tilbage

Land Rover Forum  

Index
109362: Koder på olie (14-03-2011 23:19:02)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.109.32.221)
Halløj svende,

Jeg forsøger at finde ud af hvad diverse koder betyder på motorolie, men jeg synes der er temmelige mange bud. Hvis vi tager to eksempler, er der så nogle af jer, der kan dekode og fortælle fordele og ulemper ved hhv det ene og andet produkt?

5W30
10W40

Mvh

Jesper H. Lynge
8394
Index
109363: sv: Koder på olie (15-03-2011 01:23:02) (svar på 109362)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jo højere viskositeten er desto større bæreevne har olien, dvs. desto bedre er den til at holde en intakt oliefilm mellem to metaldele der presses mod hinanden. Samtidigt desto højere viskositeten er, desto sværere er olien at pumpe og presse rundt i motoren.

Så vælger du for lav viskositet, presses olien væk og metal kører mod metal og slides, men vælger du en for høj viskositet kan olien ikke presses frem i tilstrækkelige mængder til smørestederne og samme problem opstår.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html
http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/Teknik/motorolie

Eksemplet 5w30 har viskositeten 5W ved vinter/koldstart (W står for Winter) og 30 ved den driftstemperatur olien er beregnet til. Det kaldes en "multi grade olie" når der er angivet viskositet ved kold hhv. varm.

Dit andet eksempel 10W40 er med højere viskositet både ved kold og varm motor.

Bemærk at gearolies viskositet måles efter en anden metode end motorolie, derfor kan viskositetstallene for motorolie og gearolie ikke direkte sammenlignes.

Index
109369: sv: Koder på olie (15-03-2011 10:20:05) (svar på 109362)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Jesper,
Kristian har skrevet fint og flot om viskositeten.

Du gør klogt i at anvende den olie der foreskrives til din motor, der er et link på forsiden med anbefalede olietyper.

Skal du på jagt efter billig olie, er der også en kvalitets angivelse der kan stå API SL/CF, jo tidligere bogstaverne er i alfabetet jo ældre er olie specifikationen,og dermed jo ringere er kvaliteten, altså en API SD/CE opfylder ikke de samme krav som en API SL/CF,
Og så er det ingen skade til hvis der står skrevet at den opfylder en specifikation nr et eller andet fra MB , VW , Ford, Catapilar , Står der ingen ting er den nok bedst til at smøre hjulene på slåmaskinen med.

Kører man 300 tdi og ældre motor typer behøver det ikke være de nyeste specifikationer man går efter, men en god mellem ting, men fravælg altid en ringere olie end den der foreskrives, det er ikke sjovt at få slagget hele motoren til indvendig pga for dårlig olie.

Den der smør' godt kør' godt ;-)
Index
115576: sv: sv: Koder på olie (18-10-2011 17:03:06) (svar på 109369)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Tager lige denne gamle tråd op - da jeg stadig ikke fatter en meter af koderne på olie.

Kan godt forstå den fine beskrivelse ovenfor, men her kommer så spørgsmålet:

På min Disco 3 TDV6 skal der efterfyldes med olie 5W/30 (så langt er jeg med) som skal opfylde specifikationerne:
ACEA: B1 eller B3
her er ingen angivelse af API ?

Er det så fordi det ikke findes for diesel ? eller er det ikke nødvendigt ?

Så hvis en oilen overholder ACEA: B1 eller B2 specifikationerne så er oilen god nok ?

og tillægsspørgsmålet hænger pris og kvakitet sammen - hvis oilen allivel overholder en specifikation ?

Hilsen
Struntze