de kender noget til ældre dieselmotorer. De fleste traktormaskinhandlere kan tjekke dem for ganske få kroner..

Mvh Henrik
Index
106102: sv: sv: SIII Diesel mortorgang (grå røg) (16-12-2010 08:44:32) (svar på 106095)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Enig
Rasmus ønsker sig 4 dysespidser i julegave :-)
..og Rasmus...dieselpumpen er ikke noget man bare drejer på efter temperement. Det er noget ganske følsomt stads der kræver det rigtige måleværktøj og en god bunke erfaring.


mlrh Claus
Index
106142: sv: sv: sv: SIII Diesel mortorgang (grå røg) (17-12-2010 09:09:44) (svar på 106102)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Du skal bare huske at skifte flammeskiverne(Pakningerne mellem topstykke og dyseholder nede i hullet) også, ellers er der en STOR risiko for at du ikke får dem tæt igen, og en større risiko for at du brænder de nye dysespidser af, da de ikke kan overføre varmen til topstykket ad andre veje end via disse. Har set så mange der har glemt dem og så er de kommet tilbage efter kort tid og klaget over dysernes holdbarhed. Håber du får en god og (røgfri) jul og godt nytår

Henrik