tilbage

Land Rover Forum  

Index
108303: Knastkædehjul part 2 (05-02-2011 16:40:22)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.226)
Jeg fortsætter lige på forrige tråd
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=108011#108011

Nu skulle jeg så til at skifte kædehjulet på knastakslen.
Det gamle hjul kom af og det nye kom på.
Alt er stillet meget nøjagtigt op, og den nye kæde ligger ikke stramt på træksiden. knasten står ca. en kvart tand skævt. Det gamle hjul havde seks stråler, og da jeg antog at der var lige langt mellem dem (og der er 42 tænder på hjulet) gjorde det jo ikke nogen forskel at det nye hjul kun havde en stråle.

Men da det nu ikke passede undersøgte jeg det gamle hjul lidt nærmere.

Og som man tydeligt kan se, efter det blev rent og kom ind i noget bedere lys, er der ikke lige langt mellem strålerne. Sætter man sig ned og måler lidt på det, vil man finde ud af at man med den "gamle" stråle opsætning kan hjulet justers med 1/6 tand.

Så kan det godt være at dette ikke er en "high preformance" motor, men hvis de ingeniøre der lavede motoren mente denne nøjagtighed er nødvendig, så har de vel haft en grund til dette.

Mit spøgsmål er så om der er nogle der har prøvet at montere et af disse hjul og kørt med det, kan det virke eller skal jeg finde mig en maskinarbejder der kan lave nogle flere stråler.

LR SIII Hilsen REO