tilbage

Land Rover Forum  

Index
110464: Slidte tænder på svinghjul (16-04-2011 12:15:18)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.30)
Hej ligesindede

Så fandt jeg endelig ud af hvorfor min 90 200 TDI ikke længere ville flytte sig - koblingsnavet fra Valeo er defekt, således at bøsningen til højgearakslen kan bevæges frit selvom selve koblingsnavet holdes fast.

Men da jeg er ved at skifte pakdåse til krumtappen, så har jeg også afmonteret svinghjulet. Samtlige tænder på starterkransen på svinghjulet er skåret skå i den side, der vender ud mod startern. Ellers ser tænderne fine ud.

Er der nogen, der kan oplyse, om tænderne skal være skåret skrå på siden hen mod starteren? Eller evt. har et billede af svinghjulet på en 200 TDI?

Det giver mening i forhold til at lette starterens indgreb, men starteren er lidt slidt og har derfor nogen gange kommet med en kedelig skurrende lyd når den går i indgreb med starterkransen. Og så vil jeg skifte svinghjulet el. evt. blot starterkransen, når jeg nu har det hele skilt ad.

MVH Peter
Index
110478: sv: Slidte tænder på svinghjul (16-04-2011 21:52:27) (svar på 110464)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.242.2)
At tænderne på startkransen/svinghjul er rejfede som du beskriver, er helt normalt. Det er af hensyn til starteren nemmere går i indgreb. Var det slidt af starteren, ville det være uens, da motoren altid "hjemfalder" og stiller sig i en bestemt position grundet kompression, ventilfjederkraft mm.
Før i tiden, når startkransen var stedvis slidt, på 4cyld. motorer, drejede man den 1/3 omgang på svinghjulet, så starteren gik i indgreb på et friskt stykke af startkransen.
At starterens indgreb svigter og skralder skyldes snarere
den er træt og eller trænger til rensning eller udskiftning.
Index
110482: sv: sv: Slidte tænder på svinghjul (17-04-2011 00:22:16) (svar på 110478)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.30)
Hej Verner

Mange tak for dit svar. Det var også min vurdering. Svinghjulet kommer på igen.

Og så må jeg overveje om starteren skal adskilles.

MVH Peter