tilbage

Land Rover Forum  

Index
109809: Transfer færdig? (27-03-2011 00:41:07)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.23)
Hej

Bil: 90" Defender 200 TDI med LT77 og LT230, årgang 1992.

Jeg har døjet lidt med at min bil har været svær at få i gear og jeg har derfor netop skiftet slavecylinderen, som var utæt. Efter den blev luftet ud, kørte jeg en tur. Men pludselig hoppede den tilsyneladende ud af gear - der var i hvert fald ingen fremdrift.

Jeg har prøvet med alle gear på hovedgearkassen samt høj og lav og med og uden difflock - bilen vil bare ikke flytte sig. Kun når jeg selv skubber rundt med den:-(

Når jeg har prøvet med de forskellige gear, så er der kommet en knasende lyd, som om 2 tandhjul ikke kommer ordentligt i indgreb.

Er der nogen der har nogle gode ideer inden jeg kommer videre med min fejlsøgning?

MVH Peter, der nu nok må sande jeg ikke skal ud at køre i Seest i morgen.
Index
109811: sv: Transfer færdig? (27-03-2011 01:39:39) (svar på 109809)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Uden at kloge mig gevaldigt på disse moderniteter, så kan der være et problem med akslen der går ud af hovedgearkassen og ind reduktionskassen, strålerne kan simpelthen blive slidt op og der er derfor ingen kontakt videre ud i transmissionen.

Hvor mange kilometer er der på kamelen??

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
109812: Transfer færdig? (27-03-2011 08:32:07) (svar på 109811)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.254)
Hej

Har lige haft samme problem, dette var som beskrevet ovenfor. Hvis du har lidt finger snilde kan du ligge dig under vognen og skrue det runde dæksel, der sidder på bagenden af gearkassen, af og se om tandhjulet på akslen er færdig. Strålerne på akslen skal være noget færdige for at det ikke kan betale sig kun at skifte tandhjulet.
Hvis du køber tandhjul med lejer og pakninger tager det kun et par timer, incl kaffepause at skifte.

Jeppe
Index
109819: sv: Transfer færdig? (27-03-2011 14:57:05) (svar på 109812)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.29)
Hej

Tak for Jeres svar.

Bilen har "kun" kørt 246.000 km, så der er jo ikke så slemt.

Nogen gode forslag til hvor det er godt at købe tandhjulet, hvis det altså er fejlen.

Jeg vil ud og skrue dækslet af og se efter.

MVH Peter
Index
109823: sv: sv: Transfer færdig? (27-03-2011 17:20:41) (svar på 109819)
Lars Larsen #8102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.119.243)
ascroft er et godt sted at starte
hilsen
lars
Index
109876: sv: sv: sv: Transfer færdig? (28-03-2011 19:40:54) (svar på 109823)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.167)
Så fik jeg pillet tandhjulet ud af transferen i dag, for at se om strålerne var slidt op. De ser ud som nye - jeg kan i øvrigt se hjulet er skiftet tidligere, da mit hjul er "cross drilled" og det skulle det ikke være i følge Ashcroft. Men det er jo kun et plus:-)

Men da jeg så havde hjulet ude og derved frakoblet transfer gearkassen fra motoren og hovedgearkassen, så kunne jeg jo lige fejlsøge videre.

Det viste sig, at jeg ved udkobling kan få en lyd, som 2 tandhjul der kun lige snitter hinanden, frem.

Så prøvede jeg at afmontere slavecylinderen til koblingen og skifte til de forskellige gear uden at påvirke koblingen overhovedet. Der kunne jeg skifte gear så let som ingenting og jeg kunne sågar kravle ind under bilen og i alle de forskellige gear kunne jeg holde akslen fra hovedgearkassen med hånden!

Så jeg er efterhånden nede på det enten er koblingen eller hovedgearkassen. Det er bare lidt underligt for koblingen har ikke vist svaghedstegn som at glide, så jeg tvivler på belægningen er slidt op.

Nogen der har et bud på fejlen?

MVH Peter
Index
109878: sv: sv: sv: sv: Transfer færdig? (28-03-2011 20:10:00) (svar på 109876)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.246.96)
Er der fremdrift med centerspær?? drejer kardanaksler når
gryden er i gear? kan være navskive på hjul, hvor strålerne er gået til de evige strålemarker.
Index
109879: sv: sv: sv: sv: sv: Transfer færdig? (28-03-2011 20:19:41) (svar på 109878)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.18)
Hej Verner

Nej, der er ingen fremdrift med centerspær slået til. Og kardanakslerne rotere heller ikke. Hvad er det for navskiver du mener? Drivflangerne helt ude ved hjulene?

Som sagt så kan jeg holde gearakslen (den del som går fra hovedgearkassen ind i transferen og som input gearet sidder på) fast med den ene hånd uden at bruge ret meget kraft! Akslen rotere langsomt rundt når jeg ikke rører den.

MVH Peter
Index
109885: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transfer færdig? (28-03-2011 21:10:56) (svar på 109879)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.83.231)
Hvorfor købe i england ved f.eks ascroft med ventetid og andet grasværk, når det er nemt at ringe til de lokale reservedelspushere som L-R Parts eller Meldgård, har ikke selv aktier nogen steder, men hvis man gerne vil have lidt støtte til klubben så støt dem der støtter os, uden at vide noget i øvrig
Index
109887: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transfer færdig? (28-03-2011 21:16:14) (svar på 109879)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.246.96)
Det er før oplevet dæmperfjedrene i koblingsnavet er splintret, således der ingen forbindelse er mellem svinghjul
og gearkasse.
Index
109897: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transfer færdig? (28-03-2011 22:48:03) (svar på 109887)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.32)
Jeg må prøve at have gearkasserne af og se - jeg håber det kun er koblingen...

Er det til at pille gearkasserne af mens bilen står på hjulene? Eller skal jeg se mig om efter et sted med en grav el. lift?

Med hensyn til reservedele, så bruger min bil pt. så mange dele at jeg ikke kigger efter hvor jeg støtter, men hvor jeg får den bedste behandling og pris. Jeg handler både hos Ole Meldgaard og 4WD Danmark, men også eks. Paddocks. I øvrigt har jeg før oplevet at blive talt grimt om hos en dansk reservedelshandler, så min loyalitet er ikke hvad den har været. Dog uden at bære nag:-)

MVH Peter