tilbage

Land Rover Forum  

Index
107758: Ventilløftehøjde part 2 (23-01-2011 11:40:03)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.226)
Så kommer der lige en opfølgning på tidligere indlæg.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=107499#107499

I værkstedsmanualen kan jeg læse at indsugningsventilerne skal løfte 9,85mm og udstødningsventilerne 10,26mm.
Jeg har nu haft et måleur på ventilerne og kan konstatere at de løfter i gennemsnit 0,32mm mindre end hvad de skal.
For indsugning er det 0,27 og for udstødning er det 0,37.

Umiddelbart syntes jeg ikke det er særlig slemt. Men spøgsmålet er så om de værdier der står i bogen er værdier for når motoren er helt ny, eller om det er de værdier der indikere at rullerne på knasten er slidt op.

LR SIII Hilsen REO
Index
107760: sv: Ventilløftehøjde part 2 (23-01-2011 13:51:43) (svar på 107758)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.227.207)
Uden at kende slidgrænse for knastaksel synes jeg ikke 1/3mm lyder af meget. Er de oplyste værdier målt med 0mm ventilafstand? Eller kan det tænkes der er hulning på vippearmens anlægsflade, hvor den trykker på ventilen,
i såfald er det svært at måle korrekt ventilafstand med et
alm. søgerblad, her er en trådsøger bedre,eller at regne i omdrejning, der findes værktøj for dette. Dog kan det klares uden, eks. er der 1mm mellem gængerne på justereskruen på vippearmen, skal der drejes 1/4 omgang for at opnå den korrekte ventilafstand på 0.25mm. Men da justereskruen sidder på stødstangsiden, skal tages indregnes forskel i midte af aksel til justereskrue/midte til anlægsflade vippearm/ventil.
Index
107761: sv: sv: Ventilløftehøjde part 2 (23-01-2011 14:11:16) (svar på 107760)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.226)
Hej Verner

De er målt med 0,25mm ventilspillerum. Det er ikke så længe siden vippetøjet var afmonteret. Umiddelbart er der ikke slidspor i hverken vippetøj eller ventilstammer.

Jeg har ikke kunne finde en fremgangsmåde for måling af løftehøjden, så jeg antog at det skulle gøres med korekt ventilspillerum.

/REO
Index
107765: sv: Ventilløftehøjde part 2 (23-01-2011 16:14:33) (svar på 107758)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det er egentligt ikke så væsentligt om de løfter lidt mindre. Det der har betydning for ydelsen af motoren er i høj grad hvordan flowet er når de står 1/4 åbnede og lukkede. Men det er lidt irrelevant i forbindelse med røgudvikling.
Du skal have en måleskive på krumtappen og kontrollere åbne/lukke vinkler på ventilerne. Hvis knasten er meget slidt på flankerne (der hvor de er på vej op eller ned), så vil det ændre på vinklerne.

Hvis de ikke åbner som de skal kan du forsøge med en ny knast, men der er ingen garanti for at det retter problemet helt og du kan ramme et sted på knastkæden hvor det hele går op. Derfor kan man få et knasttandhjul der kan justeres i forhold til akselen og med dette tandhjul, kan du sætte åbningsvinklen lige i øjet.

Alternativt kan du, hvis det viser sig at ventilerne åbner for sent, prøve at rykke indsprøjtningstidspunktet ca, det samme antal grader og se om det hjælper.. ingen garanti for det.

Mvh
Jens