tilbage

Land Rover Forum  

Index
110746: Montering af Spær i bagtøj (02-05-2011 21:02:52)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.2.93)
Hej

Jeg går og overvejer at få monteret spær i bagtøjet på min Defender 90" er det noget man selv kan gå i gang med eller er det noget som man skal lade professionelle mekaniker om??

Og finders der et forstærket bagtøj til en 90"?

Mvh

Lasse
Index
110748: sv: Montering af Spær i bagtøj (02-05-2011 21:09:03) (svar på 110746)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Lasse

Jeg har monteret både ARB spær og Detroit spær på mine 90 ". det har ikke skabt de store problemer.

Og jeg er en almindelig 10 tommelfinger perlestens amatør.

Så hvis jeg kan, vil jeg også regne med at du kan.

Forstærket bagtøj ? tænker du på hele bagtøjet ( så har jeg set nogle bruge Range rover bagtøj) eller er det kun stikakslerne ?

Hilsen Torben
Index
110757: sv: sv: Montering af Spær i bagtøj (03-05-2011 13:26:30) (svar på 110748)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Er din Defender ikke helt ny, så kan det være en fordel med at udmåle, og shimme, når man skal genmontere kronhjulet, på fex ARB.
Jeg valgt at få det hele gjort hos Bertelsen i Sjelle. De har udstyret, know how, og er meget rimeligt. Spæret på begge aksler i min One-Ton har fungeret upåklageligt en 7 års tid nu,enda under meget lave temperatur forhold herop i Norge.
Re forstærkning:- Selve "klumpen" i en ARB, er væsentlig stærkere end den originale, så er der kun stik akslerne tilbage. De fås i forstærket udgave.
Når man har full-spære, så undgår man spindende hjul som pludsdelig får fat og stopper, den almindeligste situation for stik-aksel knæk. Dog er forstærket stik-aksler, som fex "Mil-Spec" ingen dårlig idé.