tilbage

Land Rover Forum  

Index
10768: div. ?. (09-09-2003 17:44:05)
henrik anker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.207)
Kanon forum!Mange gode tips for os nyerhvervede L-R-ejere.
Har lige købt en `76,109" 2 1/4 dielsel.Skal renoveres i løbet af det næste års tid.Håber jeg kan "trække" lidt på jer nu og da.Mine ?.Kan man med fordel bruge glasfiber til at udbedre revner/tæringer af alu.,da den gamle spartel krakkelerer? Bruger man samme grundmaling til både alu. og galva.,og hvad hedder den evt.? Er der nogle der kender et godt/billigt sted at få lavet en kompressionstest i Aabenraa/omegn? Er det bedst at bruge normale galva. skruer i stedet for rustfrie ang. tærring i alu. og galva.?
Skal man ha en normal kofanger på foran til syn eller hvad gik det egentlig op i? Der dukker sikkert mange flere tekniske ? op når renoveringen rigtig går i gang.Er der ellers nogle der har nogle guldkorn inden man går igang med projektet, så skriv endelig!!
På forhånd tak! Henrik
Index
10769: sv: div. ?. (09-09-2003 19:09:59) (svar på 10768)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Henrik!
Tjahh - hvad skal man sige...?? - jeg ville undgå at bruge glasfiber som reparationsmateriale. Ikke fordi det måske/måske ikke kunne bruges men fordi hvad karossen angår så ville jeg holde mig til det originale og det kan med fordel købes brugt(se under rubrikken "Roverbørsen". Jeg har selv gjort alskillige gode handler (synes jeg selv) frem for at skulle bakse med alskens mærkværdige påhit.
Der er på forhånd alskillige indlæg vedrørende grundmaling og anden overfladebehandling i dette forum hvis du bruger søgefunktionen, som vil besvare det spørgsmål.
Spændingsrækkefølgen i metaller gør sig også gældende for LR (desværre) - så du må under ingen omstændigheder ty til rustfrie dele med direkte forbindelse til alu - hvorimod delene enten skal isoleres på forskellig vis eller at du bruger galvaniserede dele (tjek lige dytten - de steder hvor der er stål mod alu er det galvaniseret eller isoleret derfra med gummi eller andet organisk).
Jeg fik min karet synet med hele mulletjavsen på - ligeledes med bullbar på kofangeren og andet gejl --- men som du nok ved er synsmænd lige så forskellige som iskrystaller -- man ved ikke sine levende råd og dermed er det svært at sige hvad der går glat igennem og hvad der ikke gør -- selv grundreglerne for syn bliver gradbøjet af hver enkelt synsmand.
Men består din kofanger af et simpelt 2" vandrør (er set på en Citroen)eller lign. skal du nok regne med at han gør sure miner.
Guldkorn ? - tjahh, måske -- tjek nu endelig rammen grundigt for tæringer og brug bare lidt godt med kræfter når du endelig ligger under den med spidshammeren -- går den igennem skal det jo "bare" repareres - holder det, er det jo bare et tegn på at du har gjort et godt køb.
Typiske angrebssteder for rust: ved og under gummiklodserne på rammen over akslerne, på oversiden af rammen under ladet, ved det buede sted på rammen når du ser ind under førerkabinen, ved outriggernes befæstigelse til selve rammen (outrigger= de dersens arme der stikker ud fra selve rammen og som holder eks. torpedoen på plads), fodbrøndene og ligeledes direkte på den anden side af dem ud mod motorrummet nede ved sammenføjningen af inderskærm/stænkskærm og fodbrønd --dette famøse slamsted kan med fordel forbedres med tykke afstandsbøsninger ved de 4 bolte der holder det sammen - der skal så bare bruges lidt længere bolte også kan skidt og vand løbe fra frem for at samles i en form for lomme der giver kraftige tæringer.
Og så endelig -- fortvivl ikke: det er en klednodie du har erhvervet dig fra en svunden tid - og selvfølgelig koster det noget at holde en ældre dame attraktiv -- men des mere der kæles for detaillerne, des længere glæde i årene fremover vil du få for bekendtskabet med en sand sejtrækker.
Min egen sIIIer 88" fra 73 - har heller ikke just været gratis at få i stand -- men hver spenderet krone er fornuftig disponeret (hvis du skal spørge mig - anderledes synes min bedre halvdel dog --hmmmm).
Og du skal være velkommen til at spørge om mere - både i forum naturligvis og mig direkte om ønsket (jeg står i medlemslisten).
LR sIII hilsen Stefan -- Skanderborg
Index
10770: sv: sv: div. ?. (09-09-2003 19:19:11) (svar på 10769)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
...og så lige et hint mere:
Drop Haynesmanualen (pænt omslag - men dog noget mangelfuld synes jeg)- nok kan den bruges men invester hellere i en mere fyldestgørende Værkstedsmanual til dytten -- klubben forhandler den til rimelige grunker --og så er den på dansk.
:-) Stefan