tilbage

Land Rover Forum  

Index
110588: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (24-04-2011 14:25:00)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.86.167)
Jeg har skiftet til stålpakningen i min 2,4 vm RRC.. Men den er sætter glædeligt tryk i kølesystemet, nu med en utæt køler tilfølge... Og den bobler også lidt ved de to bagerste toppe.

Jeg sidder og kigger lidt i papirene fra HOLM, og ser her noget om efterspænding..

Hvad har i andre gjort med hensyn til det?

Hilsen Emil
Index
110602: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (25-04-2011 09:40:24) (svar på 110588)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Hej

Jeg brugte også stålpakningen da jeg samlede min motor for 4 år og 120-130000 km siden og gjorde som der står i Land Rover boger. Har ikke haft problemer. Jeg har lige et spørgsmål: de der endeplader der sider foran det forreste topstykke og bag det bagerste, har du gjort dem kortere?

Mvh
Jesper
Index
110603: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (25-04-2011 09:52:30) (svar på 110602)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.178.128.246)
Jeg har købt nye endestykker ved holm som skulle passe...

Men jeg er interesseret i at høre præcis hvordan/hvor meget i andre har spændt top stykkerne...

hvilken land rover bog snakker du om Jesper?
Index
110605: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (25-04-2011 10:12:33) (svar på 110603)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Bogen er Land Rover's reperationshåndbog. En lille let håndterlig sag på 5 cm tykkelse... Men temmelig god at have.

Har du købt nye endestykker burde det ikke være der problemet er. Jeg fik bearbejdet mine så de var samme højde som toppene. Men prøv at checke det, bare for en god ordens skyld.

I rep.håndbogen står der at de store bolte skal spændes først 30 Nm, derefter 30 Nm igen, og derefter 70 grader, for derefter at spændes 70 grader igen. Motoren køres varm i tomgang, køler af, en bolt af gangen løsnes og spændes først 30 Nm og derefter 120 grader. Og så burde det bare være at køre, efter 40000 km skal boltene have en 10-15 grader mere.
Rækkefølgen er forrste til højre, skifter over til mellem 1 og 2 til venstre, skifter til mellem 2 og 3 til højre osv. til alle ti er spændt.

Det er i store træk hvad der står i bogen. Står der noget andet i de papirer du har fra Holm?
Index
110606: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (25-04-2011 11:18:08) (svar på 110605)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.178.128.246)
I holms papire står følgende:

Store bolte, først 30nm der efter 65grader
Små bolte 30nm 85 grader

efterspændning

Store bolte 30NM 120 grader

små Bolte 90nm
Index
110625: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (27-04-2011 21:04:19) (svar på 110606)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.82.143)
Nu har der været spændt og gjort ved...

Bilen har lige været på en 25Km umiddelbart uden problemer.

Håber det bliver ved ;)
Index
110665: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (29-04-2011 17:19:15) (svar på 110625)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.19.38)
Mon dog ikke. Super den kører.

Hvor længe er der piblet kølevand ud? Og du havde ikke efterspændt den før nu?
Index
110670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (29-04-2011 21:21:15) (svar på 110665)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.105.204.86)
Den var da i høvelte osv... så 200 km godt og vel hvor længede der piblede... godt spørgsmål..

Men alle siger jo der ikke skal spændes efter på stålpakning
Index
110681: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (30-04-2011 02:30:36) (svar på 110670)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Øh hvad? Ikke spændes efter på en stålpakning? Det er jo netop hvad før omtalte bog siger!!! Er bange for at "alle" ikke har ret(!). Du har forhåbentlig brugt nye strækbolte?
Anyways, der er spændt efter og det kan næsten ikke andet end virke. Krydser fingre.
Index
110683: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (30-04-2011 10:17:08) (svar på 110681)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.181.117.111)
Ja.. Nu snakkede jeg ikke med holm selv..

Men andre her inde skriver jo at holm siger at der IKKE skal spændes efter på den...

Ja den fik HELE pakken fra holm, så alle pakninger og bolte er NYE
Index
110698: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (30-04-2011 22:34:18) (svar på 110683)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Jeg tror godt du kan tro på motoren nu, det virker som du har gjort alt rigtigt, på nær lige det der med efterspænding. Det der med at der ikke skal spændes efter kan jeg ikke mindes jeg er stødt på her på forum men Land Rovers reperations håndbog er meget klar i mælet og der SKAL spændes efter. Det er gjort nu på din motor og stålpakningen kan om nogen paknning tåle at det bobler lidt.
Håber det bedste.
Index
110699: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (30-04-2011 22:42:10) (svar på 110698)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Husk i øvrigt at spænde en 10-15 grader efter 40000 km.
Index
110700: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vm2,4 Topstykker og alt det der høre med. (30-04-2011 22:58:14) (svar på 110699)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.129.88.96)
Det skal jeg huske, men der er jo lang tid til, den kan nå at springe i luften mange gange inden...