tilbage

Land Rover Forum  

Index
106180: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 09:20:39)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.84.34)
Hejsa.

Jeg står og mangler en sjækel til at fastgøre mit trækstrop i ankerpunkter som f.eks.jate-rings osv. Hvor stor skal den være - altså ud over at den selvfølgelig skal have en stor åbning?

Mvh.Jens

P.S. I Aalborg VÆLTER det ned med sne!!! :-D
Index
106181: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 09:25:34) (svar på 106180)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.84.34)
...og i overskriften er det sætternissen (og gårsdagens sætternisseøl) der er på spil... ;-)

Der skal selvfølgelig stå SJÆKEL, og hvis der er erfaringer emd dem fra Biltema modtages de gerne.

Jens
Index
106182: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 09:37:51) (svar på 106181)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.84.34)
Index
106184: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 10:26:35) (svar på 106182)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
jeg bruger selv den model der har en brudstyrke på 6T,dem med den stor bue
http://biltema.dk/da/Bad/Monteringsdele/Sjakkel/Sjakkel/

da mit spil kun kan trække 5T må de være gode nok
der er folk i klubben der mener at man skal købe dem der er swl mærket(måske fordi de selv sælger dem), men der er ikke krav om at grej skal være godkendt når man bruger det til træk, det er kun grej til løft der SKAL være godkendt
pris forskellen på de galvaniseret sjækler der er godkendte og dem biltema her er næsten enes
men galva sjækler ruster det gør biltemas ikke

Steen
sIIa 1962 109"
Index
106186: sv: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 12:19:54) (svar på 106184)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej

Spillet har en trækstyrke på 5 ton og sjækkelen 6 ton.

Det betyder at ja, sjækkelen kan holde hvis du strammer forsigtigt op og hele tiden holder et konstant træk i den, men hvad sker der i det tilfælde hvor du kommer til at have lidt slæk i stroppen og den så hugger?
Trækket mangedobles og du ryger langt over hvad den kan holde til!

Det er den ene ting. Den anden er at udstyr slides. Hvordan går det med styrken når sjækkelen har fået 1-2mm dybe slidmærker i stiften??? Ikke til at sige, men den har ikke sin oprindelige styrke...

Det er ikke uden grund at alm. gearkasser konstrueres med en styrke på typisk 2,5 gange højere brudstyrke og ofte op til 5 gange hvis det drejer sig om maskiner der skal arbejde med vibrerende laster.

Jeg ville aldrig lægge mit liv i hænderne på en sjækkel der kun lige er opgaven voksen i splinter ny tilstand.
Der er ikke noget i vejen for at bruge alm. galvaniserede sjækler, men jeg ville vælge en der kan trække 15-20 ton.
Der kan endda være en fordel i dette, da "handelssjækler" som de også kaldes ikke er lavet af hærdet stål. Det er sejere end hærdet og sjæklen har betydeligt mere gods, hvilket giver større tolerance overfor slid og rust.
Ulempen er at de er store og tunge. Dem med SWL mærkning er i hærdet stål og vejer under det halve og har typisk en brudstyrke på 5-6 gange mærkningen.

Med venlig advarsel
Jens
Index
106187: sv: sv: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 12:44:18) (svar på 106186)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.35.175)
Hej Jens

Du må ikke bruge de billige og bløde galvaniserede sjekler fra Biltema, Harald Nyborg eller lignende.
De skal såmænd nok holde til at blive brugt hårdt den første gang, men det er ikke sikkert at de bliver ved med det.
Når du begynder at arbejde med spil, er det slet ikke nok kun at forholde sig til det et spil kan trække. Du skal altid regne ud fra det "værst tænkelige".
Forestil dig at din bil sidder uhjælpelig fast - så fast at en hjælper med et spil ikke kan trække dig fri. Næste trin er så at anvende en blok sammen med spillet for at (næsten) fordoble trækkraften. Det skal dine befæstigelser også kunne holde til - og så taler vi altså om et træk på 4-8-10 tons, alt efter hvor mange blokke der anvendes.
Jeg har mere end en gang set og oplevet at de bløde sjekler simpelthen bøjer under belastninger og ikke længere kan skrues fra hinanden. Det er ikke nogen sjov situation når man hænger i en wire halvvejs oppe af en bakke, eller i et dybt mudderhol når der skal rigges om for at ændre træk eller retning.

Så det er bestemt ikke for sjov at dem der arbejder seriøst med spil og bjergning, altid bruger seriøst grej.

Et godt (og billigt) sted at købe den slags udstyr er hos Fyns Kranudstyr.

LR-hilsen
Benny #2711
Index
106188: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 13:12:42) (svar på 106187)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
ØV har lige skrevet en masse og så kommer det ikke på.
Men essensen er at det hele skal passe sammen i swl.
Hvem sagde noget om sikkerhed her i klubben.???
bare min 5 øre.
mvh jens e med STORE abstinenser her i snevejret
Index
106191: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 13:51:57) (svar på 106188)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

Hvis man vil høre mere om sagen og evt. købe det rigtige gear, så er der også Steen med www.stego.dk , altid på forkant med viden og dele.

Mvh
Kenneth Poulsen - der ikke er tilhænger af "det går nok alt alligevel, det plejer det jo at gøre".
Den holdning er der folk der dør af hvert år, i arbejdsulykker.
Og jeg tror faktisk at vi har været noget heldige i klubben - endnu!
Index
106198: sv: sv: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 17:32:11) (svar på 106186)
Christian Rasmussen #8011, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.136.57)
Halløj i forumet
Selvfølgelig skal man ikke bruge defekt udstyr. Så hvis man opdager at der er komet mærker eller slid spor i hvilket som helst løfte grej skal det selvfølgelig bortskaffes. Ville selv være helt tryk ved at bruge et sjækel på med en SWL(safe working load) på 6ton. Man skal jo også huske at bilen/rammen der trækkes i ikke er konstrueret til et træk på 15 ton. Endelig så vil et sjækel med SWL på 15-20 ton være så tungt at der nærmest skal bruges talje for at få det ud af bilen.

Med V8 hilsen
Christian
Index
106199: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 18:12:37) (svar på 106198)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.84.34)
Hejsa.

Har været i Biltema og har købt en rustfri stålsjækel med en brudstyrke på 9 tons. Det skulle jeg mene var passende til mit brug :-)

Nu ligger der efterhånden 15 cm.sne og 50 -70 cm.driver i Nordjylland, så nu bliver det rigtig godt!

Mvh.Jens - som mødte en anden fra klubben i Biltema. Hyggeligt... :-)
Index
106201: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 19:57:09) (svar på 106199)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.91.197.117)
Det virker meget fornuftige! Brudstyrke 9T,= SWL 1.5
Omtrent det du kommer til at arbejde med.
Grundet Rustfri Ståls' elasticitet, tåler den chock belastninger noget bedre, end ihvertfald galvaniseret!
Et andet egenskab med rustfri, er at den deformerer rigtig meget før den faktisk knækker.
Bare husk at "bakke" shackle pinden en halv tørn, før du trækker, og at rustfri gevind skal altid smøres.
Index
106203: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 20:44:15) (svar på 106180)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.49.102)
Hej Jens

Den 28-11-2010 skrev jeg nedennævnte artikel.
Den er måske god at læse for dig, inden du kører ud og bjerger.


"Brug af bjergningsgrej.

Hej derude i sneen. I denne skønne vintertid er det vigtigt at anvende det rigtige grej til bjergning. Vi har lige for nylig set et forslag til bjergningsudstyr, som bestemt ikke er egnet til Land-Rover brug. Brug mindst en løftestrop, der er godkendt til at løfte 2 tons med en sikkerhedsfaktor på mindst 7 (d.v.s. at det går i stykker ved 14 tons.). Brug sjækler hvor SWL eller WLL er istemplet mindst 2 tons (sikkerhedsfaktor 5 – 6).
Alt andet er for farligt. Det er også vigtigt at forankringspunkterne har en kvalitet, der svarer til den opgave, de skal bruges til. Her tænker jeg ikke bare på den Land-Rover, der skal trække haveristen op, men også der, hvor man fastgør bjærgnings stroppen. Det er ikke alle ”borgergryder” der er beregnet til at blive trukket med de helt store kræfter. Ofte sidder der kun et trækøje i den ene side, så man risikerer at række haveristen skæv.

Der har også været en artikel om samkøb af kinetisk energitov. Det er en rigtig god ide, hvis man får en god instruktion med. Brugt af de forkerte hænder, er det et meget farligt redskab. Her er det specielt vigtigt at forankringspunkterne er i orden. Derfor besluttede vi også i redaktionsudvalget af 5. udgaven af ”Terrænkørsel og Bjærgning” at slette afsnittet om kinetisk energi reb. Vi mente ikke at det var nødvendigt at anvende kinetisk energi tov i Dansk Land-Rover Klub.

Det er omtalt i 4. udgaven på side 25 som kan downloades på hjemmesiden under Oasen. Det kan i øvrigt anbefales at læse hæftet.

Dette imput er kun ment som en venlig vejledning og ikke som en løftet pegefinger. Det er et lille supplement til de tidligere imput om bjærgningsudstyr og ansvar.
God og sikker fornøjelse derude."

Jeg har lige læst Bilkas katalog. De skriver f. eks. brudgrænse 6000 kg. Det er ikke nogen garanti for, at ALLE sjækler først går i stykker ved 6000 kg. Havde det været tilfælde havde der stået min brudgrænse 6000 kg. De sjækler Bilka sælger er til fortøjningsbrug m. v.

Hvis vi ser på prisen koster en sjækel i rustfri AISI 316
89,90 kr. hos Bilka incl. moms.
Hos et firma, der sælger løftegrej koster en 2 tons stålsjækel med WLL på 2 tons sikkerhedsfaktor 5 - 6 18,75 inkl. moms. En 3,25 tons koster 51,25 inkl. moms. Så det kan ikke være prisen, der gør at man vælger en ikke godkendt sjækel. Der findes et firma Severinsen i Ålborg, der sælger løfteudstyr.

Disse input har ikke noget at gøre med, at jeg lever af at sælge og servicere løfteudstyr. Det er kun fordi, at jeg ønsker at alle medlemmer kommer godt og sikkert igennem snevinteren. Samtidig vil jeg gerne være med til at mane alle mulige skrøner i jorden.

Mange venlige og varme snehilsener

Steen Larsen 0411
Index
106204: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (18-12-2010 20:55:13) (svar på 106203)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.84.34)
Hej Steen.

Spændende læsning. Tak for det :-)

Jeg har ikke tænkt mig at skulle ud og bjærge andre folk fra driverne eller regner med at den holder til at jeg kan blive hevet op af en grøft med et kinetisk reb. Det har jeg Falck og deres grej og ekspertise til. Heldigvis! Jeg har kun tænkt mig at bruge den på min egen bil, og KUN til lettere bjærgningsopgaver - f.eks.at blive trukket ud af en drive i stille og roligt tempo. Har jate-rings foran og et dixon-bate-træk i bagenden, så foranktingspunkterne er ihvertfald iorden puls en sund ramme.

Jeg blev nødt til at købe en sjækel i Biltema på en lørdag, da jeg stod for en mindre sneekspedition/duejagt i det nordjyske ;-) Og ja, den var dyr, men det er jo også i rustfrit stål...

Hilsen Jens

P.S.Det vælter stedig ned med sne i Aalborg. Der ligger snart 20 cm!!!

Index
106244: sv: sv: sv: Anbefalet størrelse og styrke på sjælek (20-12-2010 00:28:26) (svar på 106204)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.9.155)
ALTID GODKENDT UDSTYR MED SWL MÆRKNING!!!
Det kan på ingen måde svare sig ikke at overholde dette!

Kasper Christiansen
Rigger

2A 1965 109"
Med SWL mærkede 3.25T sjækler, opkorterkæder og rundslæng.