tilbage

Land Rover Forum  

Index
106153: en frysende Defender (17-12-2010 17:20:32)
Heinrich Johansen #7520, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.199)
kære medlemmer

Har på fornemmelsen at min kun 5 år gamle Defender er begyndt at fryse ved kun selv lave minusgrader (2-5). I hvert fald kan det tage 10-20 min i meget langsom kørsel inden den "tager ved", efter at have stået 12-24 timer i frostvejr.. De første 10-20 min kørsel, kommer den kun op på max 50 km/t i 5 gear... Og der ryger meget sort røg ud af udstødning.. efter tomgang eller fortsat meget langsom kørsel, kører den atter upåklageligt og udstødningsrøgen er normal.
Nogen bud på hvad det kan være og hvad jeg bedst gør? Vil det være godt at lade den stå feks 10 min i tomgang frostmorgener, vil et oliefyr (ud over andre fordele ved dette), kunne have en gavnlig effekt?
Glæder mig til at høre fra jer:)
Index
106155: sv: en frysende Defender (17-12-2010 17:52:53) (svar på 106153)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.16.208)
skift brændstoffilter og luftfilter det ville været et bud
mvh christian
Index
106157: sv: en frysende Defender (17-12-2010 18:12:32) (svar på 106153)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.79)
Det lyder lidt underligt.
Sort røg indikerer en for fed brændstofblanding, dvs for meget brændstof eller for lidt luft.
Hvis du har overholdt almindelig service og skiftet alle filtre, burde den side kunne udelukkes. Det er for mig god skik, at skifte/rense alle filtre iflg. forskrifterne, men mindst een gange årlig...
Kan du komme i nærheden af en motorstyringstester, ville det være perfekt. Tror, at fejlen ligger ved turbo eller indsprøjtning.
Index
106159: sv: sv: en frysende Defender (17-12-2010 18:22:49) (svar på 106157)
Heinrich Johansen #7520, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.87)
glemte at nævnte at den blev sendt til Glad i Kalundborg for at få løst mysteriet og få sit 100.000 km store servicetjek. Så man må sige at den har fået skiftet en del og tjekket... ingen problemer med at køre den de 150 km hjem efter at have stået i varmen inde på værkstedet, men problemet tilbage hertil morgen i frostvejret. De luftede den igen osv osv og fandt intet usædvanligt, derfor denne mail på Forum.. så må ha noget med vejret/frost at gøre
Index
106165: sv: sv: sv: en frysende Defender (17-12-2010 20:18:40) (svar på 106159)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.246.237)
En TD5 formoder jeg. Kan være en def. brændstofforvarmer.
Eller som Paul er inde på, def. elektronik. Er det kontrolleret om der er olie i multistik ved den elektroniske styreenhed under førersædet? Længerevarende tomgang er ikke af det gode, hverken miljømæssigt eller motorhelbredsmæssig. I tomgang er motorsmøring ikke optimal, derfor opstår der såkaldt polering af cylindervæg, således cylindervæggen bliver glat og ingen plads til olien; dermed galoperende opslidning. Ikke mindst da motor kun langsomt opnår driftstemperatur.
Index
106179: sv: sv: sv: en frysende Defender (18-12-2010 08:38:34) (svar på 106159)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.79)
Verner har peget på en muligfejlkilde.

Men kør bilen til Glad igen, lad den stå udenfor natten over og aftal med dem, at bilen skal kontrolleres mens den er udenfor.

Da vil det være god chance for, at finde fejlen.

Filtre osv kan vi se bort fra og dieselolie er frostsikret til minus 21 grader.

Det tyder på en periodisk elektronisk fejl.
Index
106211: sv: sv: sv: en frysende Defender (19-12-2010 08:09:30) (svar på 106159)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.18.148.198)
Tjek også lige at det bagerste brændstoffilter, der sidder inde bagved/foran højre baghjul er skiftet. Jeg har set en del med autoriseret servicebog, hvor dette ikke var skiftet.