tilbage

Land Rover Forum  

107049: td5 død i venstresvingsbane (06-01-2011 21:15:17)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.50.94)
min td5 døde idag i tomgang efter kort (få sekunder) ujævn gang. og lod sig ikke starte igen. ingen lys i gul motorfejls-lampe. ren diesel fra aftapning i bund af filter. Bør jeg kunne høre brændstofpumpen fra tanken eller stopper den når der er arbejdet tryk op ? Kan ECU være gået eller have "olie i stik " problemet uden at det giver fejl-indikation på lampen ?. tryk-regulatoren ikke mere utæt end den har været i måneder. Mave-fornemmelse siger at den ikke får diesel, men mave-fornemmelse meget i tvivl om elektronikken har lukket for hanen eller det er et filter-problem.
Kom hjem på krogen efter kone-bilen, ved det vil blive brugt imod mig uden nåde.

What to do ? ( med bilen)
107050: sv: td5 død i venstresvingsbane (06-01-2011 21:29:00) (svar på 107049)
Anders Christensen #8592, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.164.130)
Udstyre konen med en Land Rover naturligvis, så bliver du nok ikke mobbet næste gang hun skal trække dig hjem...

Beklager jeg ikke kunne hjælpe med det andet, men jeg kunne dog ikke dy mig for denne her kommentar :-)
107052: sv: td5 død i venstresvingsbane (06-01-2011 21:44:41) (svar på 107049)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.177)
Er der brændstof i tanken ?

Ja, undskyld spørgsmålet, men tankmåleren kan være gået i udu uden du har opdaget det!
107056: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (06-01-2011 22:55:26) (svar på 107052)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Hmm... Paul....
Når der kommer ren diesel ud i filteret, så er der jo nok diesel på.....
107057: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (06-01-2011 23:00:45) (svar på 107056)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.177)
Det faktisk rigtig, men siden det er en Land Rover, ville jeg ikke stole på det!
107054: sv: td5 død i venstresvingsbane (06-01-2011 22:32:33) (svar på 107049)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Når du sætter tænding på skal du kunne høre brændstofpumpen summe.
107058: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (06-01-2011 23:22:48) (svar på 107054)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.171.156)
Prøv en norsk reset...



Mvh

Stephan
107060: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (07-01-2011 00:18:42) (svar på 107058)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
Har hørt om norsk færgemands-procedure ( indenfor navigation), naive norske nødløgne ( inden- og udenfor ægteskab), og norsk fars ( indenfor fiskefars), men aldrig om norsk reset.
Wild guess : akku kabler af og på ? det er forhåbentlig ikke noget med at vende bunden i vejret på boreplatforme.

Diesel på tanken : ja, kører på triptælleren og ikke på tankmåleren der færdes rutineret og hjemmevant oppe i nødløgns-området, men forstår godt hvor den kom fra.

Kontrollerer brændstofpumpe.

udstyre fruen med LR, tjah man forventes jo at tugte den man elsker, så det ville da være et relevant træk.
107065: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (07-01-2011 06:36:24) (svar på 107060)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.116.223.241)
Hej Lars, hvad er det for en bil, hvis det er en 90 vil du i kabinen skulle kunne høre brændstofpumpen begynde at arbejde nå tændingen sættes til, har selv lige haft samme problem dog med en V8, der var det en ledning til benzin pumpen der var knækket.

Jørgen
107066: sv: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (07-01-2011 07:07:52) (svar på 107065)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.206.82)
Du har antaget rigtigt, udtrykket har jeg fra mit arbejde, hvor der er en del svenskere, som jo sikkert ynder også at mobbe nabo lande.

Jeg arbejder med fejlsogning på større fremdrivnings systemer som er computer styret, og nogen gange fejler systemer uden egentlige interne fejl.

Mvh

stephan.
107099: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (08-01-2011 12:19:12) (svar på 107066)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
Tak til alle. Jeg er ikke rendt fra at give folk, der prøver at hjælpe en ordentlig tilbagemelding på effekten af deres råd.
Er som perlegrusmekaniker ramt af at perlegruset er dækket af 30 cm smeltende sne. Brændstofpumpen summer ivrigt og i mine ører lystigt,prøver at skifte filter og se om pumpen rent faktisk også laver noget eller blot summer for et syns skyld. fortsætter til- og med skift af fuel pressure regulator. nægter at tro at fem injectorer kan fejle samtidig. Hvis puls og vejrtrækning udebliver må det være noget electrodatacheminovisk
Norsk reset uden effekt. At man kan begå grove fejl og overspringshandlinger uden at være egentlig syg er jo næsten et menneskeligt træk for en computer.
I'll be back lissom governator
107117: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (08-01-2011 20:27:50) (svar på 107099)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Lars

Fedt du har prøvet de basale tricks. Men nu er du ved at være derhenne hvor der skal en computertest på den. Har du haft stikkene af på ECU'en under højre sæde, der må ikke være olie i dem. Der sidder også nogen mega sikringer i en sikringsboks lige ved ECU'en. Har selv lige bøvlet med en td5 der var gået i stå. Prøvede også alle triks og skiftede også krumtapføler i et håb. Det endte med ECU'en havde givet op. Den er ikke bare at skifte da den skal tilpasses bilen ved hjælp af en computer.

Mvh
Mads
107120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (08-01-2011 20:51:47) (svar på 107117)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hmm, fik lige nærlæst du ikke har prøvet at skifte dieselfilteret, der sidder ved højre baghjul. Det syntes jeg du lige skulle få gjort i en fart.

Mvh
Mads
107126: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (08-01-2011 22:13:17) (svar på 107120)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
hej Mads
Rigtig meget enig, filter af, spænding på pumpe, håbe at se stråle med 4 bar i top af filterhus og så nyt filter på og ud i trafikken.
Af nysgerrighed - hvis nu ovenstående ikke holder stik - hvad koster skift af ECU inkl tilpasning ?

mvh

Lars
107193: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (09-01-2011 19:50:33) (svar på 107126)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Prøv at kontakte Stefan Molzen: http://www.autodirect.dk/

Har ikke aktier eller lønseddel derfra, han er blot en god klubkammerat jeg har kendt længe..Og han har skiftet et par ECU på td5.


Mvh
Mads
107206: sv: td5 død i venstresvingsbane (09-01-2011 21:24:33) (svar på 107049)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
Hej
Det lyder umiddelbart som symptomerne på min Td5. Det var kablet til ECU’en, der skulle skiftes. Prøv at tjekke om der løber olie ud ved kablet, der hvor det sættes i ECU’en. Der blev også prøvet diverse med nyt dieselfilter mv. men der var kun en løsning, der hjalp!
LR hilsen
Hans Kristian
#4975
107254: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (10-01-2011 20:31:34) (svar på 107206)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
Hej Mads, tak for link, prøver det og hilser.
Hej Hans Christian har ikke umiddelbart olie i stikket, kan se at ledningerne går uphill den sidste bid vej så jeg vil tro at evt olie ville ende direkte under sidste sving på nettet.
Kontrolforsøget med spænding på pumpen og afmonteret filter gav ingen dieselstråle, så i skrivende stund rettes en særlig bestyrket mistanke mod pumpen.
Funderer på om ECU har en funktion hvor den kan sige " tak tak ikke mere fuel jeg har så rigeligt" hvorefter pumpen lydigt holder inde og kun summer. Kan se at pumpens lavtryksside kommunikerer med ECU jf. manualen.
Har surfet lidt på diverse engelsksprogede forums ( hedder det egentlig fora) og kan se at pumpen er kilde til megen snak.
heldigvis findes allerede et hul i ladet fra tidligere besøg så slipper for den lange øvelse med afmontering af tank. super med en bil med service-tunneler.
to be continued
107456: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (15-01-2011 15:08:16) (svar på 107254)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
så er jeg kørende igen. afmontering af pumpelåget viste, at tanken lignede en spa-pool når pumpen kørte. En slange i pumpens kerne var hoppet af. sat på plads og fikseret til et af pumpens fjederben. systemet udluftet og på hjul igen. synes ikke den pumpe virker gedigen, nærmere som noget billigt plastic med en masse klik-koblinger, der ligeså godt kan sige knæk som klik, og et låg til tanken under bilens vadedybde konstrueret som låget til et syltetøjsglas, hvad har messing og flangekoblinger nu gjort.
Havde valgt den fra hvis jeg havde stået med den i hånden som løsdel.
107461: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (15-01-2011 15:47:20) (svar på 107456)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Tak for tilbagemeldingen Lars Peter - altid rart at få afslutningen på historien og løsningen på problemet!

/Ib
- nu med 2 dage til syn
107478: sv: sv: sv: sv: sv: td5 død i venstresvingsbane (15-01-2011 23:09:39) (svar på 107461)
Lars Peter Mondorf #8573, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.94)
Hej Ib
velbekomme. Nogle gange kan afslutningen føles tættere på end løsningen, men det er ikke ovre før den fede dame synger subsidiært før "the spirit-horse comes" afhængig af hvilken filmklassiker man lægger sig efter.

held og lykke i synshallen

mvh

Lars