tilbage

Land Rover Forum  

Index
108077: olie på gearkassen (29-01-2011 21:06:51)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Hej, Nu begynder tænderne at falde på plads, efter gearkassehavariet i tirsdags. (se tråden raslerasle) men så kommer spørgsmålet: Hvilken type olie kan man bruge på el LT 85 gearkasse? Min tanke, var at bruge en transmissionsolie som den man bruger på en traktor. Der er ikke den store forskel på gearkassen på en gammel Massey Ferguson, og en gammel landrover.. Er det helt hen i vejret?
Jeg har ret gode erfaringer med Castrols MP 15/40 olie eller Transmax, kan ikke lige huske numrene på den..

Index
108079: sv: olie på gearkassen (29-01-2011 21:25:07) (svar på 108077)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Henrik

Du skal køre med 20/50 eller 15/40 motorolie på LT85 både på transfer og selve gearkassen. Dette også foreskrevet af Land Rover. Ellers smadrer du den. Der er dog gennem tiden nogen klubkammerater der har eksperimenteret med forskellige olier på gearkasserne. Prøv at skrive LT85 i søgefeltet. Spændene læsning.

Mvh
Mads
Index
108102: sv: sv: olie på gearkassen (30-01-2011 17:13:15) (svar på 108079)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Jeg havde gennemskuet, at det skal være en motorolie på gearet, men den olie jeg referer til, er en såkaldt MultiPurpose olie, som kan bruges på både motor og gearkasse/bagtøj især på ældre traktorer. Massey ferguson kører med våde bremser, og hvis de får en transmissionsolie, hyler og skriger de. De har bedst af den MP olie Castrol har. Den har en selvrensende effekt, og bedre smøreevne end alm motorolie har. Faktisk kan man risikere, at en gammel slidt motor begynder at bruge olie hvis man skifter til den på motoren pga. dens rensende egenskaber. Jeg har i al den tid jeg har haft med traktorer at gøre (30 år), altid brugt den olie og har aldrig haft et havari. Har lige haft en motor med over 20.000 timer på klokken skilt ad, og der var ikke spor af slitage på hverken lejer, stempler eller knast og tandhjul. Den fik nye ventiler og sæder, + nye stempelringe, så blev den kørende igen. Den motor sad i en traktor på en kvæggård, hvor olie skiftene ikke altid blev gjort efter de foreskrevne 250 timer, nogen gange gik der op mod 1000 inden det blev skiftet. Det siger vel lidt om olien kvaliteter?

Ved godt en Land Rover ikke er en traktor, men alligevel...
Der står en tromle med næsten 200 liter af den på værkstedet så det var jo nemt at bruge den...

Det var derfor jeg kom med spørgsmålet...