tilbage

Land Rover Forum  

Index
108061: 12 volt stik (29-01-2011 12:23:51)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Jeg er mildest talt ikke godt kørende i det elektriske, hvilket kan være fatalt når man samtidig er dedikeret til solihulls produkter. Jeg er nu blevet ejer af den tredie i rækken en 110 td5 fra 2002. Den trænger til at få monteret et ekstra cigarstik i varerummet til diverse strøm - ex køleboks.

Før jeg nu går igang med at få dette prægtige køretøj gjort elektrisk ustabilt, vil jegt spørge dette fine forum om råd: hvordan monterer og forbinder jeg et ekstra 12 volt stik??


VH

Peter
Index
108062: sv: 12 volt stik (29-01-2011 12:55:55) (svar på 108061)
Jens Borchert Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 109.56.197.102)
Direkte til bilens batteri, dog med en sikring og en evt. "strømvagt" foran, som slukker for strøm til køleboksen, inden du aflader batteriet, så meget at du ikke kan starte.
+12 ud og via stel hjem igen.


Du skal købe sikringen, så den svarer til maks strøm der må trækkes i det indkøbte 12v udtag.

Ved at gå direkte på batteriet, undgår du at gøre resten af el-systemet ustabilt. Undgår at overbelaste sikringer der er dimensioneret til eksisterende udstyr.

Hilsen Jens
Index
108063: sv: 12 volt stik (29-01-2011 13:09:51) (svar på 108061)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det er jo ikke fordi det er svært at finde et sted i det eksisterende ledningsnet hvor du kan sætte en strømtyv på. Men skal vi ikke bare helt lade være med at sige mere om den slags?

Du skriver at du gerne vil have råd, men ikke om det kun drejer sig om et enkelt cigarstik eller om du gerne vil udvide med div. ekstra, mange steder. Så du får den enkleste mulige metode til at forbinde dit cigarstik, så det virker med konstant spænding selvom bilen er slukket. En løsning der virker med afbryder når bilen forlades er lidt mere omfattende.

Jeg har den holdning at man helt skal holde sig fra at snitte i det originale ledningsnet - første gang du ændre det er det ikke originalt og de færreste dokumentere deres ændringer - så lad være.

+ =(*)------< <-+
% ----------> >-%

Her ser du min ubehjælpelige tegning af det kredsløb du skal lave for at få en enkel tilslutning af dit stik.
Til venstre har du pluspolen på batteriet, her sætter du en kort kraftig ledning = (f.eks. kvadrat 6)hen til en sikringsholder med en 10 Ampere sikring =(*). Fra sikringen trækker du så et stykke 2,5 kvadrat ledning hen til dit cigarstik vist til højre med -<, der kan du sætte ting i <-.
Jeg foretrækker at lave et retur kabel med minus i tilbage til minus på batteriet for at undgå problemer med stel, som ellers danner minus i hele bilen. Og skal det være ekstra godt, snor jeg de to ledninger sammen før jeg trækker dem, det er med til at dæmpe radiostøj i bilen (jeg er radioamatør ;-)


Ang. cigarstikket, så kan man trække 8-10Ampere fra sådan et uden det smelter. For ikke at det skal gøre det og for ikke at starte en ulykke hvis der sker en kortslutning i ledningen til det, skal du sætte en sikring på før risikoen er til stede. Dvs. så tæt på det sted du tager strømmen fra. Ideen er så at hvis du overbelaster stikket eller der slides hul i isoleringen et sted vil hele dit nye ledningsnet afbrydes helt oppe ved batteriet.

Det er vigtigt at du sikre at ledninger ikke kan gnubbe og vibrere op ad noget. Det gør du ved at bruge gummi-tyller i alle huller gennem plader og ved at køre ledninger i enten fleksrør eller omvikle dem med isolerbånd hele vejen igennem fra start til slut. Rørene kan købes mange steder og de bedste er dem der hedder "halogenfri", de kan klare fra -20 til +200 graders varme.

Håber at det er en forståelig forklaring - det er i virkeligheden enkelt at lave den slags. Men hvis man skal have en større udvidelse med lygter, stik osv osv, er det en god ide at planlægge meget nøje hvordan man vil gøre det. Ellers ender man nemt med en uoverskuelig gang spagetti i hele bilen.

Mvh
Jens

Index
108067: sv: sv: 12 volt stik (29-01-2011 13:26:16) (svar på 108063)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Nå ja - og så lidt om stik og forbindelser når du samler ledninger...

Der er to ting der altid holder op med at virke, nærmere før, end siden. Den ene er strømtyve og den anden er kron-muffer - så nej nej nej!

Samlinger laves enten ved at lodde eller bruge 6mm spadestik. Det hurtigste er spadestik og man kan få et sortiment i kasse for små penge. Sættet kan nemt supleres op senere med ny stik fra poser af een slags.
De billige og ellers udemærkede sortimenter, indeholder ofte en tang af pladejern til at klemme stikket på med. Den tager du helt ny og ubrugt og pakker ind, som gave til din svigermor med det samme du åbner pakken.
I stedet bruger du en polygrib/vandpumpetang til at krimpe stikkene med - eller køber en proff. tang (dyr).

Min foretrukne metode er at bruge fladstik der loddes på og isoleres med krympefleks, men det er en langsom og måske lidt overdreven metode at bruge.

En af de få produkter som T Hansen forhandler, der rent faktisk er gode. Er deres polsko til batterier med ekstra udtag. De sælger dem ofte til folk der bærer navnet Brian, som skal have musik i bilen...

El i bilen er som en kæde - og en kæde er som bekendt ikke stærkere end det dårligste stik på ledningen.

Mvh
Jens
Index
108065: sv: 12 volt stik (29-01-2011 13:23:59) (svar på 108061)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.245.22)
Hej Peter !!
Jeg ville købe og placere en sikringsboks med plads til 4-6 sikringer og forbinde denne med 6mm2 kabel og montere en minus pol(evt. en 6mm bolt) ved siden af så kan du trække et almindeligt gummikabel fra sikring og minuspol helt hen til dit ekstra stik - derved undgår du de fleste problemer med slitage og de vil være meget let og overskueligt.
Jeg vil på det kraftigste advare mod strømtyve - de irrer og giver flere problemer end fordele....
Med rover hilsen
Kristian
Index
108075: sv: sv: 12 volt stik (29-01-2011 19:27:38) (svar på 108065)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
kære forum

det er sgu flot, at få så mange gode råd som man kan bruge
1000 tak for hjælpen og fortsat god weekend


vh


peter
Index
108078: sv: sv: sv: 12 volt stik (29-01-2011 21:14:12) (svar på 108075)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Hvis du vil lave det så stikkene afbryder med tændingen, kan du lade et relæ afbryde strømmen til stikkene. Find en ledning der er strøm på når der et tænding på, f.eks ledningen til magnetventilen på brændstofpumpen, følg den til du kommer til et sted hvor der sidder en kabelsko, og sæt en kabelsko på med et ekstra ben, og før den til relæet som styrespænding.
På den måde, er der ingen risiko for at du kommer ud til en bil uden strøm.

Henrik
Index
108080: sv: 12 volt stik (29-01-2011 22:16:17) (svar på 108061)
Per Brandt Rasmussen #8683, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.44.82)
Nu ved jeg ikke om din 110er er helt som min; men jeg mener at det er normalt at der bag afdækningspladen til venstre baglygte sidder en lilla ledning som præcic er beregnet til dit formål... den har strøm altid og er i diagrammet betegnet Auxilary... altså til ekstraudstyr.
OG der er allerede en sikring monteret blandt dine normale sikringer.
m.v.h.
Per Brandt Rasmussen