tilbage

Land Rover Forum  

Index
108442: Nu er røgen væk!!! (09-02-2011 10:27:00)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
Hej Forum

Jeg har i temmelig noget tid kæmpet med kraftig røg fra motoren. Hvis der er nogle der gerne vil læse hele historien har jeg skrevet følgende indlæg.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=108303#108303
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=108011#108011
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=107499#107499
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=105385#105385
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104852#104852
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104741#104741
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=104645#104645
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=101315#101315

Kort fortalt har jeg fået min motor kompritionstestet uden at finde fejl. Dieselpumpen og dyser var til eftersyn uden at finde fejl. Jeg har justeret indsprøjtning både efter bogen og efter gehør, uden at det har hjulpet noget. Fik jeg endelig røgen til at aftage var det på bekostning af alle de sparsomme heste. Jeg har skiftet oliehætter på ventilerne, de var absolut ikke for gode, men det gav ikke umiddelbart noget resultat. Jeg har renset sediment udskiller, skiftet filtre og efterset brandstofslanger og udskiftet dem i det omfang der blev nødvendigt. Endeligt har jeg så har jeg så med møje og stor tålmodighed (syntes jeg selv) efterset og justeret knast aksel, og herefter justeret diesel pumpe igen både efter bog og efter gehør.

Og jeg kan nu med glæde og stor taknemlighed over alle de gode råd og fif jeg har fået gennem dette forum sige at røgen er væk!
Der er en lille smule når den er kold, men når først den har fået lidt varme forsvinder røgen helt.

Med hensyn til justering af knast, så har jeg fået lidt forskelligt at vide om hvor vigtigt det er at justere denne nøjagtigt. og hvor små tolerancer man kan tillade.
Følgende er den opskrift der virkede for mig.

Kontroller at svinghjulsviser står korrekt ved at finde T.D.C punkt med måleur på toppen af stempel.
Finde knastens EP mærke med et måleur og sammenholde dette med svinghjul. Justere med en stråle (1/6 tand) af gangen indtil man finder den mest optimale position af knast. (Når man skifter en stråle svare det til at man drejer knasten ca. 1,42 grader) Når man har flyttet en stråle monterede jeg kæde og kæde strammer igen og tørnede motoren et par omgange for at kontrollere at knasten bliver ved med at stå det samme sted. (Denne kontrol kan man passende udføre et par gange, det kan nemlig godt variere en lille smule) Det bliver man så ved med indtil knasten står præcis hvor den skal +- 0,5 grad. Det er her bedre at den står en lille smule foran knasten end efter. hvis den er foran vil den med tiden falde helt på plads og der vil gå længere tid inden man skal indstille det igen.

Selv om de gamle 2,25 motorer ikke er højtydende racer motorer, så fandt jeg hvert fald ud af at det er super vigtigt at man flueknepper positionen af knasten til ukendelighed. Det er ikke særlig dyrt, det koster nogle pakninger og kæde og kæde hjul koster heller ikke alverden. Tilgengæld tager det lang tid.

Man skal så også lige holde sig for øje at et eventuelt nyt knastkædehjul skal have min 5 gerne 6 stråler. Ellers vil jeg våge den påstand at man spilder sin tid.

Men det var hvert fald lige mine erfaringer med denne operation. Nu vare det ikke længe inden den lille grønne kan blive synet, og så ses vi i plutten.

LR SIII Hilsen REO



Index
108446: sv: Nu er røgen væk!!! (09-02-2011 15:32:47) (svar på 108442)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Jamen tillykke med resultatet, det er den operation jeg står over for, så det var rart at få beskrevet hvordan det gøres. Er det nødvendigt at fjerne køleren, eller havde du plads nok ?
Index
108451: sv: sv: Nu er røgen væk!!! (09-02-2011 18:00:28) (svar på 108446)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
Hej Anders
Jeg fjernede køleren. Og jeg kan ikke forstille mig at det kan lade sig gøre med den på.

Når du nu skal til at montere dit måle ur, så er det meget vigtigt at det bliver ultra stabilt. Jeg satte magnet foden ned på udstødnings manifolden så den støttede mod indsugningen og så fik den en skrugetvinge så den blev spændt fast. Så var det muligt at få en måling der ikke var afhængig af om der var nogle der lænede sig op af bilen eller ej.

I bogen står der at man skal flugte med en lineal og så tegne strejer på hjulet på den måde. Jeg gjorde det at jeg skrugede en lang bolt i blokken og bolten i knasten (uden skiver) så kunne jeg læge min lineal op af dem og på den måde se meget presist om det passede.

Nu ved jeg ikke om du har planer om at skifte kæde hjulene, men hvis du har så er det vigtigt at det har min 5 - 6 stråler. hvis ikke du kan finde det, så skal du finde en maskinarbejder der kan lave dem. Jeg mener det er 1/4" noter der er i. Og så skal han kunne sætte dem med 61,429 grader (det er nemlig sådan de sidder originalt) Så kan du nemlig justere det så det kan komme til at passe.

Når du skal finde T.D.C mærket, så kan du (hvis du har værktøj til det) "nøjes" med at afmontere en af ventilfjedrene på cylinder et. Så skal du bare huske at binde en snor i den så den ikke risikere at forsvinde ned i cylinderen. Så kan du nemlig montere dit ur oven på den. Alternativet er at afmontere topstykket og sætte det på igen.

Med hensyn til justering af diesel pumpen, (jeg går ud fra det er en diesel du har) så har Verner skrevet et glimrende svar om hvordan man gør det uden brug af dyrt special værktøj. Men du kommer nok til at skulle bruge et lille spejl, med mindre dit hovede er meget lille.

Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke. Og hvis man gør arbejdet ordenligt, så bliver man belønnet med en motor der udvikler overraskende lidt røg.

/REO
Index
108526: sv: sv: sv: Nu er røgen væk!!! (13-02-2011 10:45:20) (svar på 108451)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.196)
Takker og bukker for de gode råd, det må prøves i næste weekend.