tilbage

Land Rover Forum  

Index
107146: tagbagage (09-01-2011 09:57:17)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Kære entuiaster
Vi er meget glade for den positive ånd og håber vi kan få lidt hjælp til et spørgsmål mere.
Som sagt har Vi erhvervet Os en Freelander 2 og jeg har købt et original tagbøjlesæt. Det er med de 2 langsgående bøjler og tilhørende 2 tværgående. Det er en meget kraftig konstruktion i forhold til hvad vi ellers har set af tagbøjler.
Men til min store overraskelse så jeg i "brugsforvirrignen" at man kun må belast den med 75 kg.
Hvad er i øvrigt reglerne for hvor meget man må læsse på taget af en bil ?
Jeg så i sommer i Andorra en flok engelske Land Rovere som var på tur, køre med dæk, brændstofdunke, en større oppakning m.m. på taget. Det så sgu ret godt ud.
Men er der nogen der kan hjælpe ?
Må man virkelig kun læsse 75 kg op på taget ?

Mvh Ole
Index
107151: sv: tagbagage (09-01-2011 11:22:22) (svar på 107146)
Jens Borchert Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 109.59.39.153)
Jeg mener det er i den danske lovgivning du skal kigge.
De 75Kg er vist max, sådan generelt.
For meget på taget flytter bilens tyngdepunkt farefuldt højt op. Noget du først bemærker når du svinger med bilen.
Index
107152: sv: tagbagage (09-01-2011 11:25:20) (svar på 107146)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.122.158)
Hej Ole,

Jo det er korrekt at de fleste standard biler kun må læsse 75kg på taget, og du skriver at brugsvejledningen siger dette, men er det til bilen eller til tagbøjlerne ?
vægten for hvad en bil må have på taget er normalt fastsat af fabrikken, ligesom vægte iøvrigt er. der er ganske få "normale" biler der må læsses med 100kg

mvh
bjarne
Index
107158: sv: sv: tagbagage (09-01-2011 12:11:31) (svar på 107152)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Tak for fyldestgørende svar.
Bliver jo så nok nødt at overholde de 75 kg som der står tagbagagebærens vejledning.
Synes bare det lyder af lidt.... :-)

Fortsat god søndag.
Mvh Ole
Index
107160: sv: sv: sv: tagbagage (09-01-2011 12:14:45) (svar på 107158)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.2)
75 kg svarer til gennemsnitsvægten på en person.

Det er nok begrænset, hvor megen du alligevel vil lægge op på de bøjler.

Kender i øvrigt til en historie med en person oppe på taget..... men selvom den er tragiskkomisk, ville den være for meget off topic...
Index
107174: sv: tagbagage (09-01-2011 15:49:33) (svar på 107146)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Supplement til taglast:
Bilproducenterne angiver angiver altid i de tekniske specifikationer en maksimal tagvægt som rettesnor for, hvad der kan/må læsses på en tagbagagebærer uden at påvirke bilens dynamiske køreegenskaber i negativ retning.
Maksimallasten kan svinge, på nogle biler kan der lastes op til 100 kg, men det er almindeligt med 50-75 kilo, som allerede anført andetsteds i denne tråd.
For stor taglast vil påvirke bilens tyngdepunkt og balance, så den bliver ustabil og i værste fald vælter.
Den gyldne regel for al last er og bliver, så lavt som muligt - på gulvet/ladet - og jo mere centreret, altså mellem akslerne, desto bedre.
Fortsat god søndag
Mvh. Morten #6034
Index
107178: sv: tagbagage (09-01-2011 17:11:41) (svar på 107146)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.90.226)
Hej Ole
I Defender brochuren oplyser Land Rover, at max. taglast er 75 kg - dette tal er inkl. tagbagagebærer, tagbøjler eller hvad man nu har valgt at montere.
Jeg ved ikke om tallene er anderledes for Freelander 2, men jeg synes da, at det er værd at undersøge nærmere.
Mvh.
Index
107192: sv: sv: tagbagage (09-01-2011 19:50:16) (svar på 107178)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.140)
Spørg Ib Hammer, han er guru ud i den slags.... OOOMMMMMMMM
Index
107201: sv: tagbagage (09-01-2011 20:41:52) (svar på 107146)
Henrik Brandt #8048, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.11.214)
hej

jeg syntes helder ikke det lyder af meget. jeg havde på et tidspunkt montert tagbegasje bære og den oplyste vækt for det var 50 kg i egenvægt men det stod ikke nået om hvor meget det måtte laste. så det lyder da ikke af medet hvis man kun må læse 25 kg der på.
Index
107215: sv: sv: tagbagage (09-01-2011 22:56:53) (svar på 107201)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.140)
I det gode gamle dage kørte vi med to elmaster af træ på taget...
Det gik da fint, men man skulle altså lige huske på, hvor langt de stak ud for og bag, hvor de var behørigt afmærket...
Vi havde dog forstærkninger på, der var boltet til rammen...
Index
107227: sv: sv: sv: tagbagage (10-01-2011 10:29:20) (svar på 107215)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Ole

Fabrikkens angivelse af taglast er 75 kg, som der også står i instruktionsbogen. Det samme gælder også for Defender. At nogle så vælger at læsse mere på taget går som nævnt i andre indlæg ud over køreegenskaberne og dermed sikkerheden.

Tagbagagebærerne kan typisk uden problemer laste mere end de 75 kg.

De 75 kg er fabrikkens anbefaling og baseret på hensynet til sikkerheden.

mvh
Ib 0219
Index
107229: sv: sv: sv: sv: tagbagage (10-01-2011 10:50:58) (svar på 107227)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Hej alle
Tusinde tak for Jeres svar.
Jeg tror nu heller ikke jeg gider lege "Arnold" ved at skulle smide mere ende de 75 kg derop. :-)
Og sikkerheden skal jo bare være i orden ellers ku' det også være at fruen kom efter mig......

Mvh Ole