tilbage

Land Rover Forum  

Index
109279: bremse kaliber (12-03-2011 12:10:05)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Gode Land Rover mekaniker. Jeg er ved at renovere bremser på min Defender 110" 300tdi fra 1996. Stemplerne i bremsekalibierne går noget stramt, så er det kan det svare sig at renovere dem med nyt paknings sæt til 4 stempler og nye stempler i rustfri. Eller skal man montere helt nye kaliber / eller er der nogen firmaer der gør noget i ombytter. Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
m.v.h.
Alfred
Index
109314: sv: bremse kaliber (13-03-2011 09:44:12) (svar på 109279)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Jeg renoverede et sæt kalibre på min Def Td5 MY2000 i sensommeren med stumper fra Paddock. Det gik ret nemt og smertefrit, og funker efterfølgene helt perfekt. Største udfordring var én af boltene, der holder selve kaliberen fast på bilen...

Der er lidt at spare, så jeg synes da bestemt det er forsøget værd, hvis kaliberen ellers er ok.

Selve cylinderskiftet tager bare en halv time inkl. rengøring mm. Du får brug for tre skruetvinger/spænder, evt. en træklods og gerne lidt trykluft til at skubbe de gamle stempler ud med. Det er selvfølgelig et stort plus, hvis du har en stor skruestik, som kaliberen kan spændes op i, mens du skifter.

Hvis det går stramt, så start med at presse alle fire stempler næsten helt ud først, men uden at de slipper helt (f.eks. med en passende træklods mellem stemplerne). Når først ét stempel er helt ude, så hjælper trykluft ikke mere - men så kan du evt. nørkle det sidste med en tang omkring stemplet.

/Jens
Index
109316: sv: bremse kaliber (13-03-2011 10:08:01) (svar på 109279)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.249)
Se her : http://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals/

Under fanen: Re-building a brake caliper