tilbage

Land Rover Forum  

Index
106555: Sommer-diesel i reserverdunken ? (26-12-2010 09:24:14)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 148.87.67.135)
Forleden dag kom jeg til at tænke på at det var godt man havde en ordentlig reservedunk med diesel, hvis man havnede et sted i disse dage hvor man skulle tilbringe en del timer i en kold snedrive.

Nu ved jeg ikke med jer, men jeg har fyldt min reservedunk en gang i sommer - hvor benzinselskaberne formegentlig ikke har kommet additiver i dieselen beregnet på streng frost.
Jeg går derfra ud fra at den ikke ville være meget værd hvis jeg hældte den på TD5'eren i 20 graders frost :-(

Så her til formiddag skal jeg ned på tanken og have frostsikret diesel i min reservedunk.

Mvh
Anders Northeved
Index
106557: sv: Sommer-diesel i reserverdunken ? (26-12-2010 09:57:05) (svar på 106555)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Statoil f.eks. er kun vintersikkret til -24 i december-marts måned.

Så du må hellere gemme den dunk sommerdiesel til april. :)

Altid en god ide med frisk brændstof på reservedunken.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
106568: sv: sv: Sommer-diesel i reserverdunken ? (26-12-2010 12:36:05) (svar på 106557)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.228.8)
Jo Kenneth, mth. vinterfast diesel varierer det fra selskab til selskab, eks. OKs diesel som køres ud sommertid, er sikret ned til minimum 12 minusgr. kuldesikringen hæves så når efterår og vinter nærmer sig, så det er sikret til minus 20-21grader.
At dieslen i hovedregelen er kuldesikret året rundt, skyldes det ikke mere er tilladt virksomheder, land- og skovbrug at have forbrugstanke indendørs.
Har man sommerdiesel i reservedunk kan man, som Paul bemærker, hælde på bil, evt. lige før der tankes v. stander, eller bide den over og hælde halvdelen på og derefter efterfylde reservedunk.
I øvrigt er det en god ide at have en dunk diesel inde i varmen, skal man så køre på et tidspunkt det er rigtigt koldt hældes dunken på før start, herved varmes tankens indhold op og evt. bundfældet parafin opløses.
Index
106562: sv: Sommer-diesel i reserverdunken ? (26-12-2010 10:52:52) (svar på 106555)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.250)
Der sker ikke noget ved, at du hælder sommerdiesel ned i tanken nu. Motoren går ikke i stå og den vil også starte efter en nat med lave minusgrader. Sommerdiesel holder til mindst - 15 grader og er maskinen startet, opvarmer returbrændstoffet det øvrige tankindhold. Og hælder du en halv liter karburatorsprit eller benzin ned i tanken, er sommerdiesel også frostsikret.

Kig en gang på returløbet på en diesel: det går nemlig direkte tilbage til filteret, opvarmer det og først derefter går overskuddet tilbage i tanken.

Jeg har nemlig aldrig oplevet et parafineret brændstoffilter på mine Land-Rovers og jeg har haft mange dieseldrevne siden 1973.

Desuden sidder filteret på Serie-biler i nærheden af udstødningsmanifolden, som derved fungerer som en opvarmningskilde.