tilbage

Land Rover Forum  

Index
110324: Servostyring (10-04-2011 17:51:51)
Søren Knudsen #5444, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.143.233)

Hej!

Jeg har en Defender 2,5 TD fra 1988 hvor der drypper servovæske ud, ved den pakning som jeg har taget et billed af.
Inden jeg skilder det hele ad, vil jeg hører om der er nogle gode råd jeg bør følge.
Jeg har købt et pakningssæt og 5 l. servovæske, men er der mere der skal til?
Jeg har fundet et par beskrivelser her på Land Rover forum, omhandlende hvordan man bruger trykkeet fra servoen til at skyde pakningen ud med - meeen er det her jeg skal bruge denne fremgangsmåde?

Mange Land Rover hilsner.
Søren Knudsen

Index
110339: sv: Servostyring (11-04-2011 03:10:38) (svar på 110324)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.32.222)
Hej

Jeg har ingen erfaring med at skifte pakningen, men har en enkelt gang afmonteret droparmen, som du skal have af for at komme til pakningen. Min sad ret godt fast.

Efter at have forsøgt med hammer, 3 meter (!) brækstang og skældsord, lykkedes det senere forholdsvis nemt ved brug af en aftrækker som blev monteret og så masser af varme fra gas og ilt anlægget.

Med hensyn til pakningen ved jeg ikke om man kan liste den ud med en skruetrækker?

God arbejdslyst.

MVH Peter
Index
110342: sv: sv: Servostyring (11-04-2011 07:42:32) (svar på 110339)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Der findes et rep. sæt med nye pakninger og låseringe. Det vælges ved at tælle boltene oven på styrhuset.

Jeg har fået det skiftet et par gange, men efter nogle dage bliver det skudt af igen, og garantien for at det holder tæt er ikke stor.

Så jeg vil sige, lev med svineriet eller skift hele styrhuset.

Der findes flere tråde på forum at at man kan få det ud ved at løsne låseringen og vikel en stor klud om det hele og dreje rattet, hvorefter det skydes af med væsketrykket.


MVH Asger
Index
110351: sv: sv: sv: Servostyring (11-04-2011 17:14:26) (svar på 110342)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Jeg har brugt følgende metode med held.

Købe et pakningsæt og en ny pitman arm med kugle.

Afmontere den store møtrik og den lille møtrik på pitmanarm

Slidse den gamle pitman arm op i "Nakken" Ved strålerne på styrehuset, flække det sidste med en skarp mejsel. Så slipper pitman armen strålerne og kommer af. Sådan undgår du varme, ødelagte aftrækkere, beskadigelse af styrehus akslen.

Afmontere låseringen i bunden af styrehuset.

Bind en stor affaldsæk rundt om styrehuset.

Start motoren og drej fuldt styre udslag, så skydes pakdåsen, sammen skidt og slam fra det indre i styrehuset ud.

Rengør akslen, monter ny pakdåse (Med et passende rør), trykring, låsering (Sørg for at rense sporet godt), støvkappe.

Monter den nye pitmanarm.

Det virker "Næsten" hver gang for mig.

Mvh
Mads
Index
110355: sv: Servostyring (11-04-2011 19:36:05) (svar på 110324)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.35.79)
Hej Søren,

Jeg har tidligere skilt hele styrehuset ad, skiftet pakningerne og samlet igen. Glæden varede ikke så længe som jeg håbede, men det kan jo også være mine evner, som ikke slog til.

At skille huset ad var ikke så slemt - det hele kunne klares uden specialværktøj.

Hilsen Anders
Index
110362: sv: sv: Servostyring (11-04-2011 22:48:33) (svar på 110355)
Søren Knudsen #5444, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.143.233)
Hej alle!

Tak for de fine svar.
Til jer der undres over hvorfor jeg laver denne operation - ja så er der altså fordi manden henne i synshallen vil have det sådan!
Jeg skal lige have fat i en stor aftrække - så har jeg vist hvad der skal til - tror jeg.

Mange Land Rover hilsner.
Søren Knudsen