tilbage

Land Rover Forum  

Index
108420: Problemer med 1. og 2. gear (08-02-2011 12:29:11)
Kjeld Hoffmann #8654, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.29.198)
Jeg har lidt problemer med at få bilen i første og andet gear når den er kold det slider meget på symkromesserne hvad er det tyndeste gearolie man kan bruge?
Bilen er en 130 crow fra 1998
Hilsen fra
Randers
Index
108421: sv: Problemer med 1. og 2. gear (08-02-2011 13:10:12) (svar på 108420)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Kjeld

Det må være en 300 TDI med manual gear (R380) vi taler om.

Kun Texaco MTF 94 ifølge "Anbefalet olie & smøremidler til Land Rover" på forsiden.
Index
108422: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (08-02-2011 13:31:18) (svar på 108421)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Der kom et godt tip for noget tid siden, sæt den lille gearstang i frigear og sæt den lange gearstang i gear, så løber gearkassen rundt i olien mens du iser ruderne af og børster sne af taget og lygterne.

Ellers kan et olieskift nogen gange gøre underværker.

Hvis der da ikke er noget teknisk galt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
108423: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (08-02-2011 14:00:14) (svar på 108422)
Kjeld Hoffmann #8654, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.29.198)
Tak for jeres svar jeg tror ikke gearkassen fejler noget for når bilen er varm kører den fint.
He he jeg iser ikke ruder af der er oliefyr monteret den er stærk vanedannende

Det er rigtig det er en 300 tdi motor med manuel gearkasse
Index
108427: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (08-02-2011 17:28:01) (svar på 108423)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.160)
Det er nok din kobling, der ved at stå af. Eller der mangler blot koblingsvæske... Det mærkes faktisk først i gearene 1 og 2. Har koblingsvandringen ændret sig i den seneste tid ?
Index
108429: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (08-02-2011 18:35:04) (svar på 108427)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.62)
Hælder mest til den faste overtro der er anvendt forkert
gearolie. På min 110" med LT77gearkasse har jeg anvendt
W80 GL4 gearolie hele vinteren; fra kold er der problemer
fra 1. til 2. gear, det omgåes ved dobbelt udkobling med mellemgas, kan også klares ved at springe 2. gear over.
Når olien først er varmet let op- ingen problemer; derimod
super lækkert og blødt gearskift, men til gengæld er "the whine" fra den slidte gearkasse minimeret og LT77kassens
levetid sansynligvis fordoblet.
Index
108441: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (09-02-2011 10:16:55) (svar på 108429)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.179)
Verner hold op med at være klogere end landroverfabrikken prøv at se hvad fabrikken anbefaler du kan forlede godtroende til at påfylde olier kølervæsker mm. der kan komme til at koste kassen.
Index
108450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (09-02-2011 17:09:03) (svar på 108441)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.226.254)
Selv om det er fjernt for mange Jens, så har det aldrig været forbudt at tænke selv. Og når det er almindeligt anerkendt blandt fagfolk i gearkasseverden at gennemsnitslevealderen, jeg gentager, GENNEMSNITSLEVEALDEREN for femtrinsgearkasser er 90000-100000Km. hvilket også gælder for andre fabrikater, så synes jeg der skal alternativ tænkning til. En af årsagerne til den utilfredsstillende korte levetid er netop at der, af hensyn til pumpbarhed og konstant viskositet, anvendes ATF-olie. Sansynligvis vil anvendelse af fuldsyntetisk GL4, 75-90gearolie, som eks. Mobil SHC, som der anvendes i Land Roverracerne, ofte i forb. med oliekøler, afhjælpe skifteproblemerne ved kold. Har indkøb af sådan i støbeskeen og vender tilbage med beskrivelse og erfaring desangående og ikke mindst om der er spåner og glimmer i den hidtil anvendte gearolie.
Mht. problemer med 1.- 2. gearskift, så er det et problem med R380gearkasserne.
Index
108458: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (10-02-2011 09:12:17) (svar på 108450)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.179)
:-) citat Cæsar: med tåber kæmper selv guder forgæves. :-)
Index
108478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (11-02-2011 16:57:21) (svar på 108458)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.226.7)
Fra ordlisten- Tåbe,kværulant = en person der mener noget andet end Jens Bollerup; men iøvrigt skader det vel ikke så meget guderne kæmper med og ikke mod tåber!
Index
108437: sv: Problemer med 1. og 2. gear (08-02-2011 23:08:00) (svar på 108420)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Hej, fin bil du har sendt billede af. Hvad er det for en dims du har oven på front-bumperen i højre side - bare lige lidt nysgerrig.
/Jørgen
Index
108445: sv: Problemer med 1. og 2. gear (09-02-2011 14:00:27) (svar på 108420)
Kjeld Hoffmann #8654, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.29.198)
Hej igen
Som svar til Jørgen hvad det er for en dims der sidder i højre side af kofangeren. Det er et kamera jeg har en bagpå også, det er mest for liren, men det er nu sjovt at se hende eller ham sidde og pille næse.

Er der en der kan fortælle mig de forskellige benævnlser for gearkasser og i hvafor modeller de sidder jeg synes det er lidt forvirende.
hilsen
Kjeld
Index
108447: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (09-02-2011 15:48:22) (svar på 108445)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.171)
Det er en R380 !
Index
108449: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (09-02-2011 17:02:25) (svar på 108445)
Lars Larsen #8102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 195.215.51.241)
du kan se de forskellige på ashcroft med særlige kendetegn
lars
Index
108479: sv: Problemer med 1. og 2. gear (11-02-2011 17:54:23) (svar på 108420)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.192)
For at komme tilbage til dit problem, så kan du prøve på, at snakke til gearkassen, mens du skifter gear! Sig i roligt tempo : skift gear mens du fører gearstangen. Mange påståede problemer mellem 1. og 2. gear beror på, at bilisten skifter for hurtigt.

Jeg skifter olie på hele drivlinjen for hver 20.000 km. Gearkasser og diffs bliver nemlig ofte kun kontrolleret og i bedste fald suppleret, men det er bare ikke godt nok.

Gearkassen på min OneTen ser meget fabriksorignial ud, så den har trillet rundt regnet 350t km.
Index
108480: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (11-02-2011 18:57:43) (svar på 108479)
Kjeld Hoffmann #8654, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.29.198)
Hej alle, tak for jeres svar.
Jeg er førstegangs køber af en Defender og har lige meldt mig ind i klubben jeg synes det er et dejlig forum herinde og glæder mig til at vi ses.

Dog en lille dråbe mallurt i bægeret måske skulle man spare på de lidt smarte bemærkninger om folks intilligens og gemme dem til man mødes, det ser ikke så pænt ud på skrift.

hilsen

Kjeld
Index
108481: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (11-02-2011 18:59:38) (svar på 108480)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.192)
Det kan du have ret i, men meld venligst tilbage med løsningen på problemet...
er der ikke regionsforsamling i Østjylland i aften ?????
Index
108482: sv: sv: sv: sv: Problemer med 1. og 2. gear (11-02-2011 19:02:12) (svar på 108481)
Kjeld Hoffmann #8654, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.29.198)
Jo men jeg tager først derned i morgen