tilbage

Land Rover Forum  

Index
10934: Dielsel os (23-09-2003 23:01:04)
Ole Stenum #6319, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.140.38)
Min 88'er serie lll fra '79 oser lige rigeligt-det ødelægger køreglæden når man krydser igennem Kbh. C. Hvem har erfaring med at sætte et partikelfilter på eller gøre andre ting for at mindske os'en.
Index
10936: sv: Dielsel os (23-09-2003 23:14:36) (svar på 10934)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Ole

Der kan være flere årsager til at du ryger mere end godt er:
1. Hvornår har du sidst skiftet brænstoffiltre?
2. Står dielselpumpen korrekt?
3. Står luftspjældet i indsugningsmanifolden korrekt?
4. Hvordan har dine dysespidser det mon?

Som du kan se er der mange muligheder og kombinationer der kan få din bil til at ose.

Du er velkommen til at maile eller ringe, hvis du have assistance til fejlfinding....det hedder vel årsagslokation på moderne dansk ;-)

mlrh
Claus/1105
Index
10937: sv: Dielsel os (23-09-2003 23:15:25) (svar på 10934)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.126)
En gammel Serie med 2,25 l diesel vil altid ose lidt sort røg. Partikelfilter kan monteres formedels ca 28.000 DKK plus moms. Det er Silentor, som har et passende produkt. Alternativt eftersyn af dyser og pumpe samt lufttilførelse !
Hjælper det ikke, skal pumpen skrues ned. Da forsvinder så også 'optrækket' - hvis en LR fra 1979 har et sådant. Min STW 109 fra 1977 oser lovligt - og det mp de andre trafikanter så hoste med. Ved almindelig kørsel er der dog intet, kun ved accelleration !
Index
10938: sv: Dielsel os -øhhh, er det ikke normalt????? (23-09-2003 23:19:19) (svar på 10934)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej lidelsesfælle!
Nå - har du også det irritationsmoment.
Forgæves har jeg indhentet råd og friske kyndige hænder til at afhjælpe oseriet - men lige lidt har det hjulpet.
Dertil skal siges at det er en nyrenoveret motor der sidder i min -så???
Seneste bud på stammen af svar er, at det nok er uforbrændt diesel der er årasg til osen - men det er ikke utænkeligt at det ligeledes kunne være for tynd motorolie der er årsagen - eller en blanding af begge dele.
Jeg er ved at få grå hår på hovedet (ikke p.g. alderen) af irritation over det - der er ellers blevet stillet og justeret og den slags i en uendelighed.
En sidste option er mulig - og det er: at lade bilen stå og passe sig selv.

Så det ville også passe mig fint hvis der var nogen der vidste hvordan og hvorledes.

Nå - men foreløbig vil jeg ose videre - hej Stefan - Skanderborg
Index
10940: sv: sv: Dielsel os -øhhh, er det ikke normalt????? (24-09-2003 07:12:36) (svar på 10938)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.126)
Det er ikke helt normalt, at bilen oser. Det kan fjernes, men det koster både trækkraft og arbejdsløn. Jeg snakker om den sorte os ! Ganske få dieselmek. kan det er med finindstilling. Men pumpen må ikke være slidt, dyserne skal være i perfekt stand osv. Det nemmeste middel er faktisk, at lægge en 2,5 l diesel ned i motorrummet - husk lige at fjerne 2,25 l maskinen først !
Index
10953: sv: sv: sv: Dielsel os -øhhh, er det ikke normalt????? (24-09-2003 21:30:06) (svar på 10940)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Med fare for at få tærsk - prøv at køre jeres dieselbiler som (ældre) dieselbiler skal køres - helt ud i omdrejninger før hvert gearskift og prøv så efter en dag tid at se hvad der sker med udstødningsrøgen!
Mvh. Michael
Index
10956: sv: sv: sv: sv: Dielsel os -øhhh, er det ikke normalt????? (24-09-2003 22:02:46) (svar på 10953)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.141)
Jeg tør slet ikke byde Dig på tærsk, Michael: Du er meget større end mig... men Dit råd duer ejendommeligvis ikke på Land-Rover 2,25 diesel. Jeg har siden 1973 kørt LR og de fleste var dieseldrevne. Iflg. LR egne oplysninger, skal en 2,25 d kunne køre 65 km/h i tredje gear - så er den rigtigt justeret. Men det kan de simpelthen ikke holde til. Sort røg er det 'normale' og en let fod ved accelleration giver mindre røg. Men at lade motoren sejtrække er ingen god idé - det vil jeg give Dig medhold i ! Brændstofforbruget bliver forhøjt og olietrykket for lavt. Sidstnævnte betyder, at kompression trykker motorolie forbi stempelringene og det forbrænder så i kompressionskammeret. De betyder igen olieforbrug samt blåhvid røg ud af udstødningen.
Hvornår kommer Du til Sønderjylland ? Vi har et ganske udmærket greenlaningsarrangement i weekenden ! Nu, da Pingo får sin Mary og Danmark vajer med dannebrog, skal vi da ud at lufte vore skønne Land-Rovers, ik'?
Index
10958: sv: sv: sv: sv: sv: Dielsel os -øhhh, er det ikke normalt????? (24-09-2003 23:07:32) (svar på 10956)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hmmm - ...og spørgsmålstegnet i mit hovede bliver større og støøre - ligeledes bekymringen.
Det er den hvideste af den hvideste røg der kommer ud af røret. Selvklart under opstart (ikke noget at sige til) - men også hvis sagtner farten i et skarpt sving og den slags - umiddelbart synes det at røgen aftager til et minimum når jeg kører derudad - men set i sidespejlet er den der alligevel hele tiden. Jeg har fået at vide at den kører fint i tomgang (lydmæssigt) - men den oser som var det SS Marta.
Paul - vi har snakket om det før og der har været gjort alskillige tiltag for at afhjælpe det - Hos MJ , hos Sjelle og hos Kjeld.
Dertil skal siges at den bruger olie og jeg topper jævnligt op ved det mindste blink fra lampen - men røgen er altså ikke blålig.
Jeg har ellers lært af leve med det da experterne ikke føler det foruroligende - men mine medtraffikanter er af en anden mening - kan du stole på og så læste jeg indslaget her.
Og når jeg så ser andre sIIIere der lystigt kører derudad uden røg - så vil jeg også. Hvad skal jeg dog gøre ???
Kunne det tænkes at det alligevel var BROpumpen der skal slagtes?
Hej Stefan - Skanderborg
Index
10972: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dielsel os -øhhh, er det ikke normalt????? (25-09-2003 22:43:57) (svar på 10958)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.62.164.111)
Stefan, jeg gik ud fra, at et oprindelig indlæg omhandlede sort røg fra udstødningen. Dit røgproblem sammenholdt med olieforbruget tyder på slidtage i blokken, cylindre, olieringe - selvom den kører fint. Jeg overvejer, at skifte min 2,25 l ud med en 2,5 l samt at ændre gearingen for at få mindre omdrejninger i maskinen. Men først skal kassemesteren godkende projektet og siden skal en ny motor og renovceret gearbox findes. Det har lange udsigter.
Index
10973: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dielsel os -øhhh, er det ikke normalt????? (25-09-2003 23:43:46) (svar på 10972)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Paul!
Ja - det gjorde det for såvidt også - men det var den gamle og nu kasserede motor - den der sidder i nu er en nyrenoveret - så det du skriver her får det til at gippe i mig -- er jeg blevet tørret og snøret? - for det har den gjort lige siden jeg fik den sat i - og da skrev jeg til dig om det - den kom så en tur til MJ hvor jeg havde købt den og de sagde den var fin og at de havde justeret den så nu skulle det være ok - OK, den osede knap så meget som forinden men alligevel syntes jeg det var en slat. Som jeg også har nævnt kan man vænne sig til meget og fremtidsudsigten til at det nok blev bedre når det blev varmere i vejret (det var vinter dengang) fik det ligesom til at stå i baggrunden, afventende altså.
Nu er det så snart vinter igen og det er ikke blevet bedre med oseriet - så , derfor kommer spørgsmålene igen.
Men det skulle ikke undre mig om du har ret - jeg har selv haft de tanker i systemet, men fejede dem til side, da motoren netop er nyrenoveret.
I tiden siden har jeg ikke overbelastet den - men kørt den sagte til som foreskrevet - så det er ikke derfor.
Men ærgerligt er det dog, hvis det viser sig at du har ret.
Så må den leve så længe den kan med oseri og hele mulletjavsen (jeg kan jo bare tilbyde folk der klager en næseklemme med bid i så længe)og så kommer der en 2,5D i - for her har vi også en kassemester som nok vil mene noget andet om den sag (øv).
:-) Stefan
Index
10959: sv: Dielsel os (25-09-2003 09:16:02) (svar på 10934)
finn otto #5600 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.169.158)
Min light weight røg rigtigt meget i starten, vi snakker tåge efter 5m, jeg fik ombytter dyser sat i , der kunne ikke justeres pumpe fordi den gik for ujævnt i tomgang så det blev på gehør, så fik jeg ved en tilfældighed justeret tomgangen ned og den holdt op med at hoppe i tomgang, derefter har jeg sat greenline filter på i stedet for olieluftfilter, det næste jeg vil gøre er at sætte vacumpumpe på i stedet for spjældet til vacum , da det også har indflydelse på røgen, det skal siges den ryger under opstart,ved gasgeben og når man slipper gassen i gear men ellers går den rimeligt godt nu, og husk en diesel har godt af en lang tur på motorvej så den bliver gennemvarm og det kan mærkes.
vi ses i ødemarken
Finn Otto
Index
10960: sv: sv: Dielsel os (25-09-2003 10:02:56) (svar på 10959)
Bjarne (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.83.41)
Det der greenlinefilter hvor får man fat på det?
Bjarne
Index
10963: sv: sv: sv: Dielsel os (25-09-2003 12:14:39) (svar på 10960)
Finn Otto (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.169.158)
jeg har købt mit hos rally centret i fensmark ved næstved
dono