tilbage

Land Rover Forum  

Index
110972: 300TDI bruger vand (09-05-2011 19:33:27)
Bo Paaske #3526, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.91.53)
Hej Alle

Jeg har en defender 300tdi som er begyndt at bruge vand, og jeg kan ikke rigtigt lokalisere hvor det forsvinder hen, når jeg starter bilen kan den komme med en gevaldig gang grålig røg og lyder som en traktor,i de første 5 sek. men det er ikke hver gang den opføre sig sådan. bilen kunne snildt bruge 1.5-2 litter vand på 50 KM.
bilen har været hos mekaniker og fået dødsdømt min turbo. men det mener jeg ikke kan have noget med vandforbrug at gøre. men tager jeg fejl. jeg har oplevet at der er overtryk i ekspantionsbeholderen, selv om bilen er helt kold. er det normalt.
Er der nogen der har et seriøst bud på hvad der kan være galt.

jeg behøver virkelig jeres hjælp.


MVH Bo Paaske
Index
110975: sv: 300TDI bruger vand (09-05-2011 20:51:41) (svar på 110972)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Der er et par ting du kan prøve:

1) Når bilen er kold så klem om den øverste kølerslange, få en til at starte motoren /pas på fingrene!) bliv ved med at klemme på slangen, hvis den bliver stenhård inden for et par minutter så laver motoren overtryk i kølesystemet = toppakningen er brugt op.

2) Få et værksted til at lave en trykprøve på kølesystemet, de monterer en pumpe med manometer der hvor kølerdækslet skal sidde, pumper tryk og ser om køleren kan holde trykket, hvis ikke, så er toppakningen brugt op (eller hvis der kommer vand ud af køleren/kølesystemet, så er det der fejlen er)
Man kan også lave en kompressionsprøve på motoren med et måleinstrument i hullerne til gløderørene.

Man kan godt blive snydt af en lille utæthed i kølesystemet, det meget varme vand fordamper næsten inden man kan komme ud i motorrummet for at lokalisere utætheden.

Med det vandspild er der risiko for at køre motoren varm, så vær meget forsigtig med at køre i bilen, for ikke at motoren pludselig taber meget vand - bliver for varm - og havarerer.

Da motoren ikke har vandkølet turbo har den ikke noget at gøre med vandtabet selvom den er brugt op.
Mit umiddelbare forslag er en toppakning der er brugt op, da du ikke kan se noget ydre vandspild.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
110976: sv: 300TDI bruger vand (09-05-2011 21:15:12) (svar på 110972)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Hvor mange km har maskinen kørt ?
Hvor stor er olieforbruget
Er trækkraften faldet ?
Det kan være, at maskinen trænger til en hovedrep, når den nu lyder som en traktor i opstart = tænder ikke på alle cylindre...
Hvis du ikke er 100% sikker på det værksted, som du har spurgt ad, så bed et andet stille diagnosen.

Ellers kan jeg tilslutte mig Kenneth svar!
Index
110979: sv: sv: 300TDI bruger vand (09-05-2011 23:48:59) (svar på 110976)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.176.21.223)
Hej Bo
Min 300 tdi gjorde det samme.
Prøv at søge indlæg 69339

Hilsen
Peter
Index
110987: sv: sv: sv: 300TDI bruger vand (10-05-2011 23:45:25) (svar på 110979)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.218.13)
Uhauha, revnet topstykke eller blok; 300TDIerne er ikke slemme
til at slå toppakning, men er følsom for vandmangel og følgende overhedning grundet alutop/støbejernsblok.
Prøv at løsne kølerdæksel og lad sidde i 1. hak på studsen,
således det ikke slutter tæt og tryk ej opbygges.
Index
111018: sv: sv: sv: sv: 300TDI bruger vand (12-05-2011 07:58:35) (svar på 110987)
Bo Paaske #3526, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.110.98)
Hej

så er toppen pillet af og og det har været til trykprøvning, med det resultat at der er en revne i den ene udstødningsport. præcis som Verner sagde, nu kommer det så til at købe et nyt topstykke, og der til en toppakning, og her her jeg igen brug for noget viden.
Det gamle topstykke var monteret med den tykkeste pakning (den uden huller) og det topstykke jeg har fundet hos Paddock beskriver de at jeg skal bruge en pakning med 3 huller. og så kommer jeg jo tvivl om hvilken pakning jeg skal bruge. den uden huller som den gamle. eller den med 3 huller som paddock beskriver på deres hjemmeside. Håber endnu engang på jeres gode og altid venlige hjælp.

mvh Bo
Index
111027: sv: sv: sv: sv: sv: 300TDI bruger vand (12-05-2011 11:05:31) (svar på 111018)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Hos Turner Engineering - se link under Land Rover Links - kan du få topstykker med alt tilbehør.
De laver også nogle særlige performance topstykker...
Tilbyder også ombytning!

http://turner-engineering.co.uk/html/cylinderheads.html
Index
111033: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300TDI bruger vand (12-05-2011 13:18:33) (svar på 111027)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.108.182.87)
Monterings pladen til generator osv er der jeg ville se efter en utæthed, lige ved samlingen mellem motor og monterings plade.

Stephan
Index
111099: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300TDI bruger vand (16-05-2011 13:15:29) (svar på 111027)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.222.222)
Surt, men ikke enestående tilfælde. Fordelen med topstykke i alu er det vejer mindre end støbejern, nemt og hurtigt at forarbejde, så leder det hurtigere varmen bort og overfladen i ind- og udstødningskanaler blive glattere for bedre flow.
Ulempen ved alu er så det udvider sig 2-3 gange mere når det bliver varmet op end den støbejernsblok det er boltet til,
derfor er revnede alutopstykker ikke et særsyn.
Jeg ville vælge et nyt topstykke. Ved ombytte skal det fremsendte topstykke være "sundt" i godset, det kan man ikke sige ved revnedannelser. Det er dobbelt surt at få det fremsendte topstykke kasseret, og så have betalt fragt, men ikke få panten tilbagebetalt. Men det er rigtigt at Turner
er en institution i Land Rover motorrenovering mm.