tilbage

Land Rover Forum  

Index
107802: Pertronix Ignitor elektronisk tænding. (24-01-2011 14:08:21)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Kom med posten idag, og glad som jeg var gik jeg straks igang med at installere på 101éren. (standart 3.5l V8)
Fulgte manualen!!
Strøm af.
Af med fordeler hætten og rotoren. Skruer kondensator og fjederkontaktdimsen af. Monterer tændingsmodul med dertil hørende skruer i fordeleren. Sidder perfekt! Trækker kablerne til tændspole. Rød til + og sort til -.
På med magnet giver ting og rotor. Hætten på igen. Doppelchecker at alt er som det skal være..
Strøm og tænding på oooggg - INGENTING!!
Ikke så meget som et lille puf af en næsten tænding.....
Er der nogle der har prøvet at montere denne Pertronix Ignitor på V8éren og har et bud på fejl??
Der er 12,4 volt på tændspolen, både på + og -. Tændspolen er den originale og den virkede perfekt 1 time før.
Der er ikke en "Ballast resistor" før tændspolen som det ellers er beskrevet i ledningsdiagrammet for 101éren.

KAN enheden være defekt fra start eller har jeg misset noget???

Index
107803: sv: Pertronix Ignitor elektronisk tænding. (24-01-2011 14:40:30) (svar på 107802)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Hej Ole

Jeg har monteret en tænding fra Aldon automotive, som er identisk med Pertronix. Der er jo flere modeller til V8. Men går udfra du har den rigtige. Der er noget med om det er typen fixed points "Platiner" AKA "Fjederkontakt dims" som du kalder den. Kan du justere Kamvinklen udefra på din strømfordeler , hvis ja skal du spænde den møtrik i bund forsigtigt. Så pladen bliver fikseret. Ellers skulle det være lige ud af landevejen som du har beskrevet. Den kan være du skal dreje strømfordeleren enten mod eller med uret til den starter og så derefter finjustere til 6-8 grader før top med en tændingspistol. Det virkede for mig. Den flytter altså tændingstidspunktet når du monterer det nye elektroniske sæt. håber du kan bruge noget af dette til at få liv i dyret igen. Har du tjekket om der er gnist på tændrøret ?

Mvh
Mads

Mvh
Mads
Index
107845: sv: Pertronix Ignitor elektronisk tænding. (24-01-2011 22:37:55) (svar på 107802)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Ok, så har jeg haft snuden i maskinrummet igen!
Iflg. 101 strømskemaet, skal + fra tændingsnøgle gå til + terminalen på tændspolen. På min bil går denne ledning til - polen på tændspolen. DVS at den vender forkert og at jeg så har tilsluttet Pertronixén forkert også....
Havde ikke regnet med at bilen i forvejen var fejlkoblet!!
Men bilen køret jo fint før, selvom det iflg. manualen var forkert koblet sammen... Det fatter min logiske sans bjælle af!! MEN jeg har så sikkert ødelagt den nye elektroniske tænding - DOOOOOOHH.
Gir det mening??