tilbage

Land Rover Forum  

Index
107093: Olielampen lyser! (08-01-2011 09:49:17)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.54.247)
Hej Forum

Vedrørende 90" V8 fra 1988.

I går tændte olietrykslampen efter 10 minutters kørsel. Ind til siden og op med oliepinden: Olie op til "high" niveau. Startede motoren igen; stadig tændt olielampe. Ved dap på speederen falmede lyset i lampen, men det slukkede ikke, så bilen blev bugseret hjem.

Oliepumpen går vel normalt ikke i stykker? Kan det være olietrykssensoren og hvor sidder den? Kan oliefiltret (originalt LR) ved en fejl eller tilstopning standse oliecurkulationen? Kan jeg se om den smører - skal jeg eksempelvis få oliesprøjt i hovedet hvis jeg kigger ned i påfyldningsstudsen på ventildækslet mens motoren kører? Hvad gør jeg?

Alle gode råd værdsættes!

Med venlig hilsen
John



Index
107094: sv: Olielampen lyser! (08-01-2011 09:55:00) (svar på 107093)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.89.252.153)
Hej John

Du skal først skifte olie samt filter, dette burde hjælpe

du skriver ikke hvormange km motoren har kørt, det er en væsenlig oplysning for at kunne hjælpe dig yderligere,


mvh

Niels
Index
107098: sv: sv: Olielampen lyser! (08-01-2011 11:53:06) (svar på 107094)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.211.92)
V8 kan godt være lidt tricky at få olietryk på igen, hvis man både fjerner filter og aftapper olie og måske lader bilen stå lidt tid. Det kan afhjælpes ved med en oliesprøjte eks. gennem gevindhullet til olietrykskontakten presser motorolie ind. Som Niels bemærker skal olieskift foregå ved olien skiftes, dernæst filteret, her er det en god ide at fylde filteret med motorolie før montering, derved opnåes hurtigere tryk.
Selvfælgeligt kan det være andre ting, eks, def. olietrykskontakt, sidder på motoroliefilterkonsollen.
At motoroliefilter kan stoppe passage er lidet sansynligt, da der er indbygget overtryksventil.
Du kan sagtens fjerne oliepåfyldningsproppen med motor igang og se om der er olie (kommer der olietåge op, er motor udslidt ell. def) men det bedste er at montere et mekanisk manometer og se om der er olietryk.

Index
107100: sv: Olielampen lyser! (08-01-2011 12:27:24) (svar på 107093)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Inden du bruger en milliard så check olietryks kontakten. Den er kendt for at give meget større bekymringer end nødvendigt!! Den er nem at skifte og den er ikke dyr. Husk iøvrigt at motoren skal have 20/50 olie! Hvis det er en 3.5l. ihvertfald! LAd være med at tappe olie af og skifte oliefilter samtidig - så får du nok problemer med at skulle prime pumpen med vaseline. Skift filtret efter at der er hældt ny olie på.
Index
107121: sv: sv: Olielampen lyser! (08-01-2011 20:57:30) (svar på 107100)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Jeg ville også forsøge med en ny kontakt og en omgang 20/50 olie. Måske kan din bypass ventil sidde fast i åben tilstand, den kan man skifte til en kraftigere fjeder og anden type.Sidder i bunden af oliepumpen. Ellers maskinen måske ved at være træt. Er lige ved at færdig renovere min gamle 3.5 liter, det er ganske et hyggeligt projekt.

Mvh
Mads
Index
107129: sv: sv: sv: Olielampen lyser! (08-01-2011 22:36:06) (svar på 107121)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.189.75)
Når du nu finder et sted hvor du kan købe en ny kontakt, så lad være med at falde for fristelsen til at investere i den billigste, idet der er sandhed i de rygter der siger at man ikke får mere end man betaler for!
Mvh. Claus, Nu osse med s3, 88" med slukket olielampe(grine, grine)
Index
107136: sv: sv: sv: sv: Olielampen lyser! (08-01-2011 23:20:18) (svar på 107129)
Kim Ell #8346, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.214.144)
billige olietryks kontakter er virklig noget møg skiftede 5 stk på et års tid faldt for fristelsen for en billig kontakt