tilbage

Land Rover Forum  

Index
106531: Hun vil ikke atarte! hjælp (25-12-2010 15:52:40)
Svend Christensen #8491, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.31.176)
Den anden morgen frøs det 16,5 grader, og hvn startede uden problemer, det samme da jeg skulle hjem, men de sidste dage har hun ikke villet, jeg har skiftet brændstof filteret, men her var ikke vand i.

Jeg har sikret mig at batteriet er ladet helt op. Jeg har en mistanke om at det er gløderørene der skal skiftes, hvilke skal jeg bruge ? (det er en 2.5 N/A Diesel fra 1985)

Eller at det måske er starteren der er ved at være ud tjent. da jeg kunne snyde den igang med lidt mere strøm, men så igen den SAL jo starte når den løber dobbelt så stærkt som normalt.

Hjælp / råd /vejledning ?

Jeg har en masse tilkalde vagter henover julen så det er sku ikke for godt hun ikke vil starte..

PS God jul !
Index
106533: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (25-12-2010 16:06:53) (svar på 106531)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.169)
Min 2,5n/a 1985 med 360t på km-tælleren er heller ikke ellevilde med at starte i disse kuldegrader, men det ligger i altid i filteret. Det kan være noget i retning af, at brændstoffet faktisk løber fra pumpen og der først skal pumpes op igen.

Varm for i 30 sekunder og lykkes det ikke, at få hende igang, så prøv igen med 20 sek.

Jeg har dog dobbeltbatteri på.

Hvis starteren er udtjent, laver en også kludder, når maskinen er varm.
Index
106534: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (25-12-2010 16:53:06) (svar på 106533)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.230.7)
Har den fået 24v. altså 2 12v batt. i serie, kan du meget vel have brændt gløderør af, for at kontrollere om det er sket skal ledningsforb. afmonteres og med en gennemgangsmåler kontrolleres om der forb. igennem gløderøret. Kan også være def. tændingskontakt, kan kontrolleres med alm. prøvelampe, få en hjælper at dreje nøglen og se om der er strøm på ledning til polforb. på gløderør. Gløderør til NAen hedder Champion CH63. ell. tilsvarende.
Index
106537: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (25-12-2010 19:06:50) (svar på 106534)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

En nærmere beskrivelse af problemet ville være godt.

Løber starteren langsomt rundt og motoren tænder ikke.
Løber starteren hurtigt rundt og motoren tænder ikke.
Klikker starteren med mellemrum.

Under alle omstændigheder så kontroller dine kabelforbindelser specielt stellen mellem motor og ramme/batteri evt. lav en ekstra fra motoren direkte til batteriet.

Gløderørene kan kontrolleres når du har dem ude, sæt KORTVARIGT strøm til det og se om det begunder at ryge på spidsen - så er det OK.

Ellers kan man blot måle om der er modstand gennem dem.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
106543: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (25-12-2010 21:43:03) (svar på 106537)
Svend Christensen #8491, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.27.31.176)
Jeg syns det er fedt med gode saglige svar og så oven i hatten hurtigt!

Starteren løber efter min vurdering rundt i normalt tempo, (måske lidt under)

Så snart solen igen viser sit ansigt kaster jeg mig over at kontrolere stel forbindelserne. når du siger "evt. lav en ekstra fra motoren direkte til batteriet." er det så starter motoren eller selve blokken ?
Index
106550: sv: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (26-12-2010 00:47:07) (svar på 106543)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

En god stelforbindelse et godt sted på selve blokken og direkte hen på batteriet.
Der er god forbindelse i selve blokken om til starteren.
Men selvfølgelig gerne så tæt på starteren som muligt og allerbedst på én af boltene som starteren er monteret med, så er det helt perfekt.

Husk der går næsten lige så meget strøm retur gennem stelkablet, som der går frem gennem pluskablet.

Det kunne tyde på at du skal have målt på dine gløderør.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
106560: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (26-12-2010 10:29:59) (svar på 106550)
Svend Christensen #8491, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.213.48)
Nu har jeg prøvet lidt forskelligt af og konklutionen må være at den overhovedet ikke forvarmer.

Så må man håbe at det hjælper at skille ledningerne ad og gøre det rent og samle det igen, eller at man kan få gløde rør i morgen.

Er der evt. en der kender ventilspillerummet for den ? det er stadig en one ten, fra 1985, med en 2.5 N/A.
Index
106566: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (26-12-2010 11:51:02) (svar på 106560)
Svend Christensen #8491, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.242.64)
eller nogen der kan fortælle mig hvor jeg finder de oplysninger ?
Index
106572: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (26-12-2010 13:16:52) (svar på 106566)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.228.8)
Du kan se under tuningsdata i din instruktionsbog.
Index
106611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (27-12-2010 00:00:49) (svar på 106572)
Svend Christensen #8491, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.242.64)
Jeg ejer ikke en instruktionsbog, det er en tidligere britisk militærbil :-)
Index
106582: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (26-12-2010 16:45:38) (svar på 106560)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.246.80)
En nødløsning at få motor i gang på er æterstart, købes hos velassorterede tankstationer ell. tilbehørsbutikker,
men starteren skal dog stadig kunne tørne motor, æterstart
overflødiggør forvarmningsanlæg, aftag gerne den lille slange på indsugningsmanifold som suger fra vippearmsdæksel
og sprøjt ind der et par sekunder og drej straks nøjlen til start.
Index
106595: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hun vil ikke atarte! hjælp (26-12-2010 18:54:45) (svar på 106582)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.250)
Men man må ikke forvarme pga eksplosionsfare....