På
www.bilsyn.dk står der bl.a. følgende:
"d) at køretøjet kan styres, selv om en eventuel hjælpestyring svigter. Uoriginal servostyring på biler kan godkendes uden ny godkendelseserklæring på følgende betingelser: - Servostyringsfabrikantens forskrifter, tegninger m.v. for montering af servostyringen skal nøje overholdes, og dette materiale skal forelægges for Bilinspektionen. - Spillerummet i styreforbindelsen for aktivering af forstærkningen skal være så ringe som muligt (max. 2 mm). - Prøvekørsel bør foretages såvel med som uden servostyringen tilsluttet. Styringen skal være fuldt tilfredsstillende i begge tilfælde. - I tvivlstilfælde kan Bilinspektionen kræve forelagt en godkendelse fra køretøjsfabrikanten."
Så vidt jeg kan se, drejer det sig om, at et klubmedlem tager mod til sig som den første og fungerer som prøveklud. Går det fint, er det vel et spørgsmål om at scanne synsrapporten ind i høj opløsning og få den anbragt på
www.dlrk.dk.
For at overholde reglen om de 2mm, kræver det nok et nyt styrerelæ, nye kugler og et nyjusteret styrehus.
Personligt foretrækker jeg havregrynsservo. Den er nemmere at syne og vedligeholde.
Med venlig hilsen
S. Vels