tilbage

Land Rover Forum  

Index
110667: Aaarghhhh... den sprøjter olie (29-04-2011 18:15:39)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.129.85.57)
På min 90 TD5 fra 2000 sprang kileremmen (drivremmen?) i sidste uge, og efter jeg har skiftet den "sprøjter" den en del olie når motoren kører. Det bliver fordelt rundt i fronten af motorrummet af blæseren. Man kan se hvordan bilen står og drypper når den holder stille. Det er så meget at jeg faktisk kørte motoren tør for olie inden for 20-30 km. Efter at have tørret motoren af for olie, så ser det ud som om at olien bliver ved med at løbe lidt fra de to steder på billedet (man kan se dråben ved bundkaret(?) og også oppe til højre i billedet). Har en lille fornemmelse af at det kommer fra det hjul som bliver drevet af motoren, altså det hjul der sidder under blæserens hjul.

Hvis jeg piller blæserens dæksel af og starter motoren kan jeg ikke umiddelbart se hvor olien kommer fra, men til gengæld bliver jeg helt sort i hovedet af den olie som blæseren fordeler.

Kileremmen var viklet godt ind i de forskellige hjul og lå i flere stykker i motorrummet. Kan det tænkes at da den sprang har den slået hul et eller andet sted hvor olien nu kan løbe ud? Motoren nåede at komme helt op i det røde felt da remmen sprang.

Det skal også siges at jeg ikke opdagede med det samme at bilen var løbet tør for olie, så jeg har måske kørt op til 15 km uden olie. Er det et problem?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe. Go' weekend.

Jesper
Index
110668: sv: Aaarghhhh... den sprøjter olie (29-04-2011 18:35:21) (svar på 110667)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.66.34)
Hej Jesper.

Det skulle vel ikke være dig der holdt Langfredag på en tankstation i Aalborg øst - i så fald er det mig der kom i den blå 90" :-)

Jeg ved ikke om der er olierør i forbindelse med køleren på en TD5, men hvis der er, så er det da et godt sted at lede. Hvis kølervingen/ventilatoren kan hvirvle det op, så kommer det jo nok fra at sted i nærheden af den - f.eks.køleren eller lignende. Hvis det skulle komme fra blokken, så er det ihvertfald en hidsig ventilator du har...

Ånder den meget når du har oliepåfyldningsdækslet af?

Mvh.Jens
Index
110677: sv: sv: Aaarghhhh... den sprøjter olie (29-04-2011 23:59:41) (svar på 110668)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.135.173.216)
Hej Jens

Ja, det var mig du mødte, tak for assistancen. Det er jo den helt rette klub-ånd!

Jeg prøver at kigge lidt nærmere på det i morgen. Som du jo siger så må det komme fra det område.

Der kom røg fra oliedækslet da jeg fyldte nyt olie på, har ikke tjekket siden...

Jesper
Index
110685: sv: sv: sv: Aaarghhhh... den sprøjter olie (30-04-2011 10:52:10) (svar på 110677)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.66.34)
Hej.

Aha. Det tænkte jeg nok :-)

Håber at du finder fejlen!

Mvh.Jens