Hej Forum
Jeg har i temmelig noget tid kæmpet med kraftig røg fra motoren. Hvis der er nogle der gerne vil læse hele historien har jeg skrevet følgende indlæg.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=108303#108303http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=108011#108011http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=107499#107499http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=105385#105385http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104852#104852http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104741#104741http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104645#104645http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=101315#101315Kort fortalt har jeg fået min motor kompritionstestet uden at finde fejl. Dieselpumpen og dyser var til eftersyn uden at finde fejl. Jeg har justeret indsprøjtning både efter bogen og efter gehør, uden at det har hjulpet noget. Fik jeg endelig røgen til at aftage var det på bekostning af alle de sparsomme heste. Jeg har skiftet oliehætter på ventilerne, de var absolut ikke for gode, men det gav ikke umiddelbart noget resultat. Jeg har renset sediment udskiller, skiftet filtre og efterset brandstofslanger og udskiftet dem i det omfang der blev nødvendigt. Endeligt har jeg så har jeg så med møje og stor tålmodighed (syntes jeg selv) efterset og justeret knast aksel, og herefter justeret diesel pumpe igen både efter bog og efter gehør.
Og jeg kan nu med glæde og stor taknemlighed over alle de gode råd og fif jeg har fået gennem dette forum sige at røgen er væk!
Der er en lille smule når den er kold, men når først den har fået lidt varme forsvinder røgen helt.
Med hensyn til justering af knast, så har jeg fået lidt forskelligt at vide om hvor vigtigt det er at justere denne nøjagtigt. og hvor små tolerancer man kan tillade.
Følgende er den opskrift der virkede for mig.
Kontroller at svinghjulsviser står korrekt ved at finde T.D.C punkt med måleur på toppen af stempel.
Finde knastens EP mærke med et måleur og sammenholde dette med svinghjul. Justere med en stråle (1/6 tand) af gangen indtil man finder den mest optimale position af knast. (Når man skifter en stråle svare det til at man drejer knasten ca. 1,42 grader) Når man har flyttet en stråle monterede jeg kæde og kæde strammer igen og tørnede motoren et par omgange for at kontrollere at knasten bliver ved med at stå det samme sted. (Denne kontrol kan man passende udføre et par gange, det kan nemlig godt variere en lille smule) Det bliver man så ved med indtil knasten står præcis hvor den skal +- 0,5 grad. Det er her bedre at den står en lille smule foran knasten end efter. hvis den er foran vil den med tiden falde helt på plads og der vil gå længere tid inden man skal indstille det igen.
Selv om de gamle 2,25 motorer ikke er højtydende racer motorer, så fandt jeg hvert fald ud af at det er super vigtigt at man flueknepper positionen af knasten til ukendelighed. Det er ikke særlig dyrt, det koster nogle pakninger og kæde og kæde hjul koster heller ikke alverden. Tilgengæld tager det lang tid.
Man skal så også lige holde sig for øje at et eventuelt nyt knastkædehjul skal have min 5 gerne 6 stråler. Ellers vil jeg våge den påstand at man spilder sin tid.
Men det var hvert fald lige mine erfaringer med denne operation. Nu vare det ikke længe inden den lille grønne kan blive synet, og så ses vi i plutten.
LR SIII Hilsen REO